צילום מצב: שבילי האופניים של הרצליה + חיבור לערים שכנות

פורסם: 9 במאי 2012, 21:19 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 6 באוק׳ 2017, 12:50 ]
'ישראל בשביל אופניים', 10/5/2012

Bicycle tracks in Herzliya - radio + pictures from sustainability on Vimeo.

שבילי האופניים בעיר הרצליה - הפינה של יעל עבאדי ששודרה בתכנית 'יהיה בסדר' בגל"צ.
תמונות משבילי האופניים הקיימים (והחסרים) ומטיולי אופניים שנערכו בעיר בשנתיים האחרונות.
 
הפינה שודרה במסגרת התכנית 'יהיה בסדר' בגל"צ, תכניתם של אביב לביא ואסף ליברמן, בתאריך 2/5/2012.
כהכנה, רכבה יעל עבאדי, כתבת גל"צ, יחד עם ערן שחורי ועמית שמש, מתנדבים בעמותת 'ישראל בשביל אופניים' ועם אלון שטדלר מאמן אופניים תושב הרצליה כדי לבחון את מצב השבילים. בין השאר נבחנו אורך השבילים, הפרדה בין משתמשי הדרך השונים, רצף שבילים בין מוקדי עניין, חיבור לערים אחרות, ומספר רוכבי האופניים.

תמליל הפינה של יעל עבאדי

*תראה מה זה, רק אמרנו בעיות באוטובוסים ויעל עבאדי נכנסה לאולפן.

-ומריחה את זה..

*יעל מה קורה?

יעל: בסדר גמור, מה שלומכם?

*מעולה! אנחנו חונכים פה פינה חדשה

-סידרה..

*סידרה, חדשה .. יעל עבאדי כתבתנו לסביבה וחינוך. אז נשמע קודם כל איזה עיטור מוזיקלי שהכנו ואז נשמע את יעל.

 

.................

 

*מדד האופניים של יעל עבאדי...*

 

................

 

*כן..

-אז זהו, יעל היא כידוע שליחתנו לענייני תיזוזים ברחבי הארץ, והיא אמרה שאנחנו ביקשנו ממנה לעשות בעצם דירוג מה מצב של תחבורת אופניים, לא בפארקים בשבת, אלא אם מישהו רוצה באמת לזוז בעיר- לעבודה או ללימודים באופניים, בשורה של ערים שבשבועות הקרובים נשמע כל שבוע דיווח על אחת מהן ולא נסתפק בזה, יעל גם תחלק ציונים.

*כן...

-עכשיו אנחנו יצאנו מתוך נקודת המוצא שתל אביב היא העיר המובילה בתחום, בארץ.

*דיברנו הרבה על תל-אופן, לא שבתל אביב חסרות בעיות, אבל עדיין יש יותר ממאה קילומטר של שבילי אופניים.

ולכן נקודת הנחה שלנו שנניח בסביבות סולם מ-1 עד 10 תל אביב זה 9 במדד ישראלי. ..במדד אירופי..זה היה משהו כמו 5...

במדד הישראלי זה 9 וכל הערים שנבדוק בשבועות הקרובים יקבלו ציון ביחס לתל אביב. ו"נבדוק" אנחנו מתכוונים ליעל עבאדי.

-נכון אנחנו תמיד לוקחים עליה טרמפ... J

*יאללה יעל מאיפה מתחילים תני לנו איזו נקודת מוצא.

יעל: אז את הפינה החדשה שלנו אנחנו מתחילים עם הרצליה: הצטרפתי היום לנציגים של עמותת "ישראל בשביל אופניים" לרכיבה של יותר משעתיים בכל העיר כדי לבחון את כל השבילים. הכאבים בשרירי הרגליים שלי הם ההוכחה אם אתם לא מאמינים לי.

-שמתי לב שנכנסת לאולפן בצליעה קלה..

יעל: כן, דידיתי לכאן..

אז נתחיל במדד הראשון, מספר השבילים בעיר:  בהרצליה יש בסך הכל 16 ק"מ של שבילים סלולים.

*עברת את כל ה16 ק"מ?

יעל: כמעט..במסגרת התוכנית אב של העירייה מתוכננים להבנות שם עד 2013,  35 ק"מ בסך הכל.

אז מבחינת קילומטרים של שבילים הרצליה מקבלת ציון דווקא גבוה יחסית לשאר הערים בישראל.

 

נעבור למדד הפרדת שבילי האופניים מהכביש והמדרכה:

-כן זה מדד חשוב.. *ובתל אביב זה מדד מאוד כואב גם..יש הרבה אנשים שנתקלים זה בזה על המדרכות.. -ולא רק זה..אתה נוסע באבן גבירול נגיד ישר על השביל ונכנס היישר אל דוכן של מפעל הפיס..

יעל: גם בהרצליה. אז בואו נשמע את עמית שמש רכז הרצליה בעמותה.

עמית שמש: "בשביל שרכבנו עליו לאורך רחוב הבריגדה היהודית, יש קטע שמכיל מדרכה ועם הפרדה טובה מאוד של עצים במקרה הזה, לעומת זאת בקטע השני שאנחנו רכבנו עליו עכשיו, אין מדרכה, וזה יוצר קונפליקטים עם הולכי רגל שאין להם למעשה איפה ללכת..

*זה יוצר "קונפליקטים עם הולכי רגל", יפה.

עמית שמש : כן.

