איך לבחור אופניים שיתגלגלו גם אחרי כיפור

נשלח 3 באוק׳ 2011, 7:49 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 3 באוק׳ 2011, 11:56 ]

240 אלף זוגות בשנה לא משקרים: קצב מכירות האופניים בישראל נמצא בעלייה מתמדת, ומבחר הדגמים והמותגים גדול. איך בוחרים אופניים מתאימים, מה טווח המחירים - ועל מה רוכבים אלה שלא מחכים ליום כיפור כדי להוציא את האופניים מהמחסן

3/10/2011, מאת רותי לוי

בעמודי הפרסומות בעיתונים הופיעו בשבועיים האחרונים מודעות המציגות עשרות דגמי אופניים. הפרסום האינטנסיבי הוא סימן שיום כיפור מתקרב, והיקף מכירות האופניים צפוי לזנק בכ-30%. חנויות האופניים והרשתות מנסות למשוך אליהן את הקונים שרוצים להצטייד בזוג חדש, בעיקר עבור הילדים.

ענף האופניים נמצא בצמיחה בשנים האחרונות - ולא רק לפני יום כיפור. לפי הערכות של רשת האופניים מצמן את מרוץ, הכנסות הענף בישראל מגיעות ל-250 מיליון שקל בשנה. מדי שנה נמכרים כ-240 אלף זוגות אופניים מכל הסוגים, מהם כ-100 אלף זוגות לפעוטות ולילדים, 100 אלף בטווח המחירים של עד 1,000 שקל, וכ-40 אלף זוגות אופניים ממותגים שמחירם נע בין 1,000 שקל לכמה עשרות אלפי שקלים.

עדי פרומקין, מנהל הפיתוח העסקי ברשת, מספר כי הדרישה לאופניים ממותגים גדולה כיום בהשוואה לשנים קודמות. "עד לפני כמה שנים, 75% ממחזור המכירות התבסס על אופניים לא ממותגים. כיום המצב התהפך: רוב מחזור המכירות מגיע מאופניים ממותגים דווקא". את הסיבות לשינוי פרומקין תולה במודעות גוברת לספורט ולאורח חיים בריא. לדבריו, אנשים משקיעים כיום יותר בקניית אופניים איכותיים כיוון שהם משתמשים בהם באופן יומיומי ולא רק לעתים רחוקות. אבנר רוזן, מבעלי רשת האופניים רוזן ומינץ, מציין כי המגמה הזו הביאה לצמיחה משמעותית בקטגוריה של אופני עיר.

טווח המחירים של זוגות האופניים הנמכרים בחנויות הוא עצום. מחירם של אופני הרים - הקטגוריה הפופולרית ביותר בישראל - מתחיל ב-300 שקל לזוג אופניים לא ממותגים ועשוי לזנק עד 20 אלף שקל. המחירים של אופני עיר נעים בין 500 ל-3,000 שקל. מחירם של אופני כביש (אופני מרוץ), המתאימים לספורטאים שרוצים לרכוב מרחקים ולהשיג שיאי מהירות, נעים בין 2,500 ל-50 אלף שקל.

איך בוחרים

אם גם אתם בדרך לרכוש זוג אופניים, כדאי להגדיר מראש לאיזו מטרה הם מיועדים. "התאמה של האופניים לצרכיו של הרוכב תהפוך את הנסיעה לאידיאלית. נסיעה על אופני שטח בעיר תגרום לרוכב לכאבי גב ותקשה עליו מאוד לעלות על מדרכות. לעומת זאת, ברכיבה על אופני כביש בשטח בלתי אפשרי לבלום כיאות ולהתמודד עם תוואי השטח המסובך", מסביר פרומקין.

"הישראלים אוהבים אופני הרים, אבל זה כמו לקנות ג'יפ בשביל לצאת פעם בשנה לטיול בשטח", טוען פרומקין. "מי שעיקר הרכיבה שלו היא עירונית - לעבודה ולפארקים - מומלצים לו דווקא אופני העיר. השקעה של 1,500 שקל באופניים מהסוג הזה מספקת חוויה מצוינת. אלה האופניים הנוחים ביותר, מכיוון שהישיבה בהם זקופה.

"אופניים שמחירם 300-500 שקל נראים אמנם כמו אופניים, אבל הם מאוד בסיסיים", אומר גדי מינץ, הצלע השנייה ברשת רוזן ומינץ. "הרכיבים שלהם פשוטים ומחלידים מהר, ותוחלת החיים שלהם קצרה. הרכיבה עליהם מהנה פחות, כי הם בדרך כלל כבדים מאוד ומיועדים למי שרוצה שיהיו לו בבית אופניים ליום כיפור. מי שרוצה לרכוב כמשפחה פעם בשבוע ולצאת מדי פעם לשטח לטיולים ברחבי הארץ, מומלץ שיצטייד באופני הרים טובים מספיק בשביל ליהנות מהם. העלות שלהם היא 2,000-3,000 שקל".

אחרי שבוחרים את סוג האופניים, חשוב לבדוק את ההתאמה האישית שלהם. כאשר עומדים מעל האופניים, הרווח מהרמה צריך להיות לפחות 7 ס"מ. הכידון צריך להתאים לרוחב הכתפיים ולאפשר לרוכב לסובב אותו בנוחות. "בעת הרכישה יש לשבת על מושב האופניים ולכוון את הפדל התחתון כך שיהיה במיקום הכי נמוך שלו", ממליץ רוזן. "צריך להגיע עם העקב לפדל התחתון, כאשר הרגל השנייה שעל הפדל העליון צריכה להיות בתנוחת קיפול של 90 מעלות" הוא מוסיף. אם בעת הרכיבה הברך מתקפלת יותר מ-90 מעלות - סימן שהמושב נמוך מדי.

אם האופניים מיועדים לילדים, ההתאמה נעשית לפי גודל החישוק (באינצ'ים): חישוק 12 אינץ' מתאים לגילי שנתיים ושלוש, ומכאן בכל שנתיים קופצים בשני אינצ'ים. בגיל 7, גודל החישוק הממומלץ הוא 20 אינץ' ומעל גיל 8 - חישוק בגודל 24 אינץ'.

"לפני גיל 8 אין צורך להשקיע במותג ומומלץ לרכוש לילד אופני BMX (שם גנרי לאופניים ללא הילוכים) בעלי שני מעצורים (יד ורגל) ושילדת Y", מציין רוזן. "אופניים לילדים הם השקעה של 300-500 שקל, אין יותר מדי הפתעות. אם הילד נמצא על התפר בין הדגמים וזהו הזוג הראשון שלו, עדיף לרכוש את הזוג הקטן יותר, כדי לאפשר את הורדת גלגלי העזר במהירות האפשרית".

אחרי שבחרתם את הזוג המתאים, רוזן ממליץ לצאת איתם לרכיבת מבחן. "אל תרכשו אופניים דרך האינטרנט", הוא אומר. "הגיעו לחנות, הרגישו אם הדגם מתאים לכם. היום לכל דגם של חברה רצינית יש כמה גדלים ומידות, ויש גם דגמים מיוחדים שמיועדים לנשים".

רוכבים ביחד כבר ארבע שנים

איתן לוי ומשפחתו, אופניים
איתן לוי ומשפחתו, אופניים

הרוכבים: איתן לוי - מנכ"ל Emefcy המייצרת חשמל משפכים, מיכל לוי - מורה למתמטיקה, הבנים: רון (17), אוהד (14) וניצן (11)

מגורים: ראש העין

משפחת לוי רוכבת ביחד כבר ארבע שנים, בתדירות של פעם בחודש ובעיקר בחופשים. האב, איתן: "כשיש טיול אופניים בתיכנון הבנים מצפים לזה מאוד. אוהד חולה בסוכרת נעורים ובשנה שעברה רכבנו יחד במסע האופניים השנתי של האגודה לסוכרת נעורים שמתקיים בלטרון. עבור אשתי מיכל זו היתה חווית רכיבה מכוננת".

איפה מטיילים: "אנחנו רוכבים במסלולים של הקרן הקיימת לישראל, שהם מאוד איכותיים מבחינת תכנון. מסלולים מומלצים הם יער בן שמן ויער חרובית שליד צומת ראם. גם נסיעה ברחובות תל אביב בלילה זה מסלול מהנה, ובירושלים רכיבה מבנייני האומה, אל תוך שכונת נחלאות ועד משכנות שאננים זו חוויה בלתי נשכחת.

האופניים שלנו: "ניצן, הבן הקטן, רוכב על Carrere (כ-1,500 שקל); רון על Giant Rincon (כ-2,000 שקל); ואוהד על Trek (כ-2,000 שקל). מיכל בחרה בדגם Giant - Aluminum (כ-2,500 שקל) ואני רוכב על Drive-GT I (כ-10,000 שקל)".

הילד על אופניים מגיל אפס

הרוכבים: ליסולטה פלסנר - שגרירת דנמרק בישראל, ניקולאי פלסנר, הבן מרקוס (11)

מגורים: ארסוף

ליסולטה פלסנר ומשפחתה
ליסולטה פלסנר ומשפחתה

את תרבות הרכיבה המשפחתית על אופניים הביאו בני הזוג מדנמרק. "כבר מגיל אפס לקחנו את מרקוס על האופניים שלנו. בדנמרק הילדים גדלים על אופניים", מספרת פלסנר. "בדנמרק רכבתי כל יום לעבודה. פה זה לא אפשרי, אבל הצבתי זוג אופניים בשגרירות. כשאני יוצאת לארוחת צהריים אני נוסעת עם האופניים. בעלי היה מנהל פרויקט City Bike בקופנהגן, הראשון שהציב אופניים לשירות הציבור ברחובות".

איפה מטיילים: "אנחנו רוכבים לפארק השרון ולבצרה. לפני שבועיים היינו בלטרון ובסוף השבוע האחרון רכבנו מסביב לכנרת. יש לנו את הספר "רוכב ישראל" של הוצאת מפה - הוא אמנם בעברית, אבל אנחנו מסתדרים עם המפות. יום כיפור הוא אטרקציה אמיתית שאנחנו מצפים לה".

האופניים שלנו: "בדנמרק היו לנו אופני עיר. פה את רוב הטיולים אנחנו עושים בשטח. לפני שקנינו אופניים הגדרנו את הצרכים שלנו ועשינו נסיעת מבחן. אני בחרתי ב-Giant Ukon FX (כ-4,000 שקל), ניקולאי רוכב על Giant Pistol2 (כ-3,500 שקל) והבן מרקוס על K2 (כ-2,000 שקל).

מהחצבני עד לשדות האורז של סין

הרוכבים: רוני אקהויז - מהנדס פלסטיק, רותי אקהויז - מקימה עסק בתחום המזון, הבן דניאל (17)

מגורים: חדרה

משפחת אקהויז נוהגת לטייל גם ברגל וגם ברכב, "אבל רצינו לעשות משהו אחר, גם בריאותי וגם חוויתי", מספר רוני אקהויז. "אנחנו רוכבים פעם בשבוע בתקופות הטובות, וככלל אנחנו משתמשים באופניים רק לטיולים ולא לנסיעה על הכביש, מכיוון שהיא מסוכנת מאוד".

איפה מטיילים: "את מסלולי הרכיבה אנחנו בוחרים מהאינטרנט - מהאתרים 'רוכבים', 'גרופי' ומפורום תפוז. הטיול הכי יפה שעשינו היה מסביב לחצבני בצפון. כשנסענו לסין תיכננו מסלולי נסיעה באופניים, ורכבנו בשדות האורז. לרכוב על אופניים בעיר זרה זו חוויה מדהימה".

רוני אקהויז ומשפחתו
רוני אקהויז ומשפחתו

האופניים שלנו: רוני ורותי רוכבים על אופני 4500 Trek (כ-3,000 שקל), דניאל רוכב על 4400 Trek (כ-2,500 שקל). "את האופניים בחרנו לפי המלצות באינטרנט. בנוסף לאופניים, יש הוצאות נוספות על גאדג'טים שמצטרפים עם הזמן - קסדות, כפפות, משאבות, ביגוד, מדי מהירות ומרחק ומנשאי מים נוחים".

בילוי משפחתי לערב שישי

הרוכבים: יעל אורגד - מעצבת רשת האופנה "יעל אורגד", שי אורגד - מנכ"ל רשת "יעל אורגד", הבנות: אופל (10), תום (7) ושחף (5)

מגורים: תל אביב

"רכיבה על אופניים היא הבילוי המשפחתי שלנו בערבי שישי", מספרת אורגד. "אנחנו גרים בשכונת נווה צדק ויוצאים ביחד ברכיבה לכיוון הטיילת. זה משהו שכולם יודעים לעשות - גם הקטנים וגם הגדולים, וזאת חוויה לרכוב כולם ביחד. אנחנו מצטיידים במים ובחטיפים לדרך ובסוף הרכיבה עוצרים ומתפנקים".

איפה מטיילים: "המסלול שלנו די קבוע והוא מתרכז סביב הטיילת של תל אביב. הילדות לא יכולות לנסוע הרבה, אך כבר קרה שהמשכנו ורכבנו עד ליפו. גם כשאנחנו נוסעים לחו"ל אנחנו נוהגים לשכור אופניים ולטייל. לא מזמן הייתי בבליז ועשיתי טיול אופניים בעיר".

יעל אורגד ומשפחתה
יעל אורגד ומשפחתה

האופניים שלנו: "יש לנו אופני עיר. אלה אופניים פחות מתוחכמים, בחרנו אותם על פי הנוחות והמראה. אני בחרתי בדגם Trek Skye sl (כ-2,200 שקל), שי בחר ב-Giant Simple Single (כ-1,200 שקל), אופל רוכבת על ראלי (כ-1,000 שקל) ולתום ולשחף יש אופני מדבקה BMX (כ-400 שקל לזוג).

לכתבה בדהמרקר


 
Comments