סכנת הקורקינט החשמלי: ילדים בני 11 מגיעים ל-50 קמ"ש בגלל חוק מיושן

נשלח 23 בינו׳ 2016, 2:02 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 23 בינו׳ 2016, 2:03 ]

משרד התחבורה התחייב להסדיר את הנהיגה בקורקינטים חשמליים עד לסוף 2014 – אך לא עשה זאת ■ עד היום נהרגו שלושה בני אדם בתאונות דרכים עם קורקינט ממונע ועשרות אושפזו בבתי החולים

מאת אורן דורי, 16/12/2015
צילום: טואג אייל

גורמים בענף התחבורה מעריכים כי החל בשנה הבאה ייאסר על ילדים מתחת לגיל 16 לרכוב על אופניים חשמליים.

בניגוד לבעיית הבטיחות באופניים החשמליים, שזוכה למודעות ציבורית גבוהה יחסית ולהתייחסות של המחוקקים, ענף מקביל של קורקינטים חשמליים סובל מהזנחה רגולטורית. הקורקינטים הממונעים נהפכו כבר מזמן לנוף קבוע ברחובות הערים ועל המדרכות, אך החוק לא הולם מציאות של אלפי קורקינטים משודרגים, שמגיעים למהירויות של 50 קמ"ש ויותר - בעוד החוק מתיר מהירות של עד 12 קמ"ש. לעומתם, הרכיבה על אופניים חשמליים מוגבלת בחוק ל-25 קמ"ש.

הקורקינט החשמלי הגיע לישראל ב-2004, כששר התחבורה דאז, מאיר שטרית, חתם על פקודת התעבורה שבה הוגדר קורקינט חשמלי כ"רכב בעל שני גלגלים המורכבים בזה אחר זה, המונע במנוע חשמלי, שהספקו אינו עולה על 100 וואט ומהירות נסיעתו אינה עולה על 12 קילומטר לשעה".

ב-25 במארס 2014, התריע מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, כי עשרות בתי מסחר וחנויות מוכרים קורקינטים האסורים למכירה בישראל. יצחקי דיבר אז על קורקינטים ממונעים שמגיעים עד ל-60 קמ"ש. בהודעה נטען כי "לאחרונה הוחלט במשרד התחבורה להסדיר את מעמדן החוקי של הקורקינטים ולקבוע תנאים ליבואם לארץ. מגובש בימים אלה במכון התקנים הישראלי תקן חדש לקורקינט החשמלי שיופץ בקרוב לעיון הציבור. התקן יקבע בין השאר את נפח המנוע והמשקל המותר של הקורקינט, מהירות מקסימאלית, אזור הנסיעה המותר וגיל הרכב".

יצחקי התחייב לפרסם את התקן החדש לקורקינטים חשמליים עד לסוף שנת 2014, אך מאז נותר הנושא פרוץ. עד היום נהרגו שלושה בני אדם בתאונות דרכים עם קורקינט ממונע ועשרות אושפזו בבתי החולים. האוכלוסייה שנפגעה הכי הרבה הם דווקא ילדים בגילאי 10-14 – גיל שבו לרוכבים על אופניים חשמליים אסור לרכוב בכלל.

במקביל, ב-29 בחודש אמורה ועדת הכלכלה של הכנסת להתכנס על מנת להאריך את הוראת השעה הנוכחית שלפיה מותר לבני 16-14 לרכוב על אופניים חשמליים בשבילים מסומנים. ואולם לדברי גורמים בענף, "יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, נוטה שלא לאשר את ההארכה מכיוון שכמעט ואין שבילי אופניים בישראל והילדים רוכבים על המדרכות ועל הכבישים באופן מסוכן".

ממשרד התחבורה נמסר כי "המשרד מגבש בימים אלה תקנות לקורקינט חשמלי. התקנות נמצאות בשלבי הכנה".

שמואל אבואב, מנכ״ל עמותת אור ירוק, מסר בתגובה: ״כל נושא הסדרת הקורקינטים הממונעים הוא מחדל מתמשך של משרד התחבורה. נושא חוקיות הכלים לא הוסדר עד היום וזאת למרות ההתחייבות להסדרת התקנות עד סוף שנת 2014. אסור לחכות שיהיו עוד הרוגים".

Comments