יעל עבאדי: אז בהרצליה החליטו שכל השבילים יהיו על המדרכה, באותו המפלס כמו של הולכי הרגל כשרק הצבע או הריצוף שונה. יש הרבה שיגידו שזאת טעות כי כך תמיד יש ערבוב בין הולכי הרגל לרוכבים אבל אלון, מאמן אופניים שהצטרף אלינו דווקא חושב שזאת השיטה הכי טובה שמונעת תאונות.

אלון: בהרצליה כל שבילי האופניים במפלס המדרכה ולא במפלס הכביש ואין הפרדה מבנית בעצם ביניהם. לדעתי המקצועית כרוכב, כמאמן, זה מצב שהוא עדיף כי בסופו של דבר אין אפשרות למנוע מפח אשפה או מהולך רגל או מכל דבר אחר שיהיה, להיות באותו שביל אופניים וברגע שאין את ההפרדה המבנית הזאת זה הרבה יותר נוח לברוח או להתחמק ממכשול.

אביב לביא: תמליצי לאלון שייצא לרכיבה בטיילת בתל אביב שנעשתה לפי עיקרון של מפלס אחד-מדרכה, מפלס שני-אופניים ומפלס שלישי-הכביש. זה הפיתרון הכי טוב..

-לא עוזר.

*חולק עליו מהותית.

יעל: נעבור לקריטריון הבא: אם השבילים שמישים - אם הם מחברים מקומות מרכזיים בעיר כמו: תחנות רכבת, בתי ספר, מרכזי תעשייה.

אז בעיקרון בהרצליה התשובה היא כן. אבל בכל זאת אין מספיק אנשים שרוכבים, הנה דוגמא:

ערן שחורי: לפני 5 דקות נתקלנו בהולך רגל שראה אותנו, 4 רוכבי אופניים, ושאל: "מה זה הפגנה?"

וזה מראה בעצם מה קורה בהרצליה, שמצד אחד, העירייה כרגע משקיעה בהכנת התשתית וזה חשוב מאוד. אבל ככל הנראה חסרים צעדים משלימים כדי שהרבה אנשים ישתמשו בהם.

יעל: אז באמת אנשים הסתכלו עלינו בתמיהה ולא הבינו למה אנחנו רוכבים. ואני חייבת להודות שאני כתושבת העיר ממש לא הייתי מודעת לכמות השבילים שיש בה, באמת הופתעתי הבוקר, ואני בטוחה שעוד רבים כמוני.

-נו אז עכשיו תעשי את הדרך כל פעם מהרצליה ליפו?

*עזוב הרגליים שלה כואבות, נדבר על זה מחר.

יעל: באמת אופניים לא ממש במודעות כאופציה להגיע ממקום למקום, ואנשים לא כ"כ יודעים שיש כ"כ הרבה שבילים בעיר.

עוד מדד זה החיבור עם ערים אחרות, וכאן חסר שביל מחבר לתל אביב, כמו שמסביר לנו ערן שחורי, מרכז פעילות 'רוכבים לעבודה' בעמותה.

ערן שחורי: אנחנו כרגע בדרך לחיבור בין הרצליה לתל אביב. אחת הבעיות המרכזיות בשבילי אופניים של הרצליה, מכיוון שאנחנו מדברים על שביל אופניים שהוא קריטי למי שרוצה להגיע לעבודה עם אופניים. למעלה משנתיים אנחנו מנסים לקדם את הסלילה של השביל הזה. כל השטח הוא שטח פרטי שצריך להפקיע אותו ואני לא בטוח שעיריית הרצליה שמה את זה מספיק גבוה בסדר העדיפויות. עם השביל הזה יגיעו מאות רוכבי אופניים לעבודה, וללא השביל הזה נוכל לספור אותם בבודדים.

 

אז אין חיבור??

*בין הרצליה לתל אביב..

יעל: נכון.

 

כדי להקפיץ את הרצליה בתחום האופניים בכמה רמות חייבים להתחיל גם שם את מיזם התל אופן שמאוד מצליח בתל אביב. וגם רוצים לעשות את זה כדי לקשר בין הפרויקט אם השביל המחבר הזה הוא קריטי.

אז לקראת סיום בקשנו מאלון המאמן אופניים להגיד לנו מה הדברים העיקריים שהוא חושב שצריך לשפר בעיר.

אלון: הייתי רוצה לקבל רצף טוב יותר, הייתי רוצה אכיפה יותר טובה למפגעים לאורך שביל אופניים קיימים ז"א , אם זה רכבים חונים, או אם זה פחי האשפה, תחנות פיס שממוקמות בצורה לא נכונה ואם אפשר להזיז אותן מטר הצידה זה יעזור מאוד..וכן הייתי רוצה גם עוד חינוך והסברה, ז"א עוד שיווק של שבילי אופניים כדרך נוספת להגיע לעבודה, להגיע לבילויים וגם מהכיוון השני כדי שהולכי רגל ונהגים יכבדו את רוכבי האופניים.

ציון.. תני לנו ציון...

יעל: אז בהחלט יש לאן לשאוף אבל המצב בהרצליה טוב לעומת ערים אחרות חוץ מתל אביב. אנחנו בחרנו לתת את הציון 7 וחצי.

7 וחצי במדד האופניים של יעל עבאדי.



רחוב מדינת היהודים

שד` שבעת הכוכבים

שלטי הסברה לאורך שבילי האופניים
 
שדרות אבא אבן 

רחוב סוקולוב

כתבות קשורות:
טל ברמן, המנחה של תכנית "הבוקר" ברדיו אקו99 רוכב לעבודה בהרצליה ומתלונן על הרכיבה בחולות. האזינו לתחילת התכנית (30/6/13).
שבילי אופניים בהרצליה - אתר עיריית הרצליה
 
תל אביב:
Comments