מאת: ערן שחורי, מרכז פעילות 'רוכבים לעבודה' בעמותת 'ישראל בשביל אופניים' שמקדמת את תחבורת האופניים בישראל.
תאריך פרסום: 3/8/2011, עידכון אחרון: 3/8/2011.
1. השינוי מתייחס רק לרוכבים בוגרים בדרכים עירוניות. גם אחרי השינוי המוצע בחוק הקסדה, מרבית רוכבי האופניים יהיו חייבים לחבוש קסדה. השינוי מתייחס רק לרוכבים בוגרים בדרכים עירוניות. השינוי אינו מתייחס לילדים, לרוכבי ספורט, לרוכבי שטח, ולכל מי שרוכב בדרכים בינעירוניות. כל אלו יהיו חייבים לחבוש קסדה גם אחרי שהשינוי יתקבל.
- מנתוני המרכז הלאומי לחקר טראומה - נפגעי ראש מהווים 30% מסך הנפגעים בתאונות אופניים. שיעור הנפגעים בטווח גילאים 15-74 (הרלבנטי לשינוי בחוק) עומד על כ-50% מכלל הנפגעים. מספר הרוכבים הבוגרים שנפגעים בראשם בכל שנה עומד על 80-150 רוכבי אופניים. בכל אחת מהשנים האחרונות יובאו ישראל כ-150,000 אופני רכיבה למבוגרים.
2. מכלול שיקולים (פרט, מדינה, סביבה) לעומת שיקול יחיד של הנוירולוגים וארגוני ה"בטיחות".
- טעויות מתודולוגיות במחקרים שמוכיחים ירידה של 85% בפגיעות ראש למי שחובש קסדה.
- הטייה מכוונת של תוצאות מחקרי קסדה כדי שיתאימו לארגוני ה"בטיחות".
- באוסטרליה, שיעור הקיטון בנפגעי ראש מקרב רוכבי האופניים היה דומה לירידה בשיעור ההיפגעות בקרב משתמשי הדרך האחרים (הולכי רגל, נהגים, נוסעים), אך המתנגדים לשינוי מציגים רק את הגרף של רוכבי אופניים כדי שיוכלו להשמיע טיעונים "נכונים" ובה בעת להסתיר חלק מהמידע הרלבנטי.
3. התועלת הבריאותית גבוהה בהרבה מהסיכון ברכיבה ללא קסדה.
- כושר גופני, משקל תקין, מניעת מחלות, מצב רוח
- מניעת נזקי זיהום, מניעת פליטה של גזי חממה, מניעה של זיהומי קרקע, קיטון צריכת נפט, הפחתת גודש תנועה, חסכון בזמן,
4. את הפסד התועלות יש להשוות אל הנזקים שנגרמים לכ-80-150 רוכבי אופניים בלבד שאושפזו בגלל נזקי ראש. חלקם הגדול רוכבי כביש שחבשו קסדה ואשר השינוי בחוק אינו חל עליהם ממילא.
5. הבטיחות שבכמות - Safety in Numbers. כשיש הרבה רוכבים - הבטיחות גדלה.
- בכל המדינות שזה נבדק, כולל בארה"ב, ויש אינדיקציות מתל-אביב שהכלל הזה פועל גם אצלנו.
6. העלאת מודעות בקרב נהגים: ככל שיותר נהגים יהיו גם רוכבי אופניים בעצמם, המוּדעות שלהם לקיומם של רוכבי אופניים בדרך תגבר, והבטיחות תעלה. מכאן שכדאי שיהיה מספר גדול ככל שניתן של רוכבי אופניים שהם גם נהגים.
7. מחקרים: חובת חבישת קסדה גורמת להקטנה של מספר רוכבי האופניים ושל מידת השימוש באופניים.
- פרופ' דורותי רובינסון, אוסטרליה. בעקבות החוק, עליה בשיעור חובשי קסדה מ-26% ל-80%, ירידה של 30%-50% במספר הרוכבים. ירידה של 13% במספר פגיעות ראש. חלק מהירידה נובעת מגורמים שאינם קשורים לקסדה.
- שיעור משתמשי האופניים בסידני בין השנים 1997-2007 עמד בתחום שבין 0.97% ל-1.13%.
- Francis Papon, המכון המדעי לחקר תחבורה בצרפת. "Helmet wearing reduces cycling".
- פרויקט השכרת אופניים במלבורן, היחיד בעולם שנכשל. הסיבה המרכזית לכשלון - חוק קסדה שנאכף.
8. מענה לטענת היעדר דוגמה אישית של הורים לילדיהם:
- מחקר של הרשות לבטיחות בדרכים: גידול בשיעור ההורים שמוודא שילדיהם ירכבו עם קסדה.
9. המלצות מומחים:
- ד"ר קובי פלג, מנהל המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה כתב למנכ"ל משרד הבריאות בשנת 2008: "...ומכאן לעניות דעתי, הנתונים מצביעים על הגיון בהצעת החוק שבנדון, במיוחד כאשר הם מחייבים בגירים לחבישת קסדה בדרך בינעירונית, תחרויות ורכיבה ספורטיבית".
- רון מוסקוביץ, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרשות שהתנגדה לשינוי, שינתה את דעתה בשנת 2010 ותמכה בשינוי לחוק).
- ברנהרד אנסינק, נשיא ECF.
- פרנסיס פפון, מהמכון לחקר תחבורה בצרפת.
- מייקל קולוויל-אנדרסן, Copenhagenize.
- פרופ' Dorothy Robinson, אוסטרליה.
- פרופ' Chris Rissel, סידני אוסטרליה.
- Chris Gillham, אוסטרליה.
מאמרים רלבנטיים:
- לקראת דיון בכנסת: שינוי חוק קסדה לרוכבי אופניים
http://www.sustainability.org.il/home/bike-news/helmet-law-change-knesset-july2011
- מחקרים: חוק הקסדה עלול לסכן רוכבי אופניים.
http://www.sustainability.org.il/home/bike-news/israel-proposed-helmet-law-whitepaper-feb2011
- השפעתו של חוק הקסדה באוסטרליה (פחות רוכבים, פחות בטוח)
http://www.sustainability.org.il/home/bike-news/bicycle-helmet-legislation-effects-australia-july2011
עדכונים לאחר שהשינוי בחוק עבר בהצבעה שניה ושלישית בכנסת: