בירושלים יופעל שאטל משכונות הר חומה וגילה בדרום העיר לאזור התעסוקה בהר חוצבים ■ הסיוע קטן בהרבה מהתוכניות המוקדמות ויועבר לרשויות מקומיות במקום למעסיקיםמאת דניאל שמיל, 18/1/2015המשרד להגנת הסביבה יעביר סיוע של 6 מיליון שקל להרחבת מערך השכרת האופניים תל-אופן ולתקצוב שאטלים שיסיעו עובדים. זאת במסגרת התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר שאושרה לפני שנתיים. לפי התוכנית המקורית, אושרו 140 מיליון שקל לפרויקטים שונים. הפרויקט החשוב ביותר שאושר הוא הרחבת מערך השכרת האופניים התל-אביבי, "תל-אופן", לערים השכנות רמת גן, גבעתיים ובת ים, בתקציב של 2.25 מיליון שקל בשנה. גם בתל אביב עצמה יתוקצבו שבילי אופניים ברחובות מנחם בגין, חשמונאים וקרליבך ויוקמו תחנות חדשות לתל-אופן בסכום של 750 אלף שקל. בחולון, יתוקצב שאטל מתחנות הרכבת לאורך נתיבי איילון לאזור התעסוקה, בכ-469 אלף שקל, ויושלמו שבילי אופניים באזורי תעסוקה ומסחר בעלות של כ-477 שקל נוספים. שאטל יגיע מתחנות הרכבת גם לבת-ים, בעלות של 750 אלף שקל. העובדים בפתח תקווה יוכלו לנסוע בשאטל מתחנת הרכבת בקריית ארייה לאזור התעסוקה בקריית סיב, בעלות של 425 אלף שקל בשנה. גם ירושלים תיהנה מהתוכנית החדשה, עם שאטל משכונות הר
חומה וגילה בדרום העיר לאזור התעסוקה בהר חוצבים (בעלות של 374 אלף שקל).
בעיר יוקמו מתקנים לעגינת אופניים, ויפתחו אפליקציה שתסייע לעובדים למצוא
אותם. ![]() תחנה להשכרת אופני תל-אופן בתל אביב
צילום: אלון רון
במקור, הסכום הזה היה מיועד לתמיכה במעסיקים, ואף נערך סקר בנושא זה בין חברות שונות, אך במשרד להגנת הסביבה העדיפו לתקצב רשויות מקומיות. לטענתם, הדבר יכול להביא לתוצאות יעילות יותר, אך ייתכן שיש בעניין גם רווח פוליטי. לפי המשרד להגנת הסביבה, התמיכה נקבעת על פי צפיפות האוכלוסיה בערים, זיהום אוויר שנפלט ממכוניות באזור והגשת תוכנית עירונית מפורטת בידי הרשות לצמצום השימוש בכלי רכב פרטיים בעיר. גובה התמיכה מושפע גם לפי הדירוג החברתי-כלכלי של הרשות המקומית, כאשר ערים עם דירוג נמוך זכו לתמיכה בסכומים גבוהים יותר. לפי המשרד, הרחבת פרויקט תל-אופן לגבעתיים תחסוך כ-200 אלף נסיעות במכונית פרטית בשנה, והשאטל בפתח תקווה יחסוך כ-120 אלף נסיעות כאלה. בדו"ח שפורסם לפני כחצי שנה על ידי ארגון ה-OECD הוערך שזיהום האוויר בישראל מוביל ל-2,500 מקרי מוות מוקדם בשנה. מחציתם, 1,250 מקרי מוות, נוסעים מזיהום אוויר מתחבורה בלבד. סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ אופיר אקוניס הכריז כי "המלחמה בזיהום האוויר תמנע מקרי מוות. אזרחי ישראל יכולים לתאר לעצמם מאיזה חיסכון כספי הם יהנו במידה ויחליטו להשאיר את רכבם בבית יום אחד בשבוע ולהגיע לעבודה באמצעים חלופיים שנציע יחד עם הרשויות המקומיות".כתבות קשורות: מנכ"ל משרד החוץ נגד הקפאת התוכנית הלאומית להפחתת גזי חממה הממשלה תאשר תוכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר הפחתת גזי חממה מגדילה את הצמיחה במשק דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס: ישראל לא נערכה לטיפול במשבר האקלים משרד האוצר נגד התוכנית להפחתת זיהום אוויר ועדת הפנים לאוצר: בטלו דחיית התוכנית להפחתת גזי החממה הממשלה לא תאשר בזמן את התכנית להפחתת זיהום האוויר חרף התחייבותה, ישראל לא עומדת ביעדים להפחתת פליטת גזי חממה אושר: 2 מיליארד ש' להפחתת פליטות גזי החממה תוכנית ישראלית להפחתת גזי חממה - בחודש הבא המגזר הביתי במוקד תוכנית הפחתת גזי החממה הממשלה תאשר: עידוד גז טבעי ותחבורה בדיונית גזי חממה: פרס הבטיח לצמצמם ב-21 טון; הממשלה - 13 תכנית התמיכות בפרויקטים להפחתת פליטות גזי חממה של המשרד להגנת הסביבה ומשרד התמ"ת יוצא לדרך המדינה תשקיע 2 מיליארד ש' בהפחתת גזי חממה סדרי עדיפות לאומית בתחום איכות הסביבה – הטיפול בסוגית גזי החממה בישראל 2011 תוכנית נגד זיהום האוויר: 1.5 מיליארד שקל ייחסכו המדינה תקצה 151 מיליון שקל להפחתת פליטות גזי חממה |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >