החל מחודש אפריל: רכיבה על אופניים חשמליים - רק מגיל 16

נשלח 19 במרץ 2016, 11:35 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 19 במרץ 2016, 11:43 ]

ועדת הכלכלה אישרה היום תקנות שמסדירות את השימוש בקורקינטים חשמליים והעלאתה את גיל הרכיבה באופניים חשמליים מ-14 ל-16 ? יו"ר הוועדה, איתן כבל: "צעד אדיר להגברת הבטיחות"

הדי כהן, 9/3/16

אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי

אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (ד') את העלאת גיל הרכיבה באופניים חשמליים מגיל 14 לגיל 16. זאת במסגרת תקנות שהגיש לוועדה משרד התחבורה. התקנות נועדו בין היתר להסדיר את השימוש בקורקינט חשמלי, לרבות נושא האכיפה, הרישום והרישוי של הכלים. העלאת גיל הרכיבה צפויה לצמצם את מספר התאונות שנבעו כתוצאה מהרכיבה באופניים חשמליים, ותיכנס לתוקף בעוד קצת למעלה מחודש.

בתקנות שאושרו היום נקבע כי השימוש בקורקינטים יתאפשר רק עד משקל 30 ק"ג, בהספק של 250 וואט ובמהירות מרבית של 25 קמ"ש. עוד אושר כי הרכיבה תותר מגיל 16 ומעלה ועל רוכב בכל גיל תחול חובה לחבוש קסדה ובשעות החשכה גם אפוד זוהר. הרכיבה תותר על שבילי אופנים בלבד או על הכביש, ועל הרוכבים יאסר להרכיב אדם נוסף. עוד אושר כי הרוכבים לא יחויבו ברישוי ורישום של הקורקינטים, אולם הם כן יחויבו להדביק על הקורקינט מדבקה שתכיל מספר מידע, כמו למשל: שם היצרן, מספרו הסידורי של הקורקינט, משקלו ומשקל מרבי של הרוכב, ההספק והמהירות המרבית ולחץ האוויר בצמיגים.

בדיון שהתקיים קודם לכן הציג מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, את עקרונות ההסדרה שגיבש המשרד בהתאם לדרישת הוועדה. הוא ציין כי המשרד ישקיע בשנים הקרובות 250 מיליון שקל בהקמת רשת שבילי אופניים שתחבר את כל הרשויות במטרופולין תל אביב.

יו"ר ארגון חיים בדרך מתונה, מרדכי פדר, אמר כי "הכלי החדש הוא מסוכן במיוחד ומיותר", וביקש לאסור את השימוש בו עד שלא יינתן מענה כולל לכל הסוגיות שנשארו מחוץ לתקנות. בתגובה הגיב כבל וטען כי "הסוסים מזמן ברחו מהאורווה ואי אפשר לגזור על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה. אם נמתין עד שהפתרון המצוין יגיע לא נצא לדרך לעולם".

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, קראה להרחיב את התקנות לכל הכלים, בין אם יש להם גלגל אחד ובין אם שלושה. היא הוסיפה כי במקום להשתמש בעודפים שהתגלו בקרנית להפחתת מחירי ביטוח לרכב פרטי, צריך היה להשתמש בזה לעידוד והסדרת השימוש באמצעי תחבורה אחרים כמו רכיבה על אופניים.

לדיון הגיעו גם נציגים של יבואני האופניים, שבעיקר התנגדו להעלאת גיל הרכיבה. יובל גינסברג, אחד היבואנים, אמר כי "הציבור לא יוכל לעמוד בהעלאת גיל הרוכבים" משום שמחצית מהם הם ילדים מתחת לגיל 16. יושי בלוט, גם הוא יבואן, הוסיף כי "מפקירים את כל הילדים מתחת לגיל 16". מנהל פורום יבואני האופניים, גדי מינץ, סיכם ואמר כי "העלאת הגיל גודעת את ענף האופניים החשמליים".

 
לכתבה בגלובס

הרכיבה על אופניים וקורקינט חשמליים תותר רק מגיל 16

ועדת הכלכלה אישרה את תקנות הבטיחות החדשות בנושא קורקינטים חשמליים והעלאת גיל המינימום לרכיבה חוקית על אופניים חשמליים מ-14 שנים ל-16. רכיבה בחושך על קורקינט תתאפשר רק עם אפוד זוהר
הלל פוסק

גיל המינימום לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים יהיה מעתה 16 שנים, כך קבעה ועדת הכלכלה. בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה בראשות היו"ר חבר הכנסת איתן כבל, אישרה היום את התקנות שהגיש משרד התחבורה בנושא הסדרת השימוש בקורקינט (גלגינוע) חשמלי ואופניים חשמליים. גיל המינימום לשימוש בשני הכלים יעמוד מעתה על 16 שנה. העלאת גיל הרכיבה תיכנס לתוקף בעוד קצת למעלה מחודש – 30 יום לאחר הפרסום ברשומות. יתר סעיפי התקנות, הכוללים שינוי בתקנים, יכנסו לתוקף בעוד כ-4 חודשים.

המשקל המרבי של קורקינטים יעמוד על 30 ק"ג בלבד. הספק מנועי החשמל יעמוד על 250 וואט והמהירות המרבית תהיה מוגבלת ל-25 קמ"ש. בנוסף אושר כי על רוכבים קורקינט - בכל גיל - תחול חובת חבישת קסדה, ובשעות החשכה או בזמן ראות לקויה מחמת תנאי מזג אוויר או כל סיבה אחרת גם אפוד זוהר. רכיבה תותר על שבילי אופניים בלבד או על הכביש ויאסר להרכיב אדם נוסף. בינתיים לפחות לא יחויבו רוכבים ברישוי הקורקינטים, אולם יחויבו להדביק מדבקה (בגודל של 6X5 ס"מ) עם שם היצרן, הודעה על הגבלת גיל הרכיבה, מספר סידורי, משקלו ומשקל מרבי של הרוכב, הספק ומהירות מרבית ולחץ אוויר בצמיגים.

 

מנסים למנוע את הסכנה - רכיבה על קורקינט חשמלי מגיל 16 (צילום: מוטי קמחי )
מנסים למנוע את הסכנה - רכיבה על קורקינט חשמלי מגיל 16 (צילום: מוטי קמחי )

 

 

לפני אישור התקנות החדשות, שמטרתן העיקרית בטיחות הרוכבים ובעיקר הצעירים בהם, הציג מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, את עקרונות ההסדרה שגיבש המשרד בהתאם לדרישת ועדת הכלכלה. כולל אישור להשקעה של כרבע מיליארד שקלים בשנים הקרובות בהקמת רשת שבילי אופניים האמורה לחבר את כל הרשויות במטרופולין תל אביב. יצחקי אמר גם כי גם משרד התחבורה תומך במתן סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים, ואישר כי בקרוב יחל המשרד במסע הסברה רחב היקף העוסק במודעות לתקנו החדשות.

 

בכל הנוגע לרישוי, רישום וביטוח אפשרי לכלים חשמליים, לא התקבלה כל החלטה למרות שלנושא זה יש תמיכה רחבה במשטרה, בוועדת הכלכלה ובמשרד התחבורה. יו"ר כבל אמר כי בכוונתו לדרוש תיקונים אלה בשלב מאוחר יותר, במטרה להסדיר לגמרי את השימוש בכלים ולהגביר את הבטיחות על המדרכות ובכבישים.

 

לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, "אישור התקנות המאפשרות רכיבה על קורקינט חשמלי והעברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות, יביאו להסדרת הנושא ויגבירו את יעילות האכיפה כנגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. כמו כן הם יפחיתו את סכנת הפגיעה בהולכי הרגל במדרכות בערים".

 

בתגובה לדרישת ארגון "חיים בדרך מתונה" לאסור לחלוטין את השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים עד שימצאו פתרונות לכל הסוגיות הנידונות, אמר כבל כי "הסוסים כבר מזמן ברחו מהאורווה ואי אפשר לגזור על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה". כבל אמר בין היתר כי הורים לא מסוגלים לעמוד בלחץ של ילדיהם ומבקשים כי יחוקקו תקנות מגבילות. שלא במפתיע, התנגדות להעלאת גיל הרכיבה הגיעה מיבואני האופניים. כך למשל מר יובל גינסברג, יבואן של אופניים חשמליים: "מה פתאום הוחלט להעלות את הגיל? זאת גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. מחצית הרוכבים עדיי לא הגיעו לגיל 16. 

 

כדאי להזכיר כי לפי נתונים שנחשפו לאחרונה, יש זינוק במספר תאונות הדרכים עם אופניים חשמליים. לפי נתוני המכון הלאומי לחקר הטראומה, ב-2015 הוכפל מספר הנפגעים מאופניים וקורקינטים חשמליים לעומת 2014, וגדל פי 7 ביחס ל-2013.

 לכתבה באתר ynet



Comments