המודל המתמטי שימנע מחסור באופניים בתחנות השיתופיות

נשלח 17 באפר׳ 2011, 5:04 על ידי Sustainability Org
עודכן ב- 09:56 15/04/2011
 

צוות של חוקרות מאוניברסיטת תל אביב פיתח אלגוריתם שמסוגל לצפות מראש מה יהיו הקצב והעיתוי של לקיחת האופניים והחזרתם בתחנות השונות בתל אביב, ולמנוע תקלות ועומס בצי האופניים העירוני

מאת ליטל לוין

לפני כמה שנים, בעת ביקור בפאריס, שכרה איריס פורמה (33) זוג אופניים ממערכת האופניים להשכרה של העיר, כזו שתאומתה תופעל בקרוב מאוד גם בתל אביב. כשהגיעה ליעדה, ניגשה למתקן האופניים הקרוב כדי להחזיר אותם - וגילתה שהמתקן מלא ואין מנעול פנוי. עיריית פאריס אמנם לא מצפה שייווצר איזון טבעי של מספר האופניים במתקנים: כמו בכל הערים בהן מותקנת מערכת אופניים שיתופית, גם בפאריס פועל צי של כלי רכב שכל מטרתו לשנע אופניים ממתקן למתקן, בניסיון להתאים את המלאי לביקוש. אבל למרות זאת, פורמה נאלצה להמתין זמן ארוך עם אופניה בידיה עד שהתפנה מקום. "זו מערכת מצוינת", אמרה השבוע, "אבל כשיש תקלות כאלו בשירות, היא מאבדת מהיעילות שלה".

אם בפאריס יש תקלות כאלו, מה יהיה על מערכת האופניים התל אביבית? פורמה, דוקטורנטית בחוג להנדסה באוניברסיטת תל אביב, מאמינה שיש פתרון. היא והמנחים שלה, הפרופ' מיכל צור וד"ר טל רביב, יחד עם המאסטרנטית דנה פסח וסטודנטים נוספים בחוג, פיתחו אלגוריתם שמסוגל לצפות את קצב ועיתוי לקיחת האופניים והחזרתם בתחנות השונות בעיר. "באופן טבעי, נוצר חוסר איזון בין מספר האופניים בתחנות השונות", הסבירו פסח ופורמה, "במערכות אחרות בעולם נהוג לפתור את הבעיה הזו בהתבסס על ניחושים או כיבוי שריפות, וכשנוצר עומס במתקן מסוים מזעיקים כלי רכב מהצי שיפנה מקום, ולהפך".

המודלים המתמטיים שמפתח הצוות באוניברסיטת תל אביב לוקחים בחשבון משתנים רבים: בתחנה הממוקמת על ראש גבעה, למשל, יהיו מעט החזרות ביחס להשכרות בכל שעות היממה; בתחנה הסמוכה לאוניברסיטה תהיה דרישה גדולה למנעולים בבוקר, כדי להחזיר את האופניים שעליהם רכבו הסטודנטים ללימודים; אחר הצהריים לעומת זאת, כשהסטודנטים עוזבים את האוניברסיטה, יהיה ביקוש רב לאופניים.

כדי שלא ייווצר מצב אבסורדי שבו כלי הרכב לשינוע אופניים יגרמו לעומס תנועה בעיר בדרכם ממתקן למתקן וכשהם עוצרים להעמיס ולפרוק אופניים, המודל מתחשב גם בתנאי התנועה בכבישים בשעות מסוימות של היום. "אפשר לשנע אופניים במהלך הלילה וגם במהלך היום", הסבירה פורמה, "אלו שתי גישות שונות, והמחקר שלנו מטפל בשתיהן. היתרון של שינוע בשעות הלילה הוא בכך שהתנועה בעיר זורמת בשעות האלו, וכלי הרכב המשנעים יכולים לנוע במהירות בלי להפריע לתנועה. לעומת זאת, שינוע ביום מאפשר תגובה יעילה יותר לשיאי ביקוש".
 

כתבות קשורות:
Comments