הבחירה של מעריב: עשרת הגיבורים הירוקים של תל אביב

פורסם: 23 באוק׳ 2009, 3:22 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 20 בדצמ׳ 2009, 23:11 ]
מועד פרסום: 19/10/2009
 
אחד הטרנדים שהתפשט בשנים האחרונות בתל אביב, עם או בלי קשר למודעות ההולכת וגדלה לסביבה, הוא הרכיבה על אופניים. עוד ועוד חנויות אופניים נפתחות, ועל המדרכות והכבישים בעיר אפשר להיתקל (פיזית) ברוכבי אופניים רבים.
 
אחד האנשים שהשינוי הזה יכול להירשם כניצחון אישי עבורם הוא יותם אביזוהר בן 35, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", שכשמה, מנסה לקדם את נושא תחבורת האופניים בארץ. "כשאני פותח עיתון המציאות מתסכלת מאוד, וכדי לא לתת למלנכוליה להשתלט, אני מנצל את הפינה הקטנה שלי לעשות משהו שיכול לשנות. אני לא יכול להשפיע על הדאו ג'ונס, אז אני משפיע איפה שאני יכול. הרי בסופו של דבר אני אינטרסנט, אני רוכב על אופניים אז אני רוצה שיהיה שינוי לטובת הרוכבים".
 
המשיכה של אביזוהר, אדריכל נוף בהשכלתו, לעיסוק באיכות הסביבה התחילה עוד בילדות: "הייתי ילד טבע. גדלתי בחוגי הסיור של החברה להגנת הטבע, ואבא שלי היה חקלאי בערבה, אז הייתי מחובר מאוד לשטח. תמיד הייתי חנון כזה, שמפריד קומפוסט, ואני עושה את זה עד היום. אופניים תמיד היו בשבילי פנאי ונופש, אבל הרבה זמן לא עשיתי סוויץ' בהתייחסות אליהם ככלי תחבורה, כלומר המשכתי לנסוע באוטו ולהיתקע בפקקים".
 
האירוע המכונן שגרם לשינוי ביחסו אל האופניים היה דווקא אירוע נעדר פאתוס, אפילו מינורי למדי. "היה איזה מקרה שראיתי עובד זר רוכב על אופניים ברחוב, והוא היה מבסוט", הוא מספר. "בשלב הזה האסימונים נפלו, ומכאן התחלתי לאמץ את זה".
 
את דרכו בעמותה החל לפני כשש שנים, כששמה של העמותה עוד היה "תל אביב בשביל אופניים": "נתקלתי בדוכן שלהם באירוע ביום כדור הארץ. ניגשתי לשם ושאלו אותי אם אני רוצה לעזור, ומאז אני שם". עם השנים התקדם בסולם הדרגות עד לתפקידו הנוכחי כמנכ"ל העמותה. בדרך השתנה גם שם העמותה, ומה שהתחיל כפרויקט עירוני היה לעמותה הפעילה בכל רחבי הארץ, ואף בכנסת.
 
"הבנו שכדי לקדם את הפרויקט בתל אביב צריך ליצור רשת שמחוברת לרמת גן, גבעתיים וכדומה", מספר אביזוהר, "חשבנו, וזה באמת התאמת מאוחר יותר, שהמעבר לליגה הארצית יאפשר לנו להשפיע יותר, ובאמת היום נושא האופניים הוא לא רק קטע תל אביבי. הנה, למשל הצעת החוק לעידוד רכיבה על אופניים כבר אושרה בשתי קריאות".
 
ככל שהעמיקה פעילותו של אביזוהר בעמותה, כן גם התפיסה הירוקה, העומדת בבסיסו של רעיון תחבורת האופניים, נהייתה דומיננטית יותר בחייו. "אין ספק שחלק גדול מהעבודה זולג אל מעבר לשעות העבודה", אומר אביזוהר.
 
"קודם כל, המתנדבים הופכים לחברים, ואנחנו ביחד גם בשעות הפנאי, בנופש ובחגים. חוץ מזה, נושא הסביבה הוא תפיסת עולם, וזה נוגע לכל החלטה - מהאוכל שאשתי ואני בוחרים לאכול ועד איך תיראה החתונה שלנו. יש אנשים שאולי מחפשים בחתונה שלהם להתחבר לטבע, אנחנו רצינו שהחתונה תהיה בטווח רכיבה על אופניים, אז עשינו אותה במטע פפאיות בכפר הירוק.
 
"חוץ מזה, אנחנו מפרידים בקבוקי פלסטיק, זכוכית ונייר, משתדלים לצמצם נסיעות ולקנות רק מה שצריך, מגדלים עשבי תיבול באדנית ומשתמשים בסבון אקולוגי. אלה דברים שבשגרה, זה לא דת אצלנו, ולכן כל הזמן יש לנו דילמות. למשל, ירח דבש לא עשינו בארץ אלא בחו"ל, אמנם בהולנד עם המון אופניים, אבל בחו"ל. בכל אופן, אנחנו משתדלים לעשות מה שאפשר כי זה עושה לנו טוב".
 
אף שהשינוי כבר החל ובעיריית תל אביב אפילו מתגאים בסלילת מאה ק"מ של שבילי אופניים, אביזוהר עדיין לא מתכוון לנוח על זרי הדפנה. "כמה מהדברים כבר קורים, זה נכון", הוא אומר, "אבל הפנטזיה שלי היא שילדים ירכבו לבית הספר, הורים ירכבו לעבודה וסטודנטים - לאוניברסיטה.
 
"שלא תבינו לא נכון, לי יש אוטו, זה לא שאנחנו נגד מכוניות, הרי גם בשנת 2020 יהיו בתל אביב מכוניות. אין לנו פנטזיה שירכבו אך ורק על אופניים או על סוסי פוני, אנחנו פשוט מקווים שגם בתל אביב ישכילו למצוא אלטרנטיבה למכוניות כי המציאות היום לא בריאה".
טיפ ירוק: "לפני כל נסיעה באוטו לבדוק אם יש אלטרנטיבה סביבתית. אם נבדוק, נופתע לטובה".
 
לכתבה ב-nrg
Comments