יותר נערים נפגעו בתאונות של אופניים חשמליים בהשוואה למספר הנפצעים באירועי הטרור השנה. כמעט בכל שבוע נפצע אדם באופן קשה עד אנוש בתאונת רכיבה גיל מלמד/
19/10/2015 אופניים חשמליים. (צילום:פלאש 90)
אירועי הטרור של השבועות האחרונים הכניסו מדינה שלמה להיסטריה, אבל קשה
להתעלם מהפער העצום בין המאמצים להיאבק במפגעים לבין חוסר המעש של משרד
התחבורה בכל הקשור לשיפור הבטיחות בדרכים בכלל, ולשימוש באופניים חשמליים
בפרט.
מנתונים שנאספו על-ידי המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר, בראשות פרופסור קובי פלג, עולה שבמהלך שנה אחת, משנת 2014 ועד השנה, זינק מספר המאושפזים בבתי חולים כתוצאה מפגיעות של אופניים חשמליים פי שלושה. מ-70 פצועים בחציון הראשון של 2014 ועד ל-213 פצועים השנה. ביחס למחצית הראשונה של שנת 2013 מדובר בזינוק של פי שבעה, כאשר מבין הנפגעים נפצעו כ-21 פציעות קשות עד אנושות. ככלל, מנתוני המרכז עולה שרמת הפציעות הקשות והאנושות נמצאת במגמת עליה. בעוד שפציעות חמורות היוו כ-8.5 אחוזים מכלל הפגיעות בשנה שעברה, השנה הן מהוות כ-10 אחוזים מכלל הפגיעות. עלה גם משך האשפוז שנדרש כתוצאה מן הפגיעות, וזו הוכחה נוספת לעלייה בחומרתן: 17 אחוזים מן הפצועים השנה אושפזו ליותר משבוע ימים, לעומת 10 אחוזים בשנת 2014. שמונה אחוזים סבלו מפגיעות מוח טראומטיות קרוב למחצית מן הנפגעים בתאונות של אופניים וקורקינטים חשמליים (44 אחוזים) נפגעו פגיעות ראש, פנים וצוואר, שחלקן יכולות היו להימנע או לכל הפחות להיות פחות חמורות לו חלה חובת חבישת קסדה, וזו גם הייתה נאכפת. שמונה אחוזים מבין הנפגעים סבלו מ"פגיעות מוח טראומטיות". העובדה שמשרד התחבורה מעולם לא טרח לנהל את התחבורה של כלי רכב לניידות אישית, ולא תכנן להם את מעטפת השימוש שתנצל כראוי את יתרונותיהם תוך מזעור הסכנות שנובעות מהם, באה לידי ביטוי גם בפגיעות במשתמשי דרך פגיעים אחרים. כ-10 אחוזים מבין מהמאושפזים עקב פגיעת אופניים וקורקינטים חשמליים הינם הולכי רגל. רובם בני למעלה מ-60 או ילדים. העובדה המטרידה ביותר בהקשר זה היא שבעת פגיעה של אופניים או קורקינט בהולך רגל, את הפגיעה הקשה יותר סופג הולך הרגל. מנתוני המרכז עולה ששיעור הפצועים קשה מקרב הולכי הרגל עומד על 14 אחוזים, לעומת תשעה אחוזים שפצועים קשה מקרב הרוכבים. נתון זה חמור במיוחד לנוכח העובדה שרוב הרוכבים לא מבוטחים, וחלקם "נעלמים" מן הזירה לאחר הפגיעה בהולך הרגל. מנתוני המרכז עולה גם שעד עתה לא הייתה כל השפעה לחוק אשר אוסר על ילדים בני פחות מ-14 לרכב על אופניים חשמליים: כשליש מסך הנפגעים הינם ילדים בני פחות מ-14, ואחוז זה דומה ליחס שלהם מתוך סך הנפגעים בשנים קודמות. דובר משרד התחבורה בחר לא להגיב לדברים כתבות קשורות: תוך שנתיים: פי 7 יותר נפגעים בתאונות אופניים חשמלייםבמחצית הראשונה של שנת 2015 נפגעו 213 בני אדם בתאונות שבהן מעורבים אופניים או קורקינטים חשמליים – זינוק של פי 7 לעומת 2013, ופי 3 לעומת 2014. כך נמשכת מגמה מתמשכת של החמרה, שמקורה בכישלון משרד התחבורה בניסיונותיו להסדיר את הרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמלייםמאת שחר הזלקורן, 20/10/2015, thecar.co.ilהתוצאה הטרגית של מחדל בטיחותי: מספר