תכנית אב לשבילי אופניים בכבישים בינעירוניים

נשלח 25 בספט׳ 2011, 10:24 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 26 בפבר׳ 2013, 13:54 ]
מאת אודי עציוני, ידיעות אחרונות, 21/9/2011

תכנית אב לסלילת שבילי אופניים לאורך כבישים בין עירוניים הוכנה על ידי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) בשיתוף עם עמותת "ישראל בשביל אופניים". המטרה: לעודד רכיבה לעבודה בלי פקקים, מציאת חניה ובזבוז דלק.
תכנית אב שבילי אופניים בדרכים בינעירוניות - דף 1


תכנית אב שבילי אופניים בדרכים בינעירוניות - דף 2


תוכנית אב: שבילי אופניים בישראל לטובת נסיעה יומית על בסיס קבוע

תכנית האב של נתיבי ישראל לסלילת מאות קילומטרים של שבילי אופניים בישראל, נחשפה השבוע בכנס המתכננים השנתי של החברה שהתקיים בקרית שדה התעופה. לראשונה, תכנית מסודרת שנבנתה על בסיס נסיון בחו"ל. 30 ק"מ מהשבילים כבר מתוקצבים ו-100 ק"מ נוספים נכנסו ל"רשימת המתנה".

לחץ על התמונה להגדלה

450 קילומטרים של שבילי אופניים בדרכים סלולות, המאפשרות נסיעה נוחה ובטוחה על גבי אופניים מהבית אל העבודה או אל בית הספר - ובחזרה. תוואי השבילים, בהתאם למקומות הביקוש, חולפים בצמוד לצירים מרכזיים המובילים משכונות מגורים וערים גדולות, אל מרכזי עסקים ראשיים. השבילים נקיים ונעימים לנסיעה, ניתן להתרשם בהם מהאספלט הנוח לרכיבה, עמדות לשתיית מים, הצללה ותאורה לשעות הערב.

התיאור לעיל, הינו בתמצית, הנחתת העבודה הנמצאת במרכזה של תכנית אב ראשונה מסוגה, פרי עבודה מאומצת של נתיבי ישראל, שנחשפה השבוע, בכנס המתכננים השנתי של החברה. התכנית שנבנתה ע"י מהנדסים, אדריכלי נוף, אנשי סביבה ואנשי מקצוע נוספים, מיועדת להשתלב בתכנית המיתאר הארצית לתחבורה יבשתית המקודמת במשרד התחבורה.

"אנו נמצאים בשלב הראשון של תכנון ארוך טווח", אומר שר התחבורה ישראל כץ, "עדיין לא הוקדש תקציב ייעודי לסלילת מסלולי אופניים לצד רשת הדרכים. עם זאת, אנו מודעים לצורך וחשוב לנו להתחיל את המהלך כבר כיום. הבדיקות של נתיבי ישראל מעידות כי ככל שהאפשרות תהיה זמינה יותר, כך יהיו לנהגים רבים יותר, הזדמנויות לוותר על הרכב ולהחליף אותו בזוג אופניים. גם מסע של אלף מילין מתחיל בסיבוב ראשון של הדוושה".

מנכ"ל נתיבי ישראל שי ברס, גילה כי "למעשה, החברה כבר החלה ביישום תכנית האב של מסלולי האופניים. כבר כיום, 30 קילומטרים מתוך התכנית מתוקצבים בתוך תוכנית העבודה הרב-שנתית של החברה לשנים 2011-2016. 100 קילומטרים נוספים נמצאים בתוך רשימת המתנה. בכל מקום בו ניתן להטמיע את התכנית בתוך תכנון קיים, כמו בפרויקט לסלילת כביש 531, אנו עושים מאמץ שביצוע הפרויקט יכלול גם מסלולים לרכיבת אופניים".

ברס מדגיש כי נתיבי ישראל אינה עוסקת בתכנון מסלולי אופניים לשטח, או לנסיעת כביש מהירה. "בכדי שרוכבי אופניים יוכלו לנסוע במהירות גבוהה, הם חייבים מסלול רחב ושדה ראיה מתאים. מאפייני הנסיעה בישראל מצריכים מתן אפשרות לתנועת אופניים ברשת הדרכים הבינעירונית, ובלבד שהנסיעה תהיה בטיחותית הן לרוכבי האופניים והן לנהגי הרכב המנועי, כך שיימנע ערבוב תנועה וחיכוך מסוכן בין תנועת כלי הרכב המנועיים לתנועת האופניים.

יו"ר נתיבי ישראל מיכה גולדמן, מציין כי לפי הערכות פנימיות של נתיבי ישראל, היקף ההשקעה בשביל אופניים ראוי בארץ, הנו בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בהתאם לתוואי הדרך. הפסימיים יאמרו שלפי הערכה זו, מימוש התכנית של החברה מצריך השקעה בהיקף של קרוב למיליארד שקל. האופטימיים ישאבו עידוד מכך שמימוש התכנית פרוש על פני שנים וכבר הוחל במימושה.

תכנית האב מיועדת בעיקרה כבסיס לאיתור קטעי דרך המתאימים לסלילת שבילי אופניים ליוממות (נסיעה יום-יומית). בין הגופים השותפים לתכנית, נמצאת גם עמותת "ישראל בשביל האופניים". "לצורך הכנת התכנית, סקרנו את תמונת המצב במדינות רבות", אומר גולדמן, "מי שהתחיל בסלילת שבילים לפני שנים ארוכות, פיתח תרבות מתקדמת ונפחי תנועה המהווים הצדק להשקעה נוספת.

"בעבר, ביצענו פרויקטים נקודתיים, בהם נטלנו על עצמנו קטע דרך כמו זה המוכר לרבים באזור לטרון. ביצענו מבצע נקיון, סתמנו סדקים בשולי הכביש, הרחבנו מעט את השוליים וניקינו סחף של אדמה שנשטף עם הגשם. הפעם, אנו מעוניינים במשהו הרבה יותר גדול. התכנית נועדה ליצירת מצב שבו השביל יהיה פס נסיעה נפרד ומוגן. בצרפת למשל, ניתן לראות שביל אופניים המשמש גם את התחבורה הציבורית, או שביל הנמצא בתוך השוליים הסלולים. בהולנד יש הרבה מאוד שבילי אופניים ונסיעה יומית למרחק של 5 עד 7 ק"מ לעבודה, נחשבת לעניין מובן מאליו. עניין נוסף אצל ההולנדים, הוא העובדה שקיימות מקלחות במקומות עבודה, שמאפשרות לרוכבים להתרענן לאחר נסיעה.

"אנו מאמינים ששביל אופניים שיסלל בין נתניה לתל-אביב, יכול לשמש עבור רבים, חלופה לנסיעה בכביש. בכדי שזה יקרה, אנו מתמודדים עם בעיות סטוטוריות שונות, כמו לדוגמא, אפשרות לתכנן את השביל מחוץ לתחום הדרך.

"לתפישתנו, שביל אופניים הוא הרבה יותר מאשר פס אספלט. בנוסף לסלילה ראויה, במדינה חמה כמו שלנו, יש מקום לחשיבה על הצללה ונקודות מים. השביל יאפשר נסיעה במהירות של 25-30 קמ"ש. לכביש שכזה יהיו שלוש מטרות מרכזיות – צמצום השימוש ברכב הפרטי, הסטת חלק מרוכבי הכביש והגברת הבטיחות לכולם. כך למשל, כבר כיום, בתכנית לסלילת כביש 411 בין מזכרת בתיה לכביש מספר 6, כלולה סלילת שביל האופניים, בין גבעת ברנר לצומת ביל"ו.

"אחד השינויים כתוצאה מסלילת השבילים, יהיה במצב הקיים כיום. במצב הנוכחי, חוץ מאשר בדרכים מהירות, מותר לרוכבי האופניים לנסוע בימין הדרך. זה החוק. הם אפילו לא מחוייבים לנסוע בשוליים. במקום בו יסלל בעתיד שביל, אסור יהיה לרכוב בכביש עצמו. גם אם נסלול באופן צנוע ועקבי, כל שנה ושנה בעשר השנים הקרובות, ניתן יהיה לראות בהמשך הדרך רשת מתוחזקת של שבילי אופניים".

רשימת כבישים הנמצאים במסגרת הפרויקטים לתכנון שבילי אופניים:

כביש 44 בין צומת בית דגן לרמלה
שידרוג כביש 4 בין רעננה לחדרה
כביש 531
כביש 79 מחלפון טל
כביש 31 תל ערד - ערד
כביש 9
כביש 75 צומת רמת ישי צומת נהלל
כביש 65 קטע ואדי ערה
כביש 4 מחלף מורשה - יהיו גשרים נפרדים להולכי רגל ולאופניים. כמה מאות מטרים.
כביש 65/85 צומת גולני עמיעד
כביש 85 עכו כרמיאל
כביש 232 סעד כרם שלום
כביש 42 כפר הנגיד יבנה
כביש 4 פארדיס טירת הכרמל
כביש 66 תשבי מגידו,
כביש 71 בית שאן צומת נבות

לכתבה באתר חברת "נתיבי ישראל" (לשעבר "החברה הישראלית לדרכים", לשעבר מע"צ)
 

Comments