"האופניים הפכו מטרנד לתרבות"

פורסם: 22 בנוב׳ 2010, 12:17 על ידי: Sustainability Org
22.11.2010 דניאל שמיל

בשנים האחרונות חנויות האופניים הקטנות נעלמות והולכות מן הרחובות, ואת מקומן תופסות רשתות המיועדות לרוכבים מקצועיים. שוק האופניים גדל בעקביות כבר עשר שנים, בקצב של כ-10% בשנה, והפך להיות תחום עסקי מפתה עבור יזמים שונים. לצד יבואנים ותיקים כמו מצמן את מרוץ ורוזן אנד מינץ, נכנסים לתחום גם יבואנים קטנים המשווקים את מרכולתם לקהילה של חובבי אופניים, המשקיעים כסף רב באביזרים ובאופניים יקרים.

אייל ברהמס, מנכ"ל מצמן את מירוץ, מעריך את היקף התחום ב-250 מיליון שקל בשנה.לדבריו, "האופניים הפכו מטרנד לתרבות. זה מוצר נכון שנהנה מתשתיות שהולכות ונבנות. במקביל, אנשים משקיעים יותר כסף על אופניים. רמת הכניסה (Entry level) הולכת ומתייקרת והמחיר הממוצע בו נמכר זוג אופניים הולך ועולה".

70% מהאופניים הנמכרים בישראל הם אופני שטח מסוגים שונים, ורק 30% הם אופניים עירוניים או אופני כביש. אולם לדברי אופיר מנור, מנכ"ל Ofna-Im, מנוע הצמיחה הוא האופניים העירוניים. "אנחנו רואים גדילה של 40% בשנה", הוא אומר, "אבל זה תחום שהוא לחלוטין תלוי תשתיות. ככל שיש יותר שבילי אופניים כך קונים יותר כלים לשימוש יומיומי. רק 5% מהאוכלוסיה בישראל רוכבים על אופניים בעוד שבאירופה זה 20%. מחוץ למרכז לא רוכבים כמעט בכלל". לפי הערכות בענף האופניים, 80% מהרוכבים הם גברים, וגילם הממוצע הוא 35.

בשנה האחרונה אושר השיווק של אופניים חשמליים, שמיועדות בעיקר לאותם משתמשים עירוניים, אך הם זוכים לפופולריות קטנה למדי. אייל ברהמס אומר כי "היקף השוק הוא מאות זוגות בשנה, לפחות של אופניים חוקיים. אלה עדיין אופניים יקרים שיש בעיה לקשור בחוץ. גם כאן אנחנו תלויים בתשתיות. זה לא טוסטוס, אלא גם הם צריכים שבילי אופניים וצריך גם מחסנים ננעלים במקומות העבודה. לדעתי החובה לדווש בהם כדי להפעיל את המנוע מסרבלת את השימוש ומרחיקה אנשים.

מצמן את מרוץ חולשת על כ-35% מהשוק המקומי, עם היקף מכירות של 75 מיליון שקל. ליבואנים הגדולים הנוספים רוזן אנד מינץ ו-CTC, נתח שוק של כ-30% במשותף ויבואנים קטנים יותר מתחלקים ביתר השוק. מחזור המכירות הוא כ-70% דגמי אופניים ו-30% ציוד נלווה. עם זאת, שיעור הרווח על ציוד נלווה הוא גדול בהרבה. היקף השוק כולו נאמד ב-200 אלף זוגות אופניים בשנה, וב-250 מיליון שקל (כולל מכירת אביזרים).

המכירות של אופניים זולים יותר עולות בין החודשים אפריל לאוקטובר, אז נוטים חובבים רבים לקנות אופניים לשימוש מזדמן. בחודשי החורף עולות המכירות של אופניים יקרים, כיוון שמזג האוויר הנוח מעודד את רוכבים רציניים יותר לרכוב כמה פעמים בשבוע. מרבית ביגוד הרכיבה הנמכר בישראל הוא קיצי, בשל האקלים המאפשר להשתמש בו גם בחודשי החורף.

לפני כשנה הוקם פורום יבואני האופניים באיגוד לשכות המסחר, ובדומה לאיגוד יבואני הרכב, הוא מתמודד בעיקר יבוא אישי מחו"ל. "אין שום חסם לפתיחת חנות או יבוא אופניים", אומר נמרוד בן-דוד, מנכ"ל בנדא ספורט, יבואנית ג'יאנא. "לא צריך תקינה, מערכת מוסכים או גיבוי. זה פוגע בלקוח. אפשר להביא קונטיינר בשנה וזה פוגע ביבואנים הגדולים שעובדים רציני. אלה אופניים לא במחיר ריאלי. כנראה שמאה זוגות הגיעו ביבוא מינואר עד יוני. אנשים עושים ביזנס. קניות של אביזרים בחו"ל בשווי 800 אלף שקל בשנה הן בתחום הזה, אבל אנחנו חוששים שהוא יגדל מאוד".

תערוכת Bikes 2010

ב-25 בנובמבר תיפתח במרכז הירידים בתל אביב תערוכת האופניים השנתית. מרבית היבואנים ישתתפו באופניים ויציגו דגמים חדשים, בשטח של כ-2000 מ"ר. עוד יוצגו גם אביזרים כמו קסדות, שעונים, משקפי רכיבה, בגדים ועוד. במקביל, תהיה במקום גם תערוכה קטנה המוקדשת לריצה ותכלול ציוד לרצים כמו מערכות שמע, שעוני דופק ועוד. כרטיס הכניסה עולה 40 שקל (לפני הנחות ללקוחות מוסדיים) וכולל גם קופונים לרכישת אופניים באיבזור. לדברי עמיר אילון, יוזם התערוכה, בשנה שעברה פקדו את התערוכה 21 אלף מבקרים.

לכתבה בדהמרקר


כתבות קשורות:
"יום בו אני לא רוכבת על אופניים הוא כמו יום בלי קפה בבוקר"
20 ק"מ באופניים ביום חוסכים 1.3 טונה גזי חממה בשנה
באיחור אופנתי: ישראל מתחילה להשקיע בתשתיות האופניים העירוניות
Comments