להתאמן כדי להיראות טוב או בגלל הבריאות?

נשלח 28 בפבר׳ 2011, 0:29 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 28 בפבר׳ 2011, 0:35 ]

מהם ההבדלים בין נשים וגברים בנושא תזונה וכושר, ומה קרה שגברים מתאמצים בשנים האחרונות להפוך לסמלי סקס

ההנחה שגברים ממאדים ונשים מנגה, היא הנחה שרב הנשים והגברים עצמם מוכנים לאמץ. עד כמה שונות נשים מגברים כשזה מגיע לנושא התזונה? האם יש סיכוי שלפעמים, רק לפעמים, עוברת בראשם אותה מחשבה?! ובכן, מתברר שגם כשזה קשור לתזונה ולספורט, ההבדלים בין המינים מדברים בעד עצמם.

לדברי יעל דרור-סרוסי, דיאטנית קלינית וספורט, מנהלת התזונה במרכז הרפואי מדיקס בתל אביב בשנות ה-20  נשים מתעסקות יותר בתזונה מגברים. "נשים בגילאים האלה עסוקות במראה, בשינון קלוריות ובדיקת אחוזי שומן. יש ציפייה חברתית מהן לעשות זאת. ואילו הגברים, שמסת השריר שלהם גבוהה יחסית, עסוקים בתזונתם פחות".

גם לימור פרידמן, דיאטנית קלינית, תזונאית ספורט ומאמנת כושר, תזונאית הבית של מרכז הספורט באוניברסיטת תל-אביב סבורה, כי בעוד התזונה מעסיקה נערות בדרך כלל על בסיס של עודף משקל, נערים מגיעים לעיסוק בתזונה בגיל הזה רק בעקבות העיסוק בספורט.   

נשים צעירות עסוקות במראה, בספירת קלוריות ובאחוזי שומןנשים צעירות עסוקות במראה, בספירת קלוריות ובאחוזי שומן
אימג'בנק ו-GettyImages

נשים צריכות "לשכנע" את הגוף

ככל שמתבגרים נושא התזונה תופס מקום נכבד יותר אצל נשים, אך עדיין, הרגלי התזונה מתבססים על הרצון להיראות טוב יותר. "בכל גיל, נשים רוצות להיראות טוב. אבל ישנם שינויים הורמונליים גדולים, ופתאום צריך "לשכנע" את הגוף יותר. בעיקר לאחר שנשים מסיימות ללדת, ויש הצטברות של שומן באזורי הבטן והידיים האחוריות. אחרי גיל 40 נשים עולות 2-3 קילו בממוצע בכל שנה (תלוי בסערה ההורמונלית שהגוף חווה), ולכן נשים בגיל כזה יתעוררו וידאגו יותר למה שנכנס לפה שלהן", אומר דרור-סרוסי.

בעשור שלאחר מכן, מבחינה דרור-סרוסי במגמה חדשה, והיא גידול משמעותי בעיסוק בספורט. "העיסוק בספורט נובע אמנם ממניע חברתי" היא מסבירה. "נשים לאחר גיל 50, בדרך כלל, נכנסות לקבוצות ריצה, הליכה וכו' ומוצאות שם את המפלט שלהן. אבל בעקבותיו, נשים שנכנסות לנושא הספורט ברצינות דואגות גם לשינוי בהרגלי התזונה".

הגברים מרגישים מנוונים

גם לימור פרידמן מסכימה עם ההבחנה, כי  גברים, יותר מנשים, נוטים להציב לעצמם אתגרים ספורטיביים ומשום כך מתחילים לעסוק בתזונה. "גברים נשואים בגילאי 35 ומעלה מרגישים שהקדישו שנים לקריירה ולמשפחה ולא היה להם זמן לדאוג לעצמם ופתאום הם מרגישים מנוונים, מעלים כמה קילוגרמים ומחליטים לדאוג יותר לעצמם", אומרת פרידמן.

 

"גברים יושבים שנים מול המחשב ופתאום מתעוררים", מוסיפה דרור-סרוסי, "אצל גברים, הסימן למשבר גיל ה –40  הוא ברגע שהם קונים את האופניים הראשונים שלהם בעשרות אלפי שקלים. העיסוק בתזונה ובספורט בגילאי 35-40 ומעלה גדל וגדל כל הזמן. וככל שהם מתמידים בספורט, הם צריכים לעשות שינוי בתזונה כדי להתאים אותה לצרכיהם החדשים".

ואילו אשרת ברמן, מאמנת כושר אישית ומנהלת הסטודיו בHOLMES PLACE  בגבעתיים, מדווחת כי בחדר הכושר מתאמנים יותר גברים מנשים, "וזאת עובדה. אצל הגברים כמו גם אצל הנשים, העיסוק בתזונה בא אחרי תחילת האימון. הם מבינים פתאום ששינוי יקרה רק אם יעבדו במקביל על כושר ותזונה נכונה. מהניסיון שלי, נשים מתעסקות בתזונה וכושר יותר בגלל ה"לוק" וגברים באים יותר, מגיל מסוים כמובן, בגלל הבריאות".

משבר גיל הארבעים או אופניים באלפי שקלים?
אימג'בנק ו-GettyImages
משבר גיל הארבעים או אופניים באלפי שקלים?

