הכנסת תאשר: רוכבי אופניים בעיר לא יחוייבו בקסדה

פורסם: 7 בפבר׳ 2011, 20:06 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 6 באוג׳ 2011, 10:34 ]
עמותות בטיחות, רופאים בכירים וחברי כנסת שונים מתנגדים, אך החוק השנוי במחלוקת של חבישת קסדה ברכיבה על אופניים, בדרך לשינוי משמעותי - במקום חובת חבישת קסדה לכולם ובכל רכיבה, רק רוכבים צעירים יידרשו לכך בתוך העיר
שחר הזלקורן

כפסע מחוק: רוכבי אופניים מעל גיל 18, לא ידרשו לחבוש קסדה בעיר. ועדת הכלכלה אישרה הבוקר (ב') הצעת חוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ודב חנין, לפיה רוכבי אופניים מבוגרים לא יחויבו לחבוש קסדה ברכיבה עירונית. לאחר האישור היום, תועבר הצעת החוק להצבעה בקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת, ולאחר מכן תהפוך לחוק. בכך תצטמצם החובה הנהוגה כיום, לפיה כל רוכב, בכל גיל ובכל סוג רכיבה, מחויב לחבוש קסדה.


עם זאת, יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, הפתיע לאחר ההצבעה והודיע כי ידרוש דיון נוסף בעניין הצעת החוק. לדבריו, מטרתו לאפשר לח"כים לשמוע את טענות המתנגדים להצעה, אשר סבורים כי אישורה עלול להרע משמעותית את בטיחות הרוכבים בישראל. דרישתו של שאמה צפויה לעכב את העברת ההצעה להצבעות במליאת הכנסת.


ראש עיריית תל-אביב לא צריך קסדה (צילום: באדיבות עיריית ת"א) 

 

איכות סביבה או בטיחות?

הצעת החוק של יחימוביץ' וחנין, להקלה בחוק הקסדה השנוי במחלוקת, מעוררת ביקורת חריפה מזה תקופה ארוכה מצד עמותות בטיחות, רופאים וחברי כנסת שונים. המתנגדים מסבירים כי חבישת קסדה מונעת פגיעות ראש ומוח, ולכן מצילות חיי רוכבים שנפגעים בתאונות. לאחר שתהפוך ההצעה לחוק, מזהירים המתנגדים, תחול עלייה משמעותית במספר פגיעות הראש של רוכבי האופניים, ואף במספר הרוכבים שייהרגו בתאונות.

 

אחד המתנגדים אף טען היום כי הצעת החוק של יחימוביץ' וחנין תגדיל משמעותית את הוצאות מערכת הבריאות, וזאת מאחר שהיא תגרום לעלייה במספר הרוכבים שיאושפזו או יידרשו לטיפול רפואי. טענה נוספת שמעלים המתנגדים נוגעת להיבט חינוכי: לדבריהם, הימנעות רוכבים מבוגרים מחבישת קסדה עלולה לגרום גם לרוכבים קטינים להוריד את הקסדה מהראש.

 

ח"כ חמד עמאר תקף היום בחריפות את החלטת הוועדה לאשר את הצעת החוק: "אני לא מבין איך אנחנו יכולים לתת יד להצעת חוק שכזו, שתביא לעלייה במספר נפגעי הראש בקרב רוכבים. במאזן בין איכות סביבה ושמירה על החיים, לא ניתן להגיע למסקנה שונה, מאשר זו של העדפת שמירה על החיים".

 

יש לציין כי חובת חבישת הקסדה - שנהוגה מאז אושר חוק שיזם ח"כ גלעד ארדן ב-2007 - אינה נאכפת כיום. נציג המשטרה בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה, הודה כי חשיבות החוק של ארדן היא "הצהרתית", אך הוא אינו נאכף בצורה מסודרת. ח"כ יחימוביץ' הסבירה כי צמצום חובת חבישת הקסדה נועד לאפשר הקמת פרויקטי השכרת אופניים בערים הגדולות - פרויקטים שלדבריה מעוכבים בגלל החוק של ארדן.

 

"הכוונה הטובה שהייתה בבסיס החלת החובה הגורפת גרמה נזק", הסבירה יחימוביץ', "היא מעכבת מעבר לרכיבה המונית על אופניים - ובכך מגבירה שימוש ברכב מנועי, מגבירה זיהום וצפיפות בכבישים, וכך מסכנת חיי אדם יותר משהיא מגינה עליהם".

 

פליק-פלאק במשרד התחבורה

במשרד התחבורה תומכים בהצעת החוק של יחימוביץ' וחנין, וזאת למרות שבזמן כהונתו של שאול מופז כשר התחבורה, תמכו פקידי המשרד דווקא בחוק של ארדן, ואף התנגדו לצמצום חובת חבישת הקסדה. מי שהוביל את השינוי בעמדת המשרד הוא השר ישראל כץ, שהבהיר עם כניסתו לתפקיד כי יפעל לצמצום החובה, במטרה לאפשר הקמת פרויקטי השכרת אופניים.

 

עמדת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שהתנגדה בעבר נחרצות להצעת יחימוביץ' וחנין, הותאמה לזו של השר. ברשות אומרים כי "עמדת הממשלה היא לאמץ את הצעת יחימוביץ' חנין", ומוסיפים כי "מאז חקיקתו, החוק (של ארדן) לא מיושם כהלכה ולא נאכף". לאור זאת, מבטיחים ברשות לפעול להעלאת המודעות בקרב רוכבים בעניין חשיבות חבישת קסדה. עוד אומרים שם כי יעודדו הפרדה מוחלטת בין שבילי רכיבה ותשתית הכבישים.


לכתבה באתר ynet


הכנסת תאשר: רוכבי אופניים בעיר לא יחוייבו בקסדה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ביטול החוק המחייב חבישת קסדה. החובה עדיין תחול על ילדים. המתנגדים: החוק מציל חיים

אריק בנדר | 7/2/2011 16:23
תגיות: רכיבה על אופניים

בשורה לרוכבי האופניים: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לפקודת התעבורה, לפיו רוכבי אופניים מעל גיל 18 לא יחויבו לחבוש קסדה בעיר ובשבילי אופניים. החובה עדיין תחול על ילדים, ברכיבת שטח וברכיבה בדרכים בין-עירוניות.

רוכב אופניים. בקרוב אפשר גם בלי קסדה
רוכב אופניים. בקרוב אפשר גם בלי קסדה צילום: איי-אף-פי
את החוק כזכור חוקק גלעד ארדן, אז ח"כ אנרגטי, כיום השר להגנת הסביבה. החוק הפך את ארדן לכוכב הטוקבקים הזועמים של אלפי מפדלים. לחוק אמנם היו כוונות טובות, אבל הוא לא ממש יושם וגם הגביל את עידוד השימוש ברכיבה על אופניים.

מציעת תיקון החוק, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי "ההצעה נולדה לאחר שהתברר לה שהטלת חובת חבישת קסדה הובילה לירידה בשימוש באופניים". לדבריה, קרה דבר אבסורדי, מי שהיו לו כוונות טובות להגן על הציבור דווקא פגע בו וגרם להפחתת השימוש באופניים.

לעומתה, דפנה קלנברג, מהמרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים, התנגדה לשינוי. לטענתה, "החוק הנוכחי מציל חיים ומפחית פגיעות במוח ובפנים". גם יו"ר הלובי לבטיחות

בדרכים בכנסת, ח"כ חמד עמאר, התנגד לתיקון  ואמר כי מדובר בדוגמה לא טובה לילדים. הוא ביקש שלא לקיים היום את ההצבעה ולבחון את הנושא.

בסופו של הדיון הוועדה, כאמור, אישרה את ההצעה, לפיה תבוטל החובה על מבוגרים לחבוש קסדה ברכיבה על אופניים, בדרכים עירוניות ובשבילי אופניים. עם זאת, יו"ר הוועדה כרמל שאמה-הכהן ביקש לקיים דיון מחדש בהצעה והיא תועבר לקריאה שנייה ושלישית רק לאחר הדיון.

לכתבה באתר nrg

הודעה לעיתונות של ועדת הכלכלה של הכנסת מיום 7/2/2011:

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית: רוכבי אופניים מעל גיל 18 לא יחויבו לחבוש קסדה בעיר ובשבילי אופניים
המתנגדים: החוק מציל חיים. יוזמת ההצעה ח"כ יחימוביץ': "לו היינו רוצים להגן על הציבור בצורה גורפת היינו מחילים חובת חבישת קסדה מרגע היציאה מהבית"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של חברי הכנסת שלי יחימוביץ', דב חנין, מוחמד ברכה, חנא סוויד ועפו אגברייה לתיקון פקודת התעבורה בנוגע לחובת חבישת קסדה. הוועדה אישרה את ההצעה, לפיה תבוטל החובה על מבוגרים לחבוש קסדה ברכיבה על אופניים, בדרכים עירוניות ובשבילי אופניים. עם זאת, היו"ר שאמה-הכהן ביקש לקיים דיון מחדש בהצעה והיא תועבר לקריאה שנייה ושלישית רק לאחר הדיון.

 

חברת הכנסת יחימוביץ' הציגה את הצעתה ואמרה כי היא נולדה לאחר שהתברר לה שהטלת חובת חבישת קסדה הובילה לירידה בשימוש באופניים. היא אף ציינה כי המשטרה הודיעה שאין לה כוונה או יכולת לאכוף את החוק, שמגביל את העיריות בהפעלת פרויקטים של השכרת אופניים לתושבים.

 

"קרה דבר אבסורדי, שמי שהיו לו כוונות טובות להגן על הציבור דווקא פגע בו וגרם להפחתת השימוש באופניים", טענה ח"כ יחימוביץ'. היא הבהירה כי החובה לחבוש קסדה באירועי ספורט נשארת על כנה, כמו גם החובה על ילדים לחבוש קסדה בכל רכיבה והחובה על מבוגרים לחבוש קסדה בדרך בין עירונית.

 

הצעת החוק עוררה ביקורת רבה מצד מספר גורמים שונים. דפנה קלנברג מהמרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים אמרה כי החוק במתכונתו הנוכחית הוא מציל חיים ומפחית פגיעות במוח ובפנים. מנהל המחלקה הנוירוכירוגית לילדים בבית החולים הדסה עין כרם, ד"ר מוני בניפלא, אמר כי מבחינת הפגיעה אין הבדל בין מבוגרים לילדים. "קסדה היא מצילת חיים ולא רק לילדים", טען.

 

לטענת ד"ר גרי גינצבורג, ההצעה תוביל לכך שבכל שנה יהיו 4,000 אשפוזים נוספים בבתי החולים ו-40 אלף ביקורים בחדרי מיון והעלות למערכת הבריאות תעמוד על 160 מיליון שקל. עוד הוא טען, כי הדבר היותר חשוב הוא שההצעה תגרום ל-10 הרוגים בשנה והיא אף תעביר מסר לא חינוכי לילדים שאפשר לוותר על הקסדה.

 

יו"ר הלובי לבטיחות בדרכים בכנסת, ח"כ חמד עמאר, הצטרף למתנגדים ואמר כי מדובר בדוגמה לא טובה לילדים. הוא ביקש שלא לקיים היום את ההצבעה ולבחון את הנושא. ח"כ רחל אדטו התנגדה גם היא לתיקון ואמרה כי במקרה הזה הבריאות גוברת על איכות הסביבה.

 

ח"כ יחימוביץ' אמרה כי היא דוחה על הסף את הטענות שמציעי החוק דואגים פחות לשלומו של הציבור. "לו היינו רוצים להגן על הציבור בצורה גורפת היינו מחילים חובת חבישת קסדה מרגע היציאה מהבית", אמרה. "כמחוקקים אנחנו מסתכלים על השפעות רחבות יותר". באשר לטענה החינוכית אמרה יחימוביץ' כי יש דברים רבים שמותר למבוגרים ואסור לנערים, כמו שתיית אלכוהול. היא הציעה שהוועדה תבקש לקיים מעקב אחר יישום החוק, לצורך קבלת נתונים שיאפשרו לבחון את יעילותו. ח"כ חנין הסביר עוד כי החוק לא רלוונטי כלפי הרוכבים הפרטיים, שכן המשטרה ממילא לא אוכפת אותו. לדבריו, הוא רלוונטי כלפי הרשויות המקומיות, שלא יכלו לפתח מיזמים של השכרת אופניים.

 

חברי הכנסת מאיר שטרית ואורי מקלב הצטרפו לתומכים בהצעה. ח"כ שטרית אמר כי יש גבול לאחריות של המחוקק ומי שרוצה צריך לחנך את ילדיו כפי שהוא מוצא לנכון. בתום הדיון אישרה הוועדה את ההצעה ברוב של 5 תומכים, בהם היו"ר שאמה-הכהן וחברי הכנסת יחימוביץ', חנין, שטרית ומקלב, מול שני מתנגדים בהם חברי הכנסת עמאר ואדטו.

 

עם זאת, מיד בתום ההצבעה הודיע היו"ר שאמה-הכהן כי הוא מבקש לקיים דיון מחדש בהצעה, על מנת שהוא או חברי הכנסת האחרים יוכלו להיפגע עם הגורמים השונים המתנגדים לחוק כדי לשמוע שוב את דעתם.

 

הדיון הוקלט ושודר בפורטל הוועדה באתר הכנסת. לצפייה בדיון לחצו כאן



עדכונים לאחר שהשינוי בחוק עבר בהצבעה שניה ושלישית בכנסת:

כתבות קשורות:
דיון בנושא חוק הקסדה ב"גרופי" - אתר רוכבי שטח, כולל טיעונים המצדדים בחוק מידתי לצד כאלו שתומכים בחוק קסדה לכולם תמיד
דיון בנושא חוק הקסדה ב"תפוז" - אתר רוכבי שטח, כולל טיעונים המצדדים בחוק מידתי לצד כאלו שתומכים בחוק קסדה לכולם תמיד
דיון בפורום אופניים ב"תפוז" בנושא חוק הקסדה - לחץ כאן
תגובות נבחרות במסגרת הדיון בפורום אופניים ב"תפוז": איגוד האופניים, ישראל בשביל אופניים, מימצאים ממדינות אחרות, 1,822,975 רוכבי אופניים בקופנהגן אינם טועים, נראה לכם שהאיש בתמונה חושש לרכב ללא קסדה?, באוסטרליה פרויקט ההשכרה נכשל בגלל חוק הקסדה
מצגת של איגוד הרוכבים הבריטי על בטיחות: Safety in Numbers

ראש עברייני: האם תבוטל חובת חבישת קסדה?
הכנסת תאשר: רוכבי אופניים בעיר לא יחוייבו בקסדה (להודעת ועדת הכלכלה של הכנסת)
"חוק הקסדה" - סכנה לתחבורת האופניים בישראל - נייר עמדה של עמותת "ישראל בשביל אופניים" שהוגש בשנת 2007 
Comments