MUVe רוצה לפתור את בעיות התחבורה בערים בעזרת כלי רכב אורבני אישי קל - קורקינט תלת גלגלי חשמלי מתקפל לטווחי נסיעה קצריםמאת ענבל הרפז, אור הירשאוגה, 30/7/2013אחד הכאבים הגדולים של נוסעים בתחבורה ציבורית הוא הנסיעות הפנים עירוניות הנלוות לנסיעה הבין-עירונית. גם אחרי שהגעת לעיר הגדולה ברכבת על מנת להגיע ליעד המבוקש יזדקקו הנוסעים לעיתים קרובות להשתמש במספר קווי אוטובוסים. MUVe של אמיר זייד ובני שמעון מנסה להתמודד עם בעיה זו. החברה (My Urban Vehicle) מפתחת כלי רכב אורבני אישי קל – קורקינט תלת-גלגלי חשמלי שמיועד לשימוש לטווחי התניידות קצרים במשקל של 12 קילוגרם או פחות. הרכב מתקפל לצורת מזוודה כך שניתן לשאת אותו גם ברכבת או אוטובוס ולאחסן אותו במהלך היום במשרד. "תחבורה עירונית היא תחום לא פתור. בכל הקשור לתחבורה בתוך העיר הרבה פעמים מכונית היא יותר מטרד מעזר. אחרי שכבר יצאת מהפקק אתה צריך למצוא חניה", קובע זייד. "קטנועים גם מרתיעים חלק מהנוסעים, גם דורשים חניה וגם דורשים ביטוח יקר. אופניים חשמליים וסקטורים הם פתרון אבל קשה מאד לקחת אותם איתך. מרביתם שוקלים יותר מ-20 קילוגרם", הוא מוסיף. לדברי זייד דגמי הסקוטרים – הקורקינטים הממונעים – הקיימים כיום אינם מנצלים טכנולוגיות מדף חדשות בתחום המנועים החשמליים ובתחום הסוללות, טכנולוגיות שמאפשרות ליצור דגמים קלים יותר, ניידים יותר ונוחים יותר לשימוש. "המטרה שלנו היא לתת כלי קל ונייד כמה שיותר – שאפשר להתנייד איתו בין השאר בין אמצעי תחבורה שונים, למשל אוטובסים או רכבת", מסביר זייד. הפתרון של MUVe הוא סקוטר ניתן לקיפול ונשיאה עם שני גלגלים קדמיים וגלגל אחורי. ידית הנשיאה של הכלי במצב הסגור הופכת למוט היגוי במצב הפתוח. הרכב מיועד לנוסע אחד בטווחי נסיעות קצרים – עד חמישה קילומטרים ללא טעינה ובמהירות של עד 12 קמ"ש, מהירות דומה לזו של אופניים. בין השאר מתכננת החברה לאפשר למכשיר הסמארטפון להפוך לחלק מלוח המחוונים כשהוא מראה באמצעות אפליקציה ייעודית על רמת הטעינה של כלי הרכב ועל מהירותו. בעתיד פתיחת המכשיר וקיפולו תופעל גם היא באמצעות הטלפון. לעצב לפרארי זייד שלמד עיצוב גרפי במכללת עמק יזרעאל השלים בשנת 2005 לימודים ב-SPD Scuola Politecnica di Design – מכון ללימודי עיצוב רכב במילנו. אחרי סיום לימודיו נכנס זייד לסטאז' בחברת העיצוב ב-Idea Institute, בית עיצוב בטורינו שמספק שירותים לפיאט. בהמשך הצטרף לפיאט עצמה כמודלטור בתלת מימד. בין השאר עבד זייד בפיאט על עיצוב טרקטורים של חברת New Holland אותה רכשה פיאט והפרוייקט האחרון שלו בחברה היה בעיצוב הפיאט פנדה. אחרי תקופה של שנתיים בארץ חזר זייד לאיטליה לבית העