יו"ר הוועדה, אבישי ברוורמן: "עד היום כל מי שנסע עשה זאת בהפקרות, ואנחנו רוצים לסיים את ההפקרות הזו. מדוע לא הוסדר הנושא במשך שלוש שנים?מאת דניאל שמיל, 19/5/2014ועדת הכלכלה דחתה היום את התקנות המסדירות את השימוש באופניים חשמליים שהגיש היום (ב') משרד התחבורה לאחר שלוש שנים. יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה) פתח את הישיבה בהקראת מכתב מאם שאחת מבנותיה נפגעה בראשה מאופניים, בזמן שחצתה מעבר חצייה באור ירוק. ברוורמן שאל מדוע לא הוסדר הנושא במשך שלוש שנים, ולמה התקנות חלקיות ועוסקות באופניים ולא בקורקינטים וכלי רכב זעירים אחרים. לדבריו, "עד היום כל מי שנסע עשה זאת בהפקרות, ואנחנו רוצים לסיים את ההפקרות הזו מוקדם ככל האפשר". אבנר פלור, סמנכ"ל משרד התחבורה, הסביר כי הוקם צוות שאמור להגיש הצעות באשר לכלי רכב אחרים עד סוף אוגוסט, ובו תהיה התייחסות לבעיות כמו ביטוח, גיל הרוכב והדרכים בהן מותר לרכוב. ![]() ח"כ אבישי ברוורמן
צילום: אמיל סלמן
ח"כ משה פייגלין (הליכוד) אמר כי המציאות בתל אביב הפכה לסכנת נפשות, גם להולכי רגל וגם לרוכבים. הוא הביע התנגדות לאפשר לילדים מגיל 14 להשתמש באופניים חשמליים שיכולים להגיע למהירות של עד 25 קמ"ש, בהתאם להצעת משרד התחבורה. "אני לא רואה סיבה לתת לנער בלי אחריות פלילית להשתמש בכלי כזה, הוא לא צריך להגיע לעבודה", אמר. הוא אף הציע להתיר את השימוש בכלי מגיל 18. ח"כ מיכל רוזין (מרצ) התנגדה להצעה זו ואמרה כי במקרה הזה ישנו פחד מהקדמה, וזה לא הגיוני לאסור על השימוש בכלי עד גיל 18. עם זאת גם היא ציינה כי יכולה להיות בעיה לאכוף את הנושא אם גיל הנהג יעמוד על 14, שבו אין לו בכלל תעודת זהות.
עוד כתבות בנושא
חגית אוריין, נציגת של הולכי רגל מתל אביב, אמרה כי היא מקבלת אלפי פניות של הולכי רגל שנדרסים וחיים, כהגדרתה, במערב הפרוע. היא הוסיפה כי גם אם התקנה תאושר לא תהייה אכיפה. "אף אחד משוטרי התנועה לא יודעים את החוקים. קצין בכיר במשטרה אמר שהשוטרים לא יוכלו לאכוף זאת, ולפקחי העירייה אין סמכות", אמרה. היא הוסיפה כי צריך לתת תקציבים לרשויות המקומיות, על מנת שיבנו תשתיות לשימוש בכלים הללו. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה גם היא כי הבעיה הקשה ביותר היא אכיפה. להבי הוסיפה כי "חייבים להגיע להחלטה: או שהמשטרה תיקח את האכיפה לידיה, או שתינתן סמכות אכיפה לרשויות המקומיות. יש להחליט שאופניים ממונעים הם כלי רכב בדומה לאופנועים ולקבוע איסור ברור לרכיבה על המדרכות". המשטרה הציגה בדיון נתונים אחרים. סנ"צ שרית פילפסון, ראש מדור תביעות תעבורה במשטרה, אמרה בשנים 2011-2012 היו באזור תל אביב שתי תאונות בלבד בין הולכי רגל לרוכבי אופניים. להבי קראה לה לבדוק את הנתונים מבתי החוליה ואמרה כי רבים מהנפגעים בכלל לא מתלוננים במשטרה. סנ"צ פילפסון הוסיפה כי הטיפול בכל הנושאים שעלו בדיון מקבל ביטוי בוועדה בראשות הסמפכ"ל. כמו כן היא הוסיפה כי עמדת המשטרה היא שגיל הרוכב המינימלי צריך לעמוד על 16, בניגוד לעמדת משרד התחבורה, אז הוא מקבל תעודת זהות וצריך להכיר את חוקי התנועה. רק לקראת תום הדיון החלה הוועדה לדון בתקנות עצמן, כאשר לפי הצעת משרד התחבורה, ההספק המרבי של המנוע לא יעלה על 250 וואט, כוח המנוע ירד עם עליית המהירות ויפסיק לפעול כשהמהירות תעלה על 25 קמ"ש. עוד מוצע, בין היתר, כי הגיל המינימלי לשימוש בכלי יהיה 14 שנים. אולם, לא אישרה אותן. ברוורמן אמר כי "הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה ומשר התחבורה להפעיל את כל יכולתם וסמכויותיהם, יחד עם המשטרה, עיריית תל אביב ומרכז השלטון המקומי, ולהעביר לוועדה נוסח מתוקן של התקנות ומסמך המסדיר את כל הבעיות שעלו בדיון (גיל הנהגים, נושא הביטוח, היכן ירכבו על הכלים, אכיפה, צורך ברישיון ועוד) עד ה-30 ביוני 2014". במידה והתקנות לא יוגשו תוך כחמישה שבועות, ברוורמן מאיים כי "מחודש אוגוסט לא תדון הוועדה בראשותי בנושאים שיעביר משרד התחבורה לאישור הוועדה, למעט נושאים הקשורים לחיי אדם, כל עוד לא נקבל נוסח מתוקן לתקנות אלה או מסמך המציג פתרונות מלאים לסוגיות שעלו בדיון". שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר בתגובה לדיון: "המחדל של משרד התחבורה נמשך כבר מעל לשלוש שנים, כאשר החוקיות של האופניים החשמליים לא מוסדרת וגורמת להפקרות ברחובות. בהיעדר חוק ותקנות אופניים משודרגים במהירויות של 50-60 קמ"ש נמכרים לילדים שדוהרים בהם על המדרכה, ללא קסדה, ללא הכשרה ומסכנים את כולנו. שר התחבורה חייב להתערב אישית בנושא ולהסדיר באופן חוקי ומלא את כל כלי הרכב הדו גלגליים הממונעים, כולל הקורקינטים החשמליים, כדי לאפשר למשטרה לאכוף את התקנות ולמנוע את התאונה הבאה". לכתבה בדהמרקרמסתמן: האופניים החשמליים יוגבלו למהירות של 25 קמ"ש; לא יוכלו לנסוע על המדרכהועדת הכלכלה תדון בהסדרת השימוש באופניים חשמליים ■ החידוש העיקרי בתקנות המוצעות, לעומת הוראת השעה שפגה לפני שלוש שנים, הוא שאפשר יהיה להשתמש בידית "גז" לתחילת הנסיעה ■ במכון גרטנר באוניברסיטת ת"א מעריכים כי ב-2013 נפצעו 750 בני אדם בתאונות אופניים וקורקינטים חשמלייםמאת דניאל שמיל, 18/5/2014שלוש שנים אחרי שפגה הוראת השעה, ועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר (ב') בתקנות קבע להסדרת השימוש באופניים חשמליים. במכתב ששלח לוועדה שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הוא מתאר את ההשלכות של העיכוב המתמשך באישור תקנות מסודרות. הוועדה לא תדון בהסדרת השימוש בקורקינטים חשמליים. הוראת השעה בעניין שימוש באופניים חשמליים נקבעה בפברואר 2010, למשך שנה. חודשיים אחר כך פנה משרד התחבורה אל ועדת הכלכלה בניסיון לאשר תקנות, אבל לפי המכתב של כ"ץ, "לנוכח תקופת הבחירות לא נדון התיקון המבוקש". בשלוש השנים שבהן לא היו תקנות שמסדירות את השימוש ערך משרד התחבורה מבצעי אכיפה נגד משווקים של קורקינטים ואופניים חשמליים. התקנות שיידונו היום בוועדת הכלכלה כוללות חידוש עיקרי אחד לעומת הוראת השעה מ-2010: אפשר להשתמש במצערת (ידית "גז"), לתחילת הנסיעה - בשונה מההוראה שחייבה דיווש לצורך תחילת הנסיעה - והידית תפסיק את פעולתה במהירות של 6 קמ"ש. האופניים החשמליים