מסתמן: הקורקינטים החשמליים יהפכו בקרוב לכלי רכב חוקיים

פורסם: 27 באפר׳ 2010, 6:39 על ידי: Sustainability Org
עודכן ב- 10:28 27/04/2010
 
משרד התחבורה צפוי להסדיר בחוק קורקינטים שמהירותם תוגבל ל-25 קמ"ש, ללא צורך ברישיון נהיגה מיוחד
מאת דניאל שמיל

קורקינטים ממונעים יכולים להיות פתרון תחבורה אידיאלי בתל אביב הצפופה, אך יש רק בעיה אחת - כיום, מרבית הקורקינטים הממונעים אינם חוקיים.

לפי החוק, מהירותו המרבית של קורקינט לא תעלה 12 קמ"ש, הספק המנוע יוגבל ל-100 ואט (כעשירית כוח סוס) והמשקל לא יעלה על 12 ק"ג. במלים אחרות, מדובר בצעצוע לילדים, חלש בהרבה מהקורקינטים הנראים באחרונה ברחובות.

עד עכשיו, החוק לא הפריע לאף אחד למכור ולקנות קורקינטים ממונעים, ואת האיסור לייבא אותם מחו"ל עקפו על ידי הרכבתם בישראל, זאת עד שרוכב קורקינט נהרג לפני כחצי שנה בתאונת דרכים. הרוכב פגע במראה של מכונית חונה בדרום תל אביב, נפל וראשו נחבט במדרכה. מותו העיר את רשויות האכיפה, וחודשיים אחר כך נערך בתל אביב מבצע נרחב של משרד התחבורה, המכס והמשטרה, בו הוחרמו מאות קורקינטים ממונעים לא חוקיים.

מבדיקה שערך "הארץ" לאחרונה, אין כל בעיה לרכוש קורקינט לא חוקי, אך הדברים נעשים בשקט, כמעט במחתרת. באחת החנויות, למשל, הוצעו הקורקינטים הממונעים בקומת המרתף. בקומת הכניסה הוצגו רק אופניים וקורקינטים קטנים לילדים. לשאלה אם הקורקינטים חוקיים ענה המוכר בתמימות כי אינו יודע וכי "החוקים משתנים כל הזמן".

בחנות אחרת מוצגים הקורקינטים דווקא ברחוב. ניתן למצוא שם קורקינט עם מנוע בנזין, והמוכר הציע גם קורקינט אחר, עם מנוע חשמלי, המגיע למהירות של 45 קמ"ש, כמעט פי ארבעה מזו המותרת בחוק. המחירים, אגב, נעים בין כ-4,000 שקלים לקורקינט משומש ל-6,000 שקלים לאחד חדש. לשאלה אם רוכב על קורקינט כזה עלול להיעצר בשל רכיבה על כלי רכב בלתי חוקי, ענה המוכר כי המשטרה פועלת רק נגד בעלי החנויות ולא נגד הרוכבים ולכן "זו בעיה שלו".

כל זאת עומד להשתנות בעוד כחודש, כאשר משרד התחבורה יפרסם את מסקנותיה של ועדה שמינה שר התחבורה, הבוחנת את הסדרת הקורקינטים החשמליים בחוק. "זיהינו צורך אמיתי בכלים האלה. אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש להם ביקוש", אומר סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, עוזי יצחקי, שהוועדה נמצאת באחריותו. "עשינו תקינה לאופניים חשמליים, ואנחנו בוחנים אפשרות להלביש את המסגרת שכבר אושרה על קורקינטים", מוסיף יצחקי.

לפי המסקנות המסתמנות של הוועדה, המתפרסמות כאן לראשונה, מהירותם של הקורקינטים תוגבל ל-25 קמ"ש, כמו זו של האופניים החשמליים. בנוסף, הם יחויבו לנסוע על הכביש או בנתיבי אופניים והרוכבים יחויבו לחבוש קסדה. רישיון נהיגה לא יידרש, אך הרכיבה תותר מגיל 14 ומעלה.

יותר מהגבלות מהירות והספק, חשוב שלקורקינטים יהיו בלמים ומנגנון היגוי שיאפשרו לשלוט בכלים ולבלום בביטחה. כדי ללמוד יותר על הכלים הלא החוקיים שממלאים את תל אביב, ערך אתמול משרד התחבורה ניסוי בכלים חשמליים שונים. בניסוי, שאורגן ומומן על ידי האגף לטכנולוגיות ברשות הלאומית לבטיחות, נבחנו אמצעים מגוונים לתחבורה עירונית זעירה, המוגבלים ל-25 קמ"ש.

ד"ר שי סופר מהרשות הלאומית לבטיחות אומר כי "הקורקינט הוא אחד הכלים להפחתת הגודש בכבישים. הנטייה שלנו היא ללכת לקראת הציבור ולאפשר את השימוש בו מגיל 14. אבל לשם כך אנחנו צריכים שהם יהיו בטוחים. לכן אנחנו בוחנים את הבלמים, את גודל הגלגלים ופרמטרים נוספים. גלגלים קטנים מדי יכולים להיכנס לבור ולגרום להתהפכות. הנטייה שלי היא גם לא לאשר כלים דו-גלגליים ללא מושב, כי קשה יותר לזנק בעמידה".

ד"ר סופר מוסיף כי צפוי גם שינוי בתקינה של אופניים חשמליים, שיוכלו להגיע למהירות גדולה יותר ולא יחייבו דיווש מתמיד כדי שהכלי ינוע.
Comments