הכירו את הדור הבא באופניים קטנים - Minivelo

נשלח 19 ביולי 2011, 8:17 על ידי Sustainability Org
מה עושים כאשר רוצים אופניים קטנים וקלי משקל, אבל לא מעוניינים לוותר על שלדה חזקה ונוחות רכיבה דומה לזו של אופניים "רגילים"? ממציאים קטגוריה חדשה
אבי גנאור, אופניים, 19/7/2011

לפני שנים אחדות, כשיבואני האופניים החלו להתעניין ברצינות בייבוא דגמים מתקפלים ארצה, סברו רבים מהעוסקים בענף שמחירם הגבוה יחסית אינו מצדיק מאמץ שיווקי. להערכת אותם יבואנים, קטן הסיכוי שהאופניים המתקפלים של שנות ה-70 העליזות יעשו קאמבק. והייתה כמובן מידה רבה של צדק בהערכות אלה. שכן למעט יכולת הקיפול, אין לאופניים אלה יתרונות משמעותיים.

 

 


 

אלא שאותן הערכות לא התחשבו במציאות היומיומית של רוכב האופניים בגוש דן: גניבות אופניים הפכו לעניין שבשגרה, עד כי נדיר למצוא רוכב שלא מצא עצמו לפחות פעם אחת בוהה רק בשרשרת, בלי אופניים. עובדה זו הניעה רוכבים רבים לוותר על היתרונות של אופניים גדולים ונוחים, ולבחור באפשרות המתקפלת, צנועת המידות, הקלה לנשיאה והניתנת להעלאה פשוטה הביתה, או לדחיסה בתא המטען של המכונית. אגב, במהלך השנים התקדם ייצור האופניים המתקפלים לרמה גבוהה מאי-פעם, אך תג-המחיר נותר גבוה יחסית, והחסרונות המובנים לא נעלמו אף הם: מרבית האופניים מסוג זה בנויים עדיין משלדת צינור בודד, שיטה שמעניקה פחות קשיחות ובטחון.

 

מה עושים אם כך, איך מצליחים לשמור על מידות קומפקטיות ואפילו (לעיתים נדירות) אפשרות קיפול, ובכל זאת לייצר אופניים קשיחים ובטוחים לרכיבה? מייצרים קטגוריה חדשה לחלוטין, בשם "Minivelo", שם גנרי לאופניים קטנים יחסית, המעוצבים באופן סטנדרטי, ומצויידים בחישוקים קטני-קוטר ("20-"24) יחסית, לעומת "26-"29 הנהוג כיום באופני הרים וכביש. שימו לב, למרות המראה הקומפקטי והמזמין אפשרות קיפול, מדובר באופניים רגילים אשר כווצו מעט, כולל שלדה קשיחה ואיכותית.

 

מה היתרון? בזכות הקוטר הצנוע של גלגלי האופניים, הם שומרים על זריזות עירונית ראויה לציון. בזכות המידה, הם עדיין מציעים יכולת אחסון המתקרב לזו של אופניים מתקפלים. וכמובן, משקלם הזעום מאפשר לשאת אותם בקלות יתרה לכל מקום, מבלי להותיר אותם חשופים לגחמות גנבי הדו-גלגלי. ואולי החשוב ביותר, למרות גודלם וחישוקיהם, מציעים האופניים תנוחת הישיבה המזכירה את זו של אופניים רגילים.

 

ה-Minivelo הפכו זה מכבר פופולרים בכמה מדינות באסיה, יפן, קוריאה וטאייוואן, ולאחרונה הם עושים צעדים ראשונים גם באירופה וארה"ב, וכמובן ישראל. עם זאת, קשה בינתיים להאמין שהאבולוציה הזו תכבוש את השוק המתרחב של האופניים העירוניים הקטנים, והמתקפלים ברובם. אולי, אחרי שהמחיר ירד והשלדה תתקפל, יהיה על מה לדבר.
 
Comments