הנפגעים בתאונות שבהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים זינק פי 7 מאז 2013. כך עולה מנתונים שאסף פרופסור קובי פלג, מנהל המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה. לפי נתוני המרכז, במחצית הראשונה של 2015 נפגעו 213 בני אדם בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים, לעומת 30 נפגעים במחצית הראשונה של 2013. מהנתונים שאסף פרופסור פלג עולה כי ניכרת הרעה משמעותית גם בהשוואה לשנת 2014. מספר הנפגעים בתאונות שבהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים זינק פי 3 במחצית הראשונה של 2015 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (213 לעומת 70). יש לציין כי רבים מהנפגעים סובלים מפציעות חמורות. כ-10% מכלל המאושפזים נפגעו באורח קשה או אנוש. על חומרת הפגיעות אפשר ללמוד גם ממשך האשפוז של הנפגעים. לפי נתוני המרכז, כ-17% מהנפגעים בתאונות שבהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים אושפזו למשך שבוע ויותר, לעומת כ-10% בתקופה המקבילה ב-2014. גם אופי הפגיעות מעיד על חומרה יוצאת דופן. קרוב למחצית מהמאושפזים נפגעו בראש, בפנים או בצוואר, ו-8% סווגו כבעלי פגיעת מוח טראומטית. גיל הרוכבים וכישלון משרד התחבורה כישלון התקנות אינו מפתיע. כבר בעשור הקודם התריעו פקידי משרד התחבורה, קצינים במשטרת ישראל ובכירים ברשויות מקומיות על בעיות בטיחות חמורות שמעוררת הרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. אלא שלמרות זאת, הסדרת התחום מתעכבת כבר שנים ארוכות. משרד התחבורה קידם תקנות שמסדירות את הרכיבה על סוג אחד של אופניים חשמליים (בעלי מנוע עזר, pedelec), בעוד שסוגים אחרים ופופולריים יותר עדיין אינם מוסדרים (קורקינטים ו-e-bike). עדות נוספת לכישלון של משרד התחבורה אפשר למצוא בשיעור הגבוה יחסית של נפגעים בקרב הולכי הרגל. לפי הנתונים שאסף פרופסור פלג, כ-10 אחוזים מהמאושפזים בעקבות תאונת אופניים או קורקינט חשמלי הם הולכי רגל, כאשר רוב הנפגעים הם בני יותר מ-60 או ילדים. פרופסור פלג מציין כי בתאונת אופניים או קורקינט חשמלי, הולך הרגל סופג פגיעה קשה יותר מזו שסופג הרוכב – שיעור הפצועים קשה בקרב הולכי הרגל הוא 14%, לעומת 9% בקרב הרוכבים. קנסות לרוכבים יצילו את המצב? הצעת החוק קבעה קנס זהה לרוכבים שעושים שימוש בטלפון נייד או כאשר הם רוכבים על מדרכה בקטע שמיועד להולכי רגל בלבד. אמנם הצעת החוק עוסקת בכל סוגי האופניים, אך יש בה קנסות ייעודיים לרוכבי אופניים חשמליים או ממונעים. כך למשל, הצעת החוק קובעת כי קנס בסך 300 שקלים יוטל על נערים שטרם מלאו להם 14 נתפסים כאשר הם רוכבים על כל סוג של אופניים עם מנוע עזר. ראוי לציין כי למרות התמונה הקשה שעולה מהנתונים שאסף פרופסור פלג, אפשר למצוא נקודה אופטימית אחת. בתל-אביב, שבה אירעו רוב תאונות האופניים החשמליים, נרשמה ירידה יחסית במספר הנפגעים. אם בשנים קודמות אירעו בתל-אביב כרבע מכלל תאונות האופניים והקורקינטים החשמליים, במחצית הראשונה של 2015 נרשמו בעיר רק כ-13% מכלל התאונות. יש לציין כי אחרי תל-אביב ניצבות ירושלים וראשון לציון, שבהן אירעו כ-5.2% מכלל התאונות. |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >