לא לאסור רכיבת אופניים בכבישים

נשלח 6 במאי 2011, 1:24 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 6 במאי 2011, 1:41 ]
מאת: עו"ד ורד כהן ועו"ד רענן בר-און, מאמר אורח
יום חמישי, 5 במאי 2011, 16:59

עו"ד ורד כהן ועו"ד רענן בר-און פנו לשר התחבורה בקריאה להפעיל את סמכויותיו על מנת שלא תיאסר נסיעה באופניים בכבישים

תגיות: אופניים,שר התחבורה,ישראל כץ
האם יש לאסור רכיבת אפניים בכבישים? (צילום: אורי לנץ)

האם יש לאסור רכיבת אפניים בכבישים? (צילום: אורי לנץ)

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און. הרחקת רוכבי אופניים מהכביש לוקה בהתייחסות לרכיבה על אופניים כתחביב בלבד. גישה זו מתייחסת לרכיבה על אופניים כשעשוע בלבד, בנבדל מדרך חיים (צילום: יחצ)

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און. הרחקת רוכבי אופניים מהכביש לוקה בהתייחסות לרכיבה על אופניים כתחביב בלבד. גישה זו מתייחסת לרכיבה על אופניים כשעשוע בלבד, בנבדל מדרך חיים (צילום: יחצ)

על רקע ריבוי תאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים לאחרונה, נשמעו קולות, הקוראים לשר התחבורה לאסור נסיעת אופניים בכבישים מהירים. אולם, האם איסור זה צודק או הוגן? בתגובה, שיגרו עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, בעצמם רוכבי אופניים מושבעים, פניה לשר התחבורה, וטענו: "ממש כשם שאין עולה על הדעת לאסור נסיעת מכוניות בכבישים, על אף שמאות בני אדם מוצאים את מותם בכבישים, מידי שנה בשנה, כך יש לדחות את הניסיון לאסור רכיבת אופניים, ולתעל את המאמצים במציאת פתרונות יעילים".

עורכי הדין בר-און וכהן הצביעו על חוסר ההיגיון שב"פתרון": "הורדת" ניזוקים פוטנציאליים מהכבישים, על מנת לאפשר לנהגים פורעי חוק להמשיך בנהיגתם הפרועה. כך, לדברי עורכי הדין "הורדת רוכבי אופניים מכבישים מהירים אינה פותרת את הבעיה, כי אם מתעלמת ממנה!"

עורכי הדין בר-און וכהן מסבירים במכתבם, כי "הרחקת רוכבי אופניים מהכביש לוקה בהתייחסות לרכיבה על אופניים כתחביב בלבד. גישה זו מתייחסת לרכיבה על אופניים כשעשוע בלבד, בנבדל מדרך חיים". וכן "באם תיאסר הרכיבה על אופניים בכבישים מהירים, הרי בהעדר שבילי אופניים מוסדרים, שיש בהם כדי לייתר את השימוש בכביש המהיר - אכן ייגזר על השימוש באופניים להיות תחביב זניח בלבד, ותימצא הסביבה כולה נפגעת".

והרי זה ברור, שיש לעודד שימוש באופניים במדינת ישראל. לא רק מהסיבות של חיסכון באנרגיה והגנה על הסביבה מפני זיהום האוויר. כך, יש להקל על רוכבי האופניים, ולא להטיל גזירות שיקשו עליהם. עורכי הדין אף מדגישים, כי "הרחקת רוכבי אופניים מכבישים מהירים מנוגדת לזכויות יסוד", וכי פגיעה זו לא תעמוד במבחן בג"ץ.

במכתבם, לא מסתפקים עורכי הדין רק בהעלאת התנגדותם להרחקת רוכבי אופניים מהכבישים המהירים, אלא אף מצביעים על פתרונות אחרים לבעיה הקשה. כך, קוראים עורכי הדין בר-און וכהן לפעול במספר מישורים: "הגברת האכיפה בכבישים מהירים, אשר כפועל יוצא מכך יימצאו נשכרים כל עושי השימוש בדרך. ביצוע תשתיות מתאימות לרוכבי אופניים, לרבות בכבישים מהירים ו/או בכבישים חלופיים להם. התקנת תקנות לעניין אמצעי בטיחות יעילים, בהם יחויבו רוכבי אופניים לעשות שימוש. התקנת תקנות, לפיהן הנסיעה על האופניים תתבצע אל מול התנועה המוטורית, באופן המאפשר לרוכב לראות רכב מתקרב ומסוכן ולחמוק מפגיעה זו [הערה: מרבית רוכבי האופניים סבורים שההצעה האחרונה הינה טיפשית ומסוכנת].

לדעתם של עורכי הדין, אין להשלים עם הפגיעה ברוכבי אופניים, שהפכה למכת מדינה ממש, אך יש למצוא פתרונות מעשיים למניעת הפגיעה, שלא על דרך "הענשת" רוכבי האופניים בשל תרבות נהיגה פרועה.

לכתבה בוואלה


כתבות קשורות:
דיון בגרופי לגבי הפניה לשר התחבורה ולגבי ההמלצה לרכב בניגוד לכיוון התנועה

Comments