עמותת "ישראל בשביל אופניים" פועלת לקידום תחבורת אופניים בישראל. חברי הארגון הציגו עמדות מפורטות בפני נציגי חברת "מקינזי" בנוגע לפוטנציאל של אמצעי תחבורה שהינם קלים ממשקל הנוסע, ובפרט אופניים, להפחית פליטת גזי חממה כתוצר לוואי שלילי של התחבורה. חברת "מקינזי" (שנשכרה על ידי המשרד להגנת הסביבה) התייחסה בחיוב לעמדות אלו וכללה את האופניים ברשימת המנופים המומלצים להפחתת גזי חממה. "ישראל בשביל אופניים" מבקשת לחדד את החשיבות הציבורית של עידוד תחבורת אופניים בהקשר של הפחתת גזי חממה ומזהמים בפרט, ובהקשרים רחבים יותר, ובהם נימוקים חברתיים, קהילתיים, כלכליים, תחבורתיים ובריאותיים. מדינות מערביות שעודדו תחבורת אופניים כמו הולנד, דנמרק או גרמניה, הצליחו להעביר בתהליכים רב שנתיים, בעלויות נמוכות בהשוואה לפרויקטים תחבורתיים אחרים, רבע מהיוממים באזורי המטרופולין לתחבורת אופניים. לאמצעי תחבורה זה יש פוטנציאל גבוה לשמש תחליף לנסיעות של בודדים בכלי רכב פרטיים למרחקים קצרים ובינוניים, בהיותו פתרון שימושי וזמין לתנועה "מדלת לדלת". בעיר קופנהגן – בה התקיימה ועידת האקלים – כ 36% מהיוממים רוכבים על אופניים, והעיר הציבה יעד לפיו עד שנת 2015 מחצית היוממים בעיר ינועו רכובים על אופניים. בחברת "מקינזי" זיהו את הפוטנציאל לנסוּעת אופניים בישראל (לכ-30% נסוּעה באופניים בגוש דן) במידה וינקטו הצעדים המתאימים. פרויקט השכרת האופניים העירוני בתל אביב (המבוסס על המודל הפועל בהצלחה בפריס, ברצלונה, בבריסל, בוינה ובערים רבות נוספות) עשוי לסייע להגעה ליעד תוך 5 שנים. פניות של למעלה מ-100 רשויות מקומיות המעוניינות לקדם תחבורת אופניים ונתונים על למעלה מ-360 אלף זוגות אופניים שנמכרו בשנה האחרונה (ע"פ הלמ"ס) מחזקים את ההמלצות של "מקינזי" לגבי הפוטנציאל ברמה הלאומית. א. אופניים הם אמצעי תחבורה קל משקל, שאינו פולט מזהמים כלל, משפר את בריאות הרוכבים הגופנית והנפשית ובכוחו לשפר מצב רוח כללי, להפיג מתחים ולהגביר את תפוקת העובדים במשק. מדובר באמצעי תחבורה זול, השווה לכל נפש, החוצה מגזרים חברתיים וכלכליים, שבכוחו לספק חופש תנועה למרבית האזרחים. יצוין כי אמצעי תחבורה חשמליים קלים יכולים לספק ניידות גם למבוגרים, לבעלי מוגבלויות או לבעלי כושר גופני או בריאות לקויים ובכך להגדיל משמעותית את פוטנציאל השימוש. בימים אלה פועלת "ישראל בשביל אופניים" ביחד עם משרד התחבורה ומכון התקנים לאימוץ התקן האירופאי לאופניים חשמליים. ב. אמצעי תחבורה קלים בכלל, ואופניים בפרט, הם מנוף להפחתת גזי חממה בעל "זנב חסכון ארוך ביותר". בהשוואת עלויות קילומטר נסיעה של נוסע באמצעי תחבורה שונים, האופניים הם האמצעי הזול ביותר למשתמש. עלותם של אופניים זניחה בהשוואה לעלות רכישה ואחזקה של כלי רכב פרטיים וזולה גם בהשוואה לשימוש בתחבורה ציבורית. עלות הסדרי תנועה לרוכבי אופניים באורך קילומטר מוערכת בין 10,000 ₪ ל-2 מיליון ₪. מדובר בעלות פיתוח זולה בכל קנה מידה תחבורתי. לצורך ההשוואה, עלות בניית מחלף עירוני היא סדר גודל של 150 מיליון ₪, וסלילת קילומטר רכבת קלה סדר גודל של 280 מיליון ₪. בעלויות יחסית זניחות לפיתוח תשתיות תחבורה ניתן לפתח רשת שבילי אופניים בערי ישראל ולחולל מהפכה מיידית ויעילה בתחבורה העירונית. עיריית תל אביב השקיעה בשנים האחרונות בהתמדה סכומים צנועים מתקציבה, של כ–7 מיליון ₪ בשנה, לפיתוח שבילי אופניים והגיעה להישגים מרשימים בהגדלת נתח הרוכבים במרכז העיר מכ-3% לסדר גודל של כ–15% תוך שנים ספורות. אין כנראה אף השקעה כלכלית תחבורתית בעלת יחס עלות/תועלת כה גבוה כמו ההשקעה בתשתיות אופניים. ג. בשנת 2006 הסתכמה נסועת כלי הרכב הפרטיים בישראל ב–26,865 מיליוני קילומטרים, וזו נחלקה בין 40% נסועה עירונית (10,764 מיליוני ק"מ בשנה) ו-60% נסיעה בינעירונית (16,101 מיליוני ק"מ). לפי מגמות העיור המואץ וגידול האוכלוסין והצפיפות בישראל, ניתן באופן זהיר להניח כי עד שנת 2030 מרבית השטח המיושב במרכז ישראל יהיה רצף של אזור עירוני-מישורי, וכ – 50% מהנסועה של כלי הרכב הפרטיים תהיה עירונית. מכאן שחלק משמעותי מהנסיעות יכול למצוא תחליף ראוי באמצעות אופניים.
