שבילי האופניים בכפר סבא – תמונת מצב

נשלח 16 במאי 2015, 9:44 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 16 במאי 2015, 9:51 ]

זאב שרגא 14.05.2015


במסגרת סדרת הכתבות בנושא תחבורה בשרון, ביקשנו השבוע לעמוד מקרוב על נושא שבילי האופניים בכפר סבא. מה מצב העבודות בשטח ומתי צפויה לעמוד לרשות התושבים רשת שבילים מושלמת?
לפני שבועיים יצאנו לדרך עם פרויקט התחבורה הייחודי שלנו, המבקש להציף בעיות בנושא. השבוע ביקשנו לעמוד מקרוב על מצב שבילי האופניים בכפר סבא, שעתידים לתת מענה חלופי לשימוש בכלי הרכב הפרטיים בתוך העיר ובחיבוריה לתחנות הרכבת או לאוטובוסים.

"מצב תשתיות שבילי האופניים כפר סבא טעון שיפור"

יותם אביזוהר, מנכ"ל "ישראל בשביל אופניים", אומר כי, "כפר סבא היא עיר המתמודדת עם מצוקת חניה ועומסי תנועה, בעיקר בשעות הבוקר. ב'ישראל בשביל אופניים' רשומים מעל 4,000 חברים המתגוררים בערים הוד השרון, רעננה וכפר סבא וכמובן שיש עוד אלפים נוספים, שרוכבים על אופניים ועדיין לא חברים בארגון. למרות זאת, עד היום, מצב תשתיות האופניים בכפר סבא טעון שיפור, בלשון המעטה".

לאט אבל בטוח

במסגרת הכנת הכתבה נפגשנו עם סגן ראש העירייה, צביקה צרפתי, הממונה על הפרויקט משנת 2010. צרפתי פרס בפנינו את תכנית האב לשבילי האופניים, אותה רקחו בעירייה בסיוע צוות מקצועי ולאחר הכנת סקרי היתכנות.

על פי התכנית, כפר סבא עתידה להיות מרושתת בשבילי אופניים שאמורים לתת מענה לשינוע נוח, זול ומהיר בכל רחבי העיר – מהשכונות למרכזה וכן לתחנות הרכבת.

מה נסלל עד היום?

צרפתי מציג בפנינו את מערכת שבילי האופניים שנסללו בשכונות הירוקות, עם בנייתן. בהמשך מוצג המסלול הקצר שנסלל זה מכבר ברחוב דב הוז וכן השביל שעתיד להיסלל באמצע שנת 2016, ברחוב כצנלסון צפונה, דרך שביל התיכונים ועד לציר בן יהודה.

בנוסף, נסללו זה מכבר שבילי אופניים בפארק העירוני שעתידים להתחבר כולם כאחד בצירים עוקפי ציר וייצמן, כולל ברחובות תל חי, סוקולוב ועוד. נראה כי התכניות תקועות לאור בעיית תזרים מזומנים ממשרד התחבורה. כך או כך, מפת שבילי האופניים בעיר תושלם כך נראה, לא לפני שנת 2020.

הרוכבים רוצים מהר יותר – עכשיו!

עמרי ספרן, מנהל קבוצת הפעולה בפייסבוק, "שבילי אופניים בכפר סבא עכשיו" מחדד את מהות הקבוצה ומטרותיה: "כולנו מכירים את בעיות הפקקים ביציאה מהעיר והקושי להגיע עם רכב למרכז העיר. רשת שבילי אופניים הייתה מקלה על התושבים להגיע בבטחה למרכז וכן לערים השכנות. כבר היום תושבים רבים בוחרים באופניים ליעדים אלה תוך חירוף נפש של עצמם ושל הולכי הרגל, על המדרכה ועל הכביש. בכפר סבא מאז פרסום תכנית האב לשבילי אופניים, הכוללת כ- 50 ק"מ נסללו ק"מ בודדים ובקצב הסלילה הנוכחית התכנית תושלם עוד 250 שנים. השבילים שנסללו לא הושלמו ואין תכניות לשבילים נוספים בשנת התקציב הקרובה. תכנית השלמתם מדברת על שביל משולב, צביעת סימון על המדרכה והצבת תמרור, כמו שעשו לאחרונה בפארק.

"בז'ארגון זה נקרא 'קשקושביל' ובמציאות זה דבר מסוכן מאד למשתמשי הדרך ובמיוחד בפארק שם יש משפחות וילדים ושימושים מגוונים בשביל. ניתן לראות שהתושבים רוצים שבילים בדרכים הראשיות ובעיקר בויצמן, אבל העירייה רוצה להפוך את ויצמן לתואם ז'בוטינסקי בפ"ת עם הבי אר טי. ההפך. צריך למתן את התנועה בויצמן, לשפר את תנועת הולכי הרגל ולסלול שם שבילי אופניים – זה אפילו לא בתכנית האב.

"אני מאמין שבשל הגידול בשימוש באופניים ובאופניים חשמליים בפרט בסופו של דבר ייסללו שבילים בעיר. השאלה היחידה היא מה יבוא קודם השבילים או ההרוגים. תושבי כפר סבא רוצים שבילי אופניים במרכז העיר, בדרכים הראשיות, לבתי-הספר, תחנות הרכבת והם רוצים זאת עכשיו".
עמרי ספרן, התכנית תושלם עוד 250 שנה
עמרי ספרן, התכנית תושלם עוד 250 שנה
צילום: פרטי

ליאל בירן, תושב העיר, עושה שימוש קבוע באופניים ככלי תחבורה ומצייר את התמונה מהזווית שלו: "מדוע לא לסגור רחובות מסוימים או את מרכזי הערים לתנועת מכוניות ובשעות מסוימות ולהפכם למעברים להולכי רגל ואופניים בלבד? יש בכך פוטנציאל להחיות מחדש את המסחר במרכז העיר. יש עוד הרבה פתרונות יצירתיים אפשריים בנוסף לשבילים החיוניים, אם רק מוכנים לעשות שינוי חשיבה ולהגדיר מחדש למי נועדו הערים שלנו - האם לבני האדם שבהם או לכלי הרכב הממונעים שבהם?."

תאונת אופניים בויצמן

השבוע, בעקבות תאונת הדרכים שארעה ברחוב ויצמן, בה נפצע קשה רוכב אופניים, דיווחה עמותת "אור ירוק" כי בשנת 2014 נפגעו בתאונות דרכים בישראל 301 רוכבי אופניים, 10 רוכבים נהרגו ו- 69 נפצעו באורח קשה. בכפר סבא בעשור האחרון נפגעו בתאונות דרכים 41 רוכבי אופניים, שבעה מתוכם באורח קשה.

"בשנים האחרונות גדל מספר רוכבי האופניים בשל היותם כלי תחבורה זול, נוח, בריא ותורם לאיכות הסביבה", אומר שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "יחד עם זאת אנו רואים עליית מדרגה במספר רוכבי אופניים שנפגעים בתאונות דרכים. עלייה זו צריכה להוות תמרור אזהרה למדינה ולרשויות המקומיות אשר חייבות להסדיר שבילי רכיבה מיוחדים לאופניים. יש לבצע הפרדה בין רוכבי האופניים לבין כלי הרכב בכביש בכדי להפחית את מספר רוכבי האופניים ההרוגים".

zeevshraga1978@gmail.com

לכתבה באתר לוקאל

כתבות קשורות:
עיריית כפר סבא מציגה תכנית שבילי אופניים ברחבי העיר
כפר סבא: תכנית שבילי האופניים יוצאת בשעה טובה לדרך!
עיריית כפר סבא חושפת: תכנית שבילי אופניים ברחבי העיר
המהפכה הירוקה בכפר סבא מכעיסה דווקא פעילים סביבתיים
מפתחים את שבילי האופניים בכפר סבא
הועדה המקומית בכפר-סבא: מקלחות וחניון אופניים בבנייני משרדים
כפר סבא: תכנית שבילי האופניים יוצאת לדרך
כפר סבא: יותקנו מתקני חנייה לאופניים בבתי הספר
אוגדן סביבתי לבנייה "ירוקה" במרחב העירוני כפר-סבא
מה מסתתר בחצר האחורית של השכונה הירוקה בכפ"ס?

Comments