גלגל קופנהגן: גלגל האופניים שאוגר אנרגיה לעליות

נשלח 20 בינו׳ 2010, 0:23 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 20 בינו׳ 2010, 0:28 ]
מאת הילה רום, תאריך פרסום: 10/1/2010
 
הכירו את גלגל קופנהגן: מנגנון צבירת אנרגיה בהשראת פורמולה 1, חיישנים שמאפשרים לשלוט במהירות ואפילו מנעול חכם נגד גניבות - הגלגל החדשני שישדרג לכם את האופניים ויהפוך את הנסיעה לנוחה יותר - ו"ירוקה" יותר.

"גלגל קופנהגן" - גלגל אופניים חדשני וחכם המאפשר לאגור אנרגיה, הוצג לראשונה על ידי חוקרי MIT (המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס), במהלך ועידת האקלים שהתקיימה בקופנהגן לפני כחודש.

במבט ראשון נראה הגלגל כמו גלגל אופניים רגיל, אלא שבמרכזו ניצבת צלחת גדולה ואדומה שמציעה שילוב ייחודי של פונקציות, העתידות להפוך את חווית הרכיבה בעיר לנוחה, מהנה וקלה יותר.

מטרת "ממציאי הגלגל", היא לקדם רכיבה על אופניים בערים באמצעות הפיכת חווית הרכיבה לנוחה יותר, כך שאפילו עליות תלולות או מרחקים ארוכים לא יהוו יותר תירוץ לנסיעה ברכב.

 הגלגל החדש כולל פטנט שמאפשר לרוכב לאגור אנרגיה באמצעות לחיצה על הבלמים, ולעשות בה שימוש בעת הצורך, כמו למשל בעת רכיבה בעלייה או כאשר הרוכב מתעייף.  

צבירת האנרגיה מתבצעת באמצעות שימוש באנרגיה הקינטית שמייצר הרוכב, הקרויה גם "אנרגיית תנועה" - האנרגיה שגוף רוכש כתוצאה מהתנועה שהוא מבצע, התלויה במסת הגוף ובמהירותו.  

איסוף נתוני זיהום אוויר

ההשראה למנגנון הגלגל התקבלה ממערכת ה-Kinetic Energy Recovery System) KERS), המוטמעת בין היתר בכלי רכב המתחרים במרוצי פורמולה 1. מערכת זו מאפשרת לאגור בסוללה אנרגיה קינטית במהלך הבלימה של המכונית, מה שמאפשר לנהג להשתמש ב-80 כוחות סוס נוספים בכל הקפה.  

גלגל קופנהגן פועל באופן דומה - כאשר הרוכב בולם, האנרגיה הקינטית נאגרת על ידי מנוע חשמלי ואז מאוחסנת בסוללות שנמצאות בתוך הגלגל, באופן שמאפשר לו לקבל בחזרה אנרגיה זו בעת הצורך. המנגנון כלול בגלגל האופניים עצמו ואין שום צורך בתוספים אלקטרוניים, באופן שמאפשר לשדרג כל זוג אופניים רגיל באמצעות החלפת הגלגל. 

מלבד מנגנון צבירת האנרגיה, גלגל קופנהגן כולל פונקציות נוספות. כך למשל, הוא כולל שורה של חיישנים וחיבור בלותוט' לסלולארי של הרוכב, המאפשרים לנטר את מהירות האופניים, כיוון הנסיעה והמרחק שעבר, לאסוף נתונים על זיהום אוויר ואפילו לסמן את מיקום החברים של הרוכב.   

בנוסף, הגלגל כולל מנעול חכם נגד גניבות: במקרה שמנסים לגנוב את האופניים, המנעול עובר למצב שבו הוא אוגר את האנרגיה מחדש ומייד שולח לבעל האופניים הודעת טקסט.  

אב הטיפוס הראשון של "גלגל קופנהגן" ייכנס לייצור בשנה הבאה. מנכ"ל עיריית קופנהגן כבר הודיע שעירו תהיה העיר הראשונה בעולם שתספק לכל עובדי העירייה אופניים עם גלגלי קופנהגן כתחליף לרכבי העירייה, זאת במסגרת המטרה להפוך את קופנהגן לבירה נטולת הפחמן הראשונה בעולם עד 2025.
 