ד. שיעור פליטות פחמן דוח חמצני (CO2) בנסיעות עירוניות, שרובן קצרות, גבוה בשיעור של 25% בהשוואה לנסיעות בינעירוניות - עקב גודש, ריבוי צמתים ורמזורים, ונסיעות קצרות כשהמנועים קרים. העברת נתח נכבד מהנסועה העירונית לאמצעי תחבורה קלים תהיה בעלת השפעה נכבדה על פליטות גזי החממה וגזים מזהמים, בדיוק בסביבה הרגישה לגודש תנועה ובאזורים בהם צפיפות האוכלוסין גבוהה ופגיעה והנזקים עצומים.
ה. מלבד ההפחתות הישירות של גזי חממה, עידוד תחבורת אופניים בעל פוטנציאל עקיף גבוה להפחית גזי חממה מסיבות נוספות:
1. מעבר לאמצעי תחבורה קלים – ואפילו מעבר בקנה מידה מוגבל – הוא בעל השפעה כללית ממתנת גבוהה על גודש התנועה ועל ויסות התנועה, ומכאן גם על פליטות הגזים הנלווים לכך. 2. דו"ח "מקינזי" האיר את העובדה כי מרכיב מהותי של פליטות גזי חממה נובע מבנייה ושימוש במבנים. לעידוד אופניים פוטנציאל גבוה בהפחתת שטחי החניונים הבנויים והסלולים הנדרשים. ראוי לציין כי הניידוּת של אמצעי התחבורה מביאה לכך שמספר מקומות החניה הנדרש כדי לשרת אותם במקומות שונים כפול פי כמה מצי כלי הרכב. (מחקר שנערך בארצות הברית לפני מספר שנים העלה כי על כל 5 מכוניות פרטיות שנוספות לכבישים נדרש לסלול תשתיות תנועה וחניה בשטח של מגרש כדורגל). בנוסף, לתחבורת אופניים, כמו לתחבורה ציבורית, השפעה על הקטנת הפליטה ממבנים גם בשל העובדה שהיא מעודדת צורת מגורים עירונית, ובתים משותפים הינם חסכוניים בהרבה מבחינת אנרגית החמום/קירור הנדרשת בהם. ו. עידוד מעבר לאופניים מהווה הזדמנות לציבור הרחב להיות מעורב בקמפיין הבינ"ל להפחתת פליטות פחמן והוא בעל ערכים נוספים, ביניהם נגישות לכל, שוויון, חסכון, יעילות, צניעות ובריאות. לסיכום: לשליחי הציבור תפקיד מפתח בעידוד תחבורת אופניים, הדורש תמיכה ציבורית בהצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, בישום החלטת שר התחבורה לאפשר העלאת אופניים לרכבת ישראל, לרכבות הקלות ולמטרונית, לאישור תקן החניה לאופניים שיעלה להצבעה במועצה הארצית לתכנון ובניה בעוד כחודשיים ובהקצאת משאבים ובפיתוח תשתיות ציבוריות ייחודיות ובטוחות לאמצעי תחבורה זה. אנחנו ממליצים לבצע את ניתוח העלות-תועלת של הצעדים הנדרשים להפחתת פליטות פחמן ובטוחים שבזכות הישימות, התמיכה הציבורית והממסדית הרחבה, לוחות הזמנים הקצרים, העלויות הנמוכות והתועלות הרבות של תחבורת אופניים, זהו יהיה אחד הצעדים המומלצים בתוכנית הפעולה של ממשלת ישראל לצמצום פליטות פחמן.
"ישראל בשביל אופניים" פועלת לקידום האופניים, תחבורת אופניים, והגברת בטיחות הרוכבים על הצטיינות בפעילות למען הסביבה זכתה העמותה בשנת 2008 בגלובוס הירוק
מספר עמותה 58-027-235-9 כתובתנו: רחוב נחלת בנימין 85, תל אביב 66102
bike2work@bike.org.il bike2work.bike.org.il 03-5669972 פקס: 03-6429815: טל: קבוצת 'רוכבים לעבודה' בפייסבוק לאתר 'רוכבים לעבודה' |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >