מקיפים את תל אביב בטבעת ירוקה?

פורסם: 6 באוג׳ 2010, 9:46 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 11 באוג׳ 2010, 1:04 ]

ביום שלישי, 27 ביולי 2010, התקיים בעירייה כנס בנושא "הטבעת הירוקה" – הצעה ליצירת טבעת ירוקה סביב תל אביב, שתהווה חלק ממחרוזת שבילים ירוקים רציפה שתחבר בין הערים המרכזיות במחוז תל אביב.

התוכנית להקיף את ערי מחוז תל אביב ב"טבעת ירוקה" מקודמת על ידי האדריכלים אילן אברמוביץ ודני גרינהאוז. הכנס בעירייה אורגן על ידי סגנית ראש העירייה מיטל להבי (מרצ) ועל ידי חבר המועצה ד"ר משה טיומקין (הגמלאים), ראש רשות תנועה, תחבורה וחניה, במטרה להציג את התוכנית ולבחון דרכים לקידומה. בכנס השתתפו נציגים מהרצליה, קריית אונו, אור יהודה וערים נוספות, וכן נציגי ממשלה, ארגונים וחברי מועצת עיריית תל אביב-יפו. בכנס השתתפה גם כרמית קניגסברג-אוחיון, המתכננת הסביבתית של קהילת תל אביב-יפו והסביבה של החברה להגנת הטבע, והיא מדווחת כי האווירה בכנס הייתה חיובית, שיתופית ומרחיבה, וכי התאפשר לכל משתתף לעלות על דוכן הדוברים ולהשמיע את עמדתו.

מיטל להבי פתחה את האירוע והציגה את הטבעת הירוקה, שתקיף את העיר תוך מעבר באתרים הבאים:

  • פארק הירקון
  • נמל תל אביב
  • בריכת גורדון
  • טיילת החוף המרכזי (שדרוגה הוא מהלך תכנוני בצנרת העירונית)
  • פארק צ'רלס קלור
  • נמל יפו
  • פארק מדרון יפו
  • טיילת בת ים (עיצובה יצא לתחרות אדריכלית)

בנוסף הוזכרו גם צירים ירוקים החוצים את העיר:

  • ציר מקווה ישראל – קריית שלום – יפו
  • בית הבילויים – פארק דרום – חירייה
  • נתיבי איילון (כציר מזרחי רעיוני הנדרש עבודה תכנונית)
  • ציר בן גוריון ברמת גן (ציר מזרחי פוטנציאלי נוסף – הקבוע בתוכנית המתאר של מחוז תל אביב, תממ 5)
  • ציר גהה (ציר מזרחי פוטנציאלי נוסף).

כמו כן הוזכרו חסמים לרציפות הטבעת הירוקה:

  • הדולפינריום
  • בית הקברות המוסלמי ביפו
  • מחלף וולפסון
  • פלישות בקריית שלום
  • מכשולים הנדסיים / כלכליים / סטטוטוריים באיילון

המפה והתמונות - מתוך כתבה ב"הארץ" (צילומים - ניר קידר, אלכס ליבק, ניר כפרי, שי פוגלמן, אלון רון)

חבר המועצה ד"ר משה טיומקין הציג את הפן התחבורתי של התוכנית. הוא ציין כי כיום מקודם פרויקט השכרת אופניים לאורך הטבעת הירוקה בתל אביב-יפו ומחוצה לה, וכי הצפי הוא כי בעוד שנה יהיו פזורות ברחבי העיר בין 60 ל-70 תחנות להשכרת אופניים. טיומקין ציין כי בשל העומסים ההולכים וגוברים בכבישי הגישה אל תל אביב-יפו מדרום, מצפון וממזרח, האופניים הופכים לכלי תחבורתי בעל פוטנציאל משמעותי ליוממים, ולאמצעי נוסף להקטנת העומסים על הכבישים.

בין הדוברים הנוספים בכנס היו גם ברוך ובר, מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה, יואב אטרי, מחברת חפ"ץ ניהול פרויקטים, משה בלסנהיים, מנהל רשות איכות הסביבה בעיריית תל אביב-יפו, רינת קרן, נציגת לשכת התכנון במשרד הפנים, דבי אדלאר מחברת נ.ת.ע, ערן שחורי מעמותת ישראל בשביל אופניים ואחרים נוספים. כל הדוברים הביעו תמיכה בתהליך, וחלקם אף הציעו הצעות קונקרטיות לסיוע וקידום הנושא.

גם אנו בקהילת תל אביב-יפו והסביבה של החברה להגנת הטבע תומכים במהלך שהוצג. לתפיסתנו, מהלך כזה מגדיר מחדש את סדר העדיפות התחבורתי במטרופולין ומוביל לתהליכים ברורים לקידום העדפה לרוכבי אופניים, תחבורה ציבורית והולכי רגל – כל זאת כחלק מן המהלך לחיזוק העירוניות, חיזוק איכות החיים בעיר, והגדלת הנגישות לקבוצות כלכליות וחברתיות שונות וקידום ראייה תכנונית וסביבתית כלל-מטרופולינית.

לקריאה נוספת:

פוסט זה נכתב על-ידי משמר המועצה בתאריך יום רביעי, 4 באוגוסט, 2010 בשעה 22:46.
Comments