יוגבלו למהירות של 25 קמ"ש, וכדי להפעיל את המנוע במהירויות גבוהות מ–6 קמ"ש יהיה על הרוכב לדווש. הספק המנוע יוגבל, כמו בעבר, ל-250 ואט. כמו אופניים רגילים, אסור יהיה לנסוע על מדרכות - רק בשבילי אופניים וכבישים. השימוש בקורקינטים חשמליים לא הוסדר. ואולם, מכיוון שרכיבה בכבישים נתפסת, בצדק, מסוכנת - הרי שהשימוש מוגבל למעשה לשבילי אופניים, ואלה כמעט שלא נמצאים מחוץ לתל אביב. גם בתל אביב עצמה, חלק משבילי האופניים משורטטים על מדרכות, ומשותפים גם להולכי רגל. הרכיבה על אופניים ממונעים תוגבל לגיל 14 ומעלה, ולא יהיה רישוי מסודר לאופניים עצמם או לרוכביהם - אבל הכלים התקניים יידרשו לשאת מדבקת רישוי, עם פרטים של היצרן, היבואן ונתונים טכניים. ![]() ועדת הכלכלה לא תדון בהסדרת השימוש בקורקינטים חשמליים
צילום: תומר אפלבאום
הסכנה הטמונה באופניים חשמליים מקבלת ביטוי במחקר שערך מכון גרטנר למחקרי טראומה ורפואה דחופה באוניברסיטת תל אביב. לפי נתונים שאסף המכון, ב-2013 אושפזו 69 פצועים בגלל פציעות שמקורן בשימוש באופניים או בקורקינטים ממנועים - עלייה של 360% לעומת 2012, ופי עשרה ממספר הפצועים ב–2010. לפי הערכות המכון, על כל פציעה רצינית, שהצריכה אשפוז, יש כעשר פציעות קלות שטופלו במרפאה קהילתית או בחדר מיון - כך שמספר הפצועים קל ב-2013 היה כ-700. עוד עולה מהנתונים כי 13% מהפצועים שאושפזו היו במצב קשה או אנוש, עד כדי סכנת חיים. פצוע אחד מת בבית החולים - הנתונים לא כוללים הרוגים בתאונות - ושמונה אחרים נותרו עם נכות משמעותית. כמחצית מהנפגעים היו בגיל 29 ופחות, חלקם ילדים, וכ–20% מעל גיל 60. קשישים וילדים רכים שהולכים על המדרכות חשופים במיוחד לפגיעות של אופניים חשמליים. למעשה, הסכנה הבטיחותית היא כפולה: מצד אחד, מיעוט שבילי אופניים "אמיתיים", מופרדים מהמדרכה ומהכביש, ומצד שני אכיפה מינורית של המשטרה בעניין חוקיות האופניים והשימוש בהם. במכון קוראים להנהיג רישוי וזיהוי לכלי הרכב הממונעים הזעירים, שבמקרים רבים הנוהגים בהם פוגעים ובורחים במקרה של תאונה. עם זאת, חשוב להזכיר את התרומה של אופניים חשמליים להפחתת זיהום אוויר. זהו כלי תחבורה זול, זמין ונוח, שיכול לסייע לניידות מהירה בעיר ולתחבורה משלימה לרכבת, ועם התשתית המתאימה - ראוי לעודד את השימוש בהם. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פירסמה אתמול נייר עמדה, שתומך בתקנות של משרד התחבורה. ברשות מעריכים כי עשרות אלפי זוגות של אופניים חשמליים נעים בישראל. לפי הרשות, אופניים המופעלות רק באמצעות מצערת צריכים להיות מוגדרים, לפי חוקי הרישוי, כקטנועים- בדומה להמלצת משרד התחבורה. ברשות מבטיחים גם לפתח תוכנית חינוכית לנוער בנוגע לשימוש באופניים החשמליים. בעמותת אור ירוק מחו אתמול על כך שקורקינטים ממנועים אינם נכללים בתקנה. לכתבה בדהמרקרכתבות קשורות: דיון בועדת הכלכלה בכנסת: מניעת היפגעות של רוכבי אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים ללא חקיקה וללא אכיפה, אופניים חשמליים הופכים למסוכנים |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >