מחפשים דרך: מתי נוכל לרכוב על אופניים מעיר לעיר?

נשלח 3 באוק׳ 2010, 11:38 על ידי Sustainability Org

רוכבי האופניים מכירים את הבעיה, שביל האופניים מתחיל בעיר אחת ולא מסתיים בעיר השכנה. לפעילי הסביבה זה נמאס. עם ניסיונות לקבל רוח גבית מהרשויות המקומיות הם חולמים על שבילים שיחברו את ראשון לציון לתל אביב ואת כפר סבא להרצליה. השביל הזה מתחיל כאן

טל ליברגל | 3/10/2010 15:53

בתל אביב חגגו בשבוע שעבר סלילת 100 קילומטר של שבילי אופניים. אבל מה קורה כשאתם רוכבים על האופניים ועושים את דרכם מחוץ לעיר הגדולה? ברגע אחד יכול להסתיים השביל והרוכב הנמרץ עלול למצוא עצמו באמצע הכביש או בין הולכי הרגל על המדרכה. פעילי סביבה בטוחים שאפשר לשנות את המצב. הם משדרים, יותר מתמיד, אופטימיות ומציגים תוכניות מכאן ולפחות עד כפר סבא במטרה לחבר את הערים גם בשבילי אופניים.

אחד מהם הוא גיל יודפת מעמותת ישראל אקולוגית וחבר מועצת העיר ראשון לציון. ליודפת יש חזון, למעשה שניים: האחד יחבר את ראשון לציון לשכנותיה נס ציונה ורחובות והשני יחבר את העיר לשכנותיה מהצד השני  - בת ים ותל אביב. "אם יש חזון ואנחנו מספיק עקשנים - אנחנו גם נצליח", בטוח יודפת. בימים אלו הוא מארגן קבוצת פעילים וחברי מועצות להקמת שביל אופנים שיתחיל מנס ציונה, יעבור דרך רחובות ויגיע עד לתל אביב. "הפרויקט יקדם את תרבות רכיבת האופנים, יגרום להפחתת זיהום אויר להורדת פקקי תנועה ולקידום הספורט והבריאות של התושבים".

יודפת מספר כי בשבועות הקרובים יתקיים מפגש בנושא בו ישתתפו נציגים מכל הערים הרלוונטיות על תוואי השביל ומוסיף כי מדובר בשיתוף פעולה בין חברי מועצות מערים שונות שכולם מעוניינים לחבר בין הערים וליצור שביל בטוח וידידותי לסביבה. לדברי יודפת, ראש עיריית ראשון לציון דוב צור כבר בעניין וגם מחזיק תיק החופים בעירית בת ים, חבר המועצה אסף כהן, מוכן להירתם לטובת העניין וגם גורמים בעיריית תל אביב כבר הביעו עניין בפרויקט.

צילום באדיבות דניאל ל. לוי
רכיבה קבוצתית ברמת גן. בקרוב בדרך לתל אביב? צילום באדיבות דניאל ל. לוי

גם ר"ג וגבעתיים בדרך לת"א

יודפת איננו בעל החזון היחיד. גם כרמית בן ימיני ודרור רשף, רכזי רמת גן וגבעתיים בעמותת ישראל בשביל האופניים, מאמינים שקרב היום בו יוכלו להגיע לתל אביב על שני גלגלים ובלי מנוע. "לרמת גן יש תוכנית אב מתקדמת ומפורטת לשבילי אופניים, שבשנה הקרובה יתחילו בביצוע חלקים ממנה", מציינת בן ימיני. "אנו מקווים שבעקבות הפעילות של רמת גן וגבעתיים בשביל אופניים והציפייה של תושבי רמת גן למימוש התוכנית תקדם העירייה את התוכנית בקצב מהיר יותר".

על פי התוכנית, תחילת השביל צפוי בגשר ההלכה, משם לרחוב ביאליק ודרך רחוב הרא"ה יתחבר לרחוב בן גוריון ברמת גן. השביל צפוי להיות בעל הפרדה הקיימת בכביש בין הנתיבים, בדומה לשביל הקיים ברחוב משה דיין וברחוב יצחק שדה בתל אביב. בשלב זה יש לתוכנית תכנון מפורט והיא ממתינה לאישור העירייה. חיבור זה יתווסף לשבילים הקיימים בתל אביב ברחוב יצחק שדה וברחוב משה דיין אשר מקלים על תושבי גבעתיים ורמת גן להגיע לדרום תל אביב. בנוסף, מתוכנן שביל אופניים נוסף לאורך רחוב אלוף שדה.

פעילי רמת גן וגבעתיים בשביל האופניים יוצאים מדי חודשיים לרכיבות קבוצתיות המהוות תמיכה פעילה למען שבילי אופניים, "שאיפתנו היא להרבות את מספר הרוכבים בערים שירכבו בצורה בטוחה לעבודה , לבית הספר ולשאר פעילויות ויותרו על נהיגה ברכב לטובת אויר נקי יותר ופחות פקקים ותאונות דרכים ואנחנו מקווים שעד סוף השנה כל התוכניות יאושרו ותיסלל הדרך לאופניים".

יש מקום לאופטימיות

במארס 2008 קיבלה ממשלת ישראל החלטה על תוכנית רב-שנתית בנושא שבילי אופניים. התוכנית שהוגשה ביוני 2010 מדברת על פיתוח תשתית פיסית של שבילי אופניים ומתוקצבת ביותר ממיליון שקלים לחמש השנים הקרובות. פעילים בישראל בשביל האופניים מקווים כי לפחות חלק מהתקציב יופנה לתשתיות בין עירוניות.

במקביל, בינואר השנה החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז מרכז, לאמץ מסמך מדיניות ראשון מסוגו העוסק במתן עדיפות לשבילי אופניים בתכנון. מסמך המדיניות מגדיר את הכלים באמצעותם יקודמו שבילי האופניים הבין עירוניים והקימה פורום אופניים מחוזי שמטרתו תכנון אזורי מול המשרדים השונים העוסקים בנושא. 

יותם אביזוהר מנכ"ל ישראל בשביל האופניים מעריך כי יש מקום לאופטימיות בעניין שבילי האופניים הבין עירוניים. "יש התפתחויות גם ברשויות עצמן וגם בעבודה מול משרד התחבורה ומע"צ וכל הגופים הרלוונטים". לדבריו, יש לעשות הבחנה בין שני צרכי רכיבה -  הראשון הוא צורך יומיומי, אנשים רוצים מדי יום להגיע לעבודה באופניים מתל אביב לאזור ההייטק בהרצליה למשל, והשני הוא צורך של רוכבי כביש ספורטיביים אשר רוכבים לאורך השוליים כחלק מהפעילות הספורטיבית שלהם ונדרש פתרון ראוי כדי שיוכלו לרכב בבטחה.

אביזוהר מספר כי ישראל בשביל האופניים העבירה למע"צ רשימה גדולה של כבישים בין עירוניים אשר ניתן וכדאי לדעתם להסב חלק מהם לשביל אופניים. "ברור לנו שלא נקום מחר בבוקר וזה יקרה אבל זה התחלה של תהליך ארוך. הכבישים שנכון להתחיל איתם לדעתי זה ראשון לציון-נס ציונה-רחובות, ראשון לציון-בת ים-חולון-תל אביב, תל אביב-הרצליה או כפר סבא-הוד השרון-רעננה כי שם מדובר בחיבורים ממש מתבקשים", מציין אביזוהר.

משקיעים בפיתוח תשתיות ורואים תוצאות
בישראל בשביל האופניים מסבירים כי אחת הבעיות הגדולות בפיתוח שבילי אופניים, כמו בפיתוח של מרבית הדברים במדינה, היא עניין התקציב. מרבית העיריות אינן יכולות לעמוד בתקציב שכרוך בסלילת שבילים שכאלה. לעיריית תל אביב יש פרויקט נרחב לקידום נושא האופניים אבל היא כמעט היחידה שמשקיעה כאלה סכומים בפיתוח תשתיות לאופניים.

וכתוצאה מההשקעה בעיריית תל אביב רואים גם הישגים - כ-15% מהנסיעות במרכז העיר נעשות באופניים. לצד העלייה במספר הרוכבים יש ירידה בנפגעים. "לרשויות אחרות אין את המשאבים שיש לעיריית תל אביב והיכולת שלהם להשקיע בתשתיות היא מאוד מוגבלת ולכן ביקשנו משר התחבורה לעזור ולתקצב את נושא האופניים. הוא הסכים איתנו ואמר כי יגדיר סעיף תקציבי לאופניים", אומר אביזוהר.

לדבריו, קל יותר לפתח שבילי אופניים בשכונות חדשות, שם מגלגלים את עלות הפיתוח על היזם או על הקבלן. "בשכונות קיימות זה מסובך יותר ודורש תקציבים נוספים. אבל גם קופנהגן, לונדון ופריז הן ערים ותיקות מאוד והן הצליחו בכך".  אביזוהר טועם ש "הציבור חייב לקחת חלק פעיל ולדרוש שבילי אופניים מהרשויות - רק כך נוכל לקדם את עניין השבילים הבין עירוניים".

לכתבה באתר nrg


כתבות קשורות:
וידאו: ארוע אופניים סובב תל אביב 2010
שאלון עמדות כלפי הגעה לעבודה באופניים
Comments