להתחיל לאכוף את שבילי האופניים

פורסם: 31 באוק׳ 2010, 10:57 על ידי: Sustainability Org

אביב לביא, 31/10/2010

קראתי בעניין את הוויכוח שהתחולל מעל דפי "זמן תל אביב" בשבוע שעבר בין ראש רשות התחבורה העירונית משה טיומקין לעורכת היקרה של העיתון. טיומקין הסביר למה הוא מתנגד למתן דוחות להולכי רגל שצועדים על שבילי האופניים. הוא מעדיף שהעירייה תשקיע בהסברה, ובכלל - המציאות תעשה את שלה, קצת סבלנות.
 

שביל אופניים בחו
שביל אופניים בחו"ל. מתי אצלנו? צילום: רויטרס

טיומקין איש רציני, ולכן לא ברור מדוע הוא והעירייה לא מיישמים את הגישה הזו גם כלפי דוחות חניה: הרי עם הזמן וההסברה כולם יעברו לאופניים (כך לטענתו), ובעיית החניה בעיר תיפתר מעצמה. אז למה בכוח?

לטיומקין יש עוד טיעון מנצח: באירופה, הוא מציין, "הולכי הרגל לא מעזים לפסוע על שבילי האופניים כי הם מפחדים שיחטפו זפטה מרוכב שנוסע במהירות". זה רק נדמה לי, או שבאמירה הזו טמון רמז למה שאני אמור לעשות כשאני נתקע מאחורי בעלי כלבים עם רצועות שחוסמות את כל רוחב השביל או תינוקות בעגלות? האם ייתכן שעיריית תל אביב מזמינה את הרוכבים לחלק לכל אלה זפטות למען יראו וייראו?

טיומקין צודק בדבר אחד: לפני שמתחילים לקנוס, צריך להסביר. מישהו ראה פעילות כלשהי של עיריית תל אביב בכיוון (למעט הקמפיין המגוחך והקצרצר מלפני כמה חודשים)? אגב, ההסברה צריכה להיות דו-כיוונית: גם רוכבי האופניים צריכים להפנים את המחויבות שלהם לדבוק בשבילים. בתנאי, כמובן, שיש שבילים בסביבה, ושהם לא מפוצצים בהולכי רגל.

המדרכות והשדרות של העיר הופכות מיום ליום לצפופות ומסוכנות יותר. כולם סובלים מזה. עיריית תל אביב ומשה טיומקין לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים, לסמן מדי פעם עוד שביל אופניים על מדרכה מזדמנת, ולהמתין שהבעיה תיפתר מעצמה. אם עוזבים את הבעיה לנפשה היא מחריפה, לא נפתרת.

כדי לשפר את המצב העירייה צריכה להיות אקטיבית כמו שהיא יודעת כשהיא רוצה: להוריד את שבילי האופניים אל הכביש, ובמקומות שזה לא אפשרי לסמן את השבילים בבירור, לצאת במבצע הסברה מסיבי ואחר כך גם לאכוף. מי שיחטוף קנס על הליכה או רכיבה בצד הלא נכון של השדרה לא יאהב את זה, אבל אני לא מכיר מישהו שמשוגע על דוחות חניה, ועד היום זה לא הפריע לעירייה לעשות מהם מיליונים.

לכתבה באתר nrg
Comments