משרד התחבורה מאמץ המלצות צוותים לרכיבה בטוחה באופניים

פורסם: 10 בספט׳ 2012, 12:27 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 10 בספט׳ 2012, 12:28 ]
לכל מניין רוכבים יוצמד רכב ליווי [צילום: פלאש 90]

התוכנית כוללת:
איסור רכיבה כתף מול כתף
שדרוג שולי הכבישים
סלילת שבילים מיוחדים
חובת רכיבה בשוליים
סימון ושילוט מיוחד לנהגים
הגברת האכיפה
הסברה נרחבת וימי עיון והשתלמויות למדריכי רכיבה

משרד התחבורה מאמץ המלצות שיחילו חיוב רכב ליווי לקבוצה בת עשרה רוכבים ויותר, חובת שמירה על מרחב בטיחות של הנהגים מרוכבי האופניים והגברת אמצעי המיגון הבטיחותי של רוכבי האופניים

▪ ▪ ▪
שר הבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אימץ (יום א', 9.9.12) תוכנית המתבססת על המלצות של שלוש ועדות מקצועיות שונות שהוקמו בשנה האחרונה, במטרה לצמצם את מעורבותם של רוכבי האופניים בתאונות הדרכים -

  • ועדה בראשות פרופ' שלום הקרט שמונתה על-ידי השר ערכה מיפוי של הפעילות הקיימת והמתוכננת של רוכבי האופניים והמליצה על פתרונות לשיפור בטיחותם של הרוכבים, בטווח הביניים עד ליישום תוכנית מקיפה על-ידי החברה הלאומית לדרכים.

  • ועדה שמונתה על-ידי מפכ"ל המשטרה, בראשותה של נצ"מ אורית ידיד גיבשה המלצות להפחתת מעורבותם של רוכבי האופניים בתאונות, תוך מתן דגש על תחום הרכיבה הספורטיבית.

  • ועדה נוספת שחקרה לעומק את התאונה בכביש 3 שהתרחשה באוגוסט 2011 מונתה על-ידי מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ. בראש הוועדה עמד המדען הראשי של הרשות הלאומית ד"ר שי סופר, הוועדה בחנה את הגורמים הישירים והעקיפים להתרחשות התאונה שבה נהרגו שני רוכבי אופניים וחמישה נפצעו.

תוכנית העבודה מתייחסת לשישה מרכיבים עיקריים: תשתיות, אכיפה, חקיקה ונהלים, פרסום והסברה, חינוך והדרכה ומחקר ומידע.

בתחום התשתיות ישודרגו ויורחבו שולי הכבישים הבינעירוניים, במקומות המועדפים לרוכבי האופניים. השדרוג יכלול בין השאר סימון ושילוט מיוחד לנהגים שיסב את תשומת ליבם לרוכבים.

ייסללו שבילים לרוכבי האופניים במספר מתחמי רכיבה מועדפים, בהם קיימת כבר היום פעילות רכיבה ספורטיבית ענפה.

אגף התנועה במשטרת ישראל יגביר את האכיפה על רוכבי האופניים וכן כנגד נהגים המסכנים את הרוכבים, בעיקר בסופי שבוע. ניסוי למתחם רכיבה מועדף – "משולש לטרון", שבוצע לאחרונה על-ידי אגף התנועה, במסגרתו הוצבו שוטרים בשטח המתחם לצורך שמירה על בטיחותם של רוכבי האופניים, הוכיח את עצמו מעל למצופה.

בתחום החקיקה והנהלים משרד התחבורה מסר כי הוא מגבש בימים אלה מספר תיקוני חקיקה חדשים הכוללים, חובת רכיבה על אופניים בשולי הכביש, איסור רכיבה כתף מול כתף, הגבלת גיל הרוכבים בדרכים בינעירוניות מ-12 ומעלה, חיוב רכב ליווי לקבוצה בת עשרה רוכבים ויותר, חובת שמירה על מרחב בטיחות של הנהגים מרוכבי האופניים והגברת אמצעי המיגון הבטיחותי של רוכבי האופניים.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יצאה לאחרונה במסע פרסומי נרחב "רוכבים בטוח בדרכים" שכלל העברת מסרים, לנהגים ולרוכבי האופניים ובכללם גם לעובדים זרים המרבים להשתמש באופניים. בנוסף לכך בכוונת הרשות הלאומית להפיץ חוברת כללים והנחיות לרכיבה בטוחה בדרך עירונית ובינעירונית.

הרשות תקיים ימי עיון והשתלמויות מקצועיות לצוותי הדרכה על רכיבה בטוחה ותפיץ מידע בפורומים פנימיים של רוכבי אופניים, בפייסבוק ובחנויות למכירת אופניים.

בתחום החינוך וההדרכה תערוך הרשות הלאומית השתלמויות למדריכי רכיבה בעיר, לצורך הדרכת בני נוער ומבוגרים ותעודד פתיחה של מרכזים לרכיבה בטוחה בשעות אחר-הצהריים עבור חובבי האופניים.

מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים, יותם אביזוהר, ציין כי בחודשים הקרובים תעלה להצבעה הצעת חוק להגברת בטיחות הרוכבים לקריאה שנייה ושלישית המסדירה פיתוח שבילי אופניים בערים, מקומות חניה לאופניים ומקלחות לרוכבים במקומות עבודה, מייצרת מנגנון של תמריצים כלכליים לעידוד הרכיבה לעבודה ומפנה משאבים לקמפיינים שמטרתם הגברת בטיחות הרוכבים. "אנחנו משוכנעים שתמיכתם של רבים משרי הממשלה בהצעת חוק זו, בקריאה ראשונה, תקל על אישורה המהיר לכשחברי הכנסת יחזרו מפגרת הקיץ", דבריו.

 

כתבות קשורות:
 
Comments