שינוי בחוק הביטוח: רכיבה על קורקינט לא חוקי דינה כנהיגה ברכב ללא ביטוח

נשלח 6 ביוני 2012, 9:43 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 23 בינו׳ 2013, 5:50 ]

משרד המשפטים העביר תיקון לחוק נפגעי תאונות דרכים שיסדיר את המעמד הביטוחי של אופניים ושל קורקינטים חשמליים

מורן רייכמן | 6/6/2012 16:59 
תגיות: קורקינט
 
בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה תיקון לחוק הפלת"ד (פיצוי לנפגעי תאונות דרכים), שתהיה לו השפעה על כל נהג בישראל, על גובה הפרמיות של ביטוח החובה ועל העומס המוטל על מערכת המשפט.
קורקינט. מטרת התיקון לחוק היא עשיית סדר בהגדרות של תאונת דרכים
קורקינט. מטרת התיקון לחוק היא עשיית סדר בהגדרות של תאונת דרכים צילום אריק סולטן

נוסף על כך, התיקון מסדיר את מעמדם של כלי הרכב החשמליים - אופניים, קורקינטים וקלנועיות. במשרד המשפטים, שיזם את התיקון, מעריכים שהוא ייכנס לתוקפו עד סוף יוני. התיקון קובע שכל מי שנוסע על כלי שחורג מהגדרות משרד התחבורה דינו יהיה כדין מי שנוהג במכונית ללא ביטוח.

כלומר, מי שירכב על קורקינט או על אופניים חשמליים שאינם עומדים בהגדרות ויפגע בעצמו או באחרים - ייאלץ לשלם את כל ההוצאות הרפואיות והפיצויים שייגרמו מהתאונה. הנפגע יזכה לפיצוי מקרנית (הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים), והיא זו שתתבע את הנזק מהפוגע. עד כה הפסיקה לא היתה ברורה ובמקרים רבים קרנית היתה זו שנתבעה.

לפי הגדרות משרד התחבורה, משקלו של קורקינט חשמלי תקני אינו עולה על 12 ק"ג ומהירותו המותרת היא עד 12 קמ"ש, עם הספק מקסימלי של 100 ואט. אופניים חשמליים מורשים להיות בעלי הספק מרבי של 250 ואט ולהגיע למהירות מקסימלית של 25 קמ"ש. פגיעה של אדם בעצמו או באחר תוך כדי נסיעה על כלי חוקי דינה יהיה כדין כל תאונה ביתית: יחולו עליה דיני הנזיקין הרגילים והיא לא תיחשב לתאונת דרכים.

מטרת התיקון לחוק היא עשיית סדר בהגדרות של תאונת דרכים. במשך השנים מתחו בתי המשפט את ההגדרה, וקבעו בין היתר כי גם פגיעה תוך כדי פריקה וטעינה, תאונות שקשורות לעבודה של כלים הנדסיים ואירועים נוספים ייחשבו לתאונת דרכים. בית המשפט העליון עצמו פנה בשתי פסיקות בעבר למשרד המשפטים בבקשה שיסדיר את הנושא. פסיקות אלה הכבידו את הנטל על משלמי ביטוח החובה, וגם סתמו את מערכת המשפט באלפי תיקים מיותרים. היקף הפרמיות בביטוח חובה עומד כיום על 4.5 מיליארד שקל בשנה, ובמשרד המשפטים צופים כי התיקון לחוק יביא כבר בשלב ראשון לחיסכון של כ-150 מיליון שקל בשנה.
 

צילום: אפרת בר ודוד בגיזדה

כתבות קשורות:

Electric bicycles legislation - Presto fact sheet
סין: בגלל השקט – לא לאופניים חשמליים

אופניים חשמליים: חלקם מסוגלים לפתח מהירות מסוכנת
Insurers see High Accident Risk in E-bikes
אופניים חשמליים: העולם על פי וולט
יש אישור לאופניים חשמליים
נמאס לדווש? משרד התחבורה שוקד על היתר לאופניים חשמליים
אושר בוועדת הכלכלה: רשיון לאופניים חשמליים מגיל 14
Wikipedia: Electric bicycle Electric-bicycle-related injury: A rising traffic injury burden in china
Electric bike accidents with kids rise
Electric bicycles Terrorize the streets of China

תגובות

_displayNameOrEmail_ - _time_ - הסר

_text_

Comments