הגברים רוצים להיות אובייקט מיני

ד"ר דיאנה לוצאטו, סוציולוגית ואנתרופולוגית מהאקדמית ת"א-יפו, דווקא מאמינה שהפערים בין נשים לגברים מצטמצמים. "פעם הגבריות התבססה על הנושא הכלכלי, הצבאי. גבר היה צריך להיות גבר. היום, הגבר הוא אובייקט מיני. כיום גברים רוצים להיראות טוב, ולכן גם ישקיעו בתזונה נכונה ובכושר או בכל דבר אחר שיגרום להם להיראות טוב יותר. גבר אידיאלי היום הוא ספורטאי, כובש טבע. אם פעם הגברים היו מתחילים להתעסק בתזונה אחרי התקף הלב הראשון, היום הם עושים את זה הרבה לפני וזאת פשוט כדי להיות יפים".

ד"ר לוצאטו מסבירה כי נשים קוראות יותר ומתעניינות יותר ולכן הנושא הבריאותי מטריד אותן יותר מגברים. "נשים מאז ומתמיד עסקו באסתטיקה. ביופי. תמיד היה עליהם לחץ חברתי בנושא המראה החיצוני. פעם, למרות העיסוק בחזות, נשים לא היו מתעסקות בתזונה. הן היו שמנות יותר. היום, החברה עוברת שינוי הפוך: נשים מתעסקות יותר בתזונה מסיבות בריאותיות וגברים מתעסקים בתזונה יותר בגלל המראה. מי היה קורא פעם לחייל במדים "כוסון?!" הגברים הגדולים של המדינה, הגנרלים גידלו כרסים. עניין התזונה לא היה בלקסיקון בכלל". 

פעילים בגיל השלישי

מתברר שהשינוי האמיתי בהתייחסות, מתרחש אחרי גיל 50. לדברי פרידמן זהו גיל שבו הנשים עוברות שינויים הורמונליים שמשפיעים עליהן, ואילו גברים מתחילים להיות יותר מודעים לתחלואה ולשינויים בגופם. "ואז המודעות לתזונה גדלה. גברים ונשים כאחד, מגיעים לתזונאים ולחדר כושר".

אשרת ברמן מאשרת: "אנשי הגיל השלישי פעילים הרבה יותר בעידן של היום. בשעות הבוקר חדר הכושר מלא בנשים וגברים שעברו את גיל 50. הם מודעים לכך שהם בסיכון בריאותי גדול יותר ויש להם יותר זמן להתעסק בתזונה ובכושר. אבל גם בגיל הזה, נשים תמיד ירצו להיראות טוב יותר וגברים ירצו להיות בריאים יותר".

בשעות הבוקר חדר הכושר מלא בנשים וגברים שעברו את גיל 50בשעות הבוקר חדר הכושר מלא בנשים וגברים שעברו את גיל 50
אימג'בנק ו-GettyImages

על מה להקפיד בכל עשור

להיראות טוב יותר או להיות בריאים יותר, לא משנה מה הסיבה שבגלל אתם דואגים לתזונה שלכם, אלה הדברים עליהם כדאי שתקפידו, בכל גיל:

עד גיל 20

בגיל ההתבגרות, מומלץ להקפיד על תזונה נכונה, מאוזנת מבחינת כל אבות המזון. תקופה זו תקבע את הגדילה ואת הרכב הגוף מבחינת תאי השומן.

לאחר הגיוס לצבא, הנטייה היא לאכול בצורה לא מאוזנת, ובעיקר מזון מהיר, מטוגן ושמן. לימור פרידמן ממליצה להביא אוכל מהבית, ולהעשיר את התפריט בירקות ופירות, או ביוגורטים. "יש נטייה לבנות, בעיקר, להשמין בצבא, לכן אם אוכלים חטיפים, שלא יעלו על 5% שומן ל-100 גרם".

גילאי 20-30

זה הגיל שבו לרוב עוזבים את בית ההורים ומתחילים בחיים עצמאיים. לימור פרידמן ממליצה להימנע כמה שאפשר מארוחות במסעדות ובמזנונים ולא לשכוח להוסיף לתזונה נכונה גם פעילות ספורטיבית.

ג'אנק פוד, זה מה שאוכלים בגיל ההתבגרות ובצבאג'אנק פוד, זה מה שאוכלים בגיל ההתבגרות ובצבא
אימג'בנק - Gettyimage

גילאי 30-40 

כשעסוקים בקריירה, מבוקר עד ערב, הגוף מוציא פחות אנרגיה. פרידמן סבורה שמי שלא החל בכך לפני כן, מגיע לרגע בו צריך להתחיל בפעילות גופנית, ולעשות שינוי תזונתי, בהתאם. בנוסף, היא ממליצה להוריד את אחוזי השומן באוכל, לבצע בדיקות דם פעם בשנה, ולהתאים את התזונה על פי התוצאות שמתקבלות

גילאי 40-50

"לקראת גיל 50  יש נטייה גם אצל נשים וגם אצל גברים, לירידה בסידן ולהתדרדרות בצפיפות עצם", אומרת פרידמן, "ולכן צריך להתאים תזונה לעניין. כמו כן, לאנשים מבוגרים יש חוסר בוויטמין D, מה שאומר שפעמים רבות צריך לשקול נטילה של תוספי תזונה. סידן, ויטמין D ואומגה 3 הם המומלצים ביותר".

הן אצל נשים – בגלל גיל המעבר והשינויים ההורמונליים - והן אצל גברים, חלים שינויים במשקל וקשה יותר לשמור עליו, שלא לדבר על ירידה במשקל. "קצב חילוף החומרים משתנה וגם זה מצב אשר מחייב התייחסות לתזונה כי הגוף אינו מגיב כפי שהגיב בעבר. השינויים הללו משפיעים ומחייבים התייחסות תזונתית שונה", אומרת לימור פרידמן. 

לכתבה באתר onlife

Comments