Copenhagen Weel הגלגל האמריקאי שמשגע את אירופה
גם בקופנהגן בה מספר האופניים עולה על מספר המכוניות כמעט בכל רחוב,  מנסים ראשי הרשויות המקומיות לשכנע עוד ועוד אנשים לוותר על ארבעה גלגלים ולעבור לשניים. אמצעי השכנוע האחרון הוא  גלגל אחורי ממונע אשר פותח במעבדות המחקר של אוניברסיטת  MIT בארה"ב. 
  הגלגל החדש שמכונה "גלגל קופנהאגן" נועד לסייע בהנעת האופניים, אבל להבדיל מהאופניים החשמליים הכבדים  והמגושמים שצצו בשנים האחרונות, הוא מכיל בתוכו מנוע שיכול להתחבר לכל שלדה קיימת ולהוסיף לנו כוחות סוס בעליות וברכיבה למרחקים ארוכים.
הפרויקט בן השנתיים שהוצג השבוע במסגרת ועידת האקלים בדנמרק, עוצב במטרה להפוך את הרכיבה בעיר לנעימה יותר ולירוקה יותר, כשהמנוע החשמלי נטען הן על ידי הדיווש והן במהלך הבלימה.   ההתקן  המהפכני אף יאפשר, באמצעות טלפון חכם שיותקן על הכידון,  זרימת אינפורמציה בזמן אמת על מצב הערפל, פקקי תנועה, רמות מאמץ והתקדמות בתוכנית האימונים. באמצעות הGPS ניתן לאתר חברים שרוכבים ולשלוח מידע שיעזור לתכנן ערים נוחות יותר ירוקות יותר.


"המטרה הייתה לקחת את האופניים – אחד המכשירים הכי יעילים שהומצאו אי-פעם, ולהפוך אותם לחכמים יותר" סיפר אסף בידרמן אחד ממנהלי הפרויקט במעבדת SENCEable city lab   בMITh?( ישראלי?) דובר בחלק מטרנד כללי יותר: "הכנסת אינטליגנציה לחפצינו היום-יומיים ויצירת תשתית תמיכה חכמה סביבנו בחיי היום-יום".
הגלגל נראה כמו גלגל רגיל להוציא את  ההתקן האדום האופנתי שבמרכזו, שבו מסתתרים הדינמו והמנוע החשמלי שמפעילים את הגלגל.  הפרויקט נמצא כעת בשלבי אב-טיפוס מתקדמים והמפתחים מדברים על כניסה לייצור מלא בתוך פחות משנה. החוקרים מMIT נמצאים במו"מ עם כמה חברות מסחריות והם מעריכים שהמחיר יהיה כ- 500 דולר. 



הגלגל החדש משלב שתי טכנולוגיות – חיישנים ואלקטרוניקה: בעזרת מכשיר אייפון שמותקן על הכידון הרוכב שולט באלקטרוניקה של הגלגל, ויכול, לדוגמא, לקבל עזרה בדיווש עד 100%, למרות שיצטרך להמשיך לפדל. חיישני איכות האוויר של הגלגל יאפשרו לרוכב לשדר באופן אנונימי נתונים של איכות אוויר או מידת רעש לפקידי העיר, והאייפון יצפצף כשיעבור בסביבה גלגל קופנהגן נוסף.
"השאיפה של עירנו היא ש 50% מכל האזרחים ירכבו על אופניהם לעבודה או לבית הספר כל יום" אומר ריט בג'רגרד, ראש עיריית קופנהאגן. "פרויקט זה הוא חלק מהתשובה לשאלה איך הופכים את האופניים לעוד יותר אטרקטיביים". 
קופנהאגן היא כבר כיום בגדר חלומו הרטוב של כל חובב אופניים. רמזורים שפעם כוונו על מנת שמכוניות יוכלו לעבור בגל הירוק עד מרכז העיר, עברו כוונון מחדש כדי להתאים את הגל הירוק לרוכבים. כמעט בכל הרחובות הראשיים יש מסלולי אופניים וכל הולך רגל או נהג רכב שעובר בהם יזכה לצלצולים רועשים מכיוונם של הרוכבים.


מאז ומעולם הייתה הרכיבה על אופניים פופולארית בקופנהגן השטוחה יחסית והקומפקטית.  עם זאת בתקופת הבום הכלכלי של אחרי המלחמה, גם תושבי העיר בדומה לשאר העולם, התאהבו במכוניות. בעוד הרכיבה הייתה עדיין פופולארית, הרחובות התמלאו ברכבים ובעשן ומסלולי רכיבה רבים בוטלו. לאחר משבר האנרגיה של שנות ה 70 והעלייה בצפיפות על הכביש נוצר לובי אופניים רציני שלא היה כדוגמתו. מסלולי האופניים  נפתחו מחדש ובשנות ה 90 דנמרק הייתה הראשונה להשיק פרויקט של שיתוף אופניים, ורשת שבילי אופניים ארצית.

לצפיה בסרטון הדגמה: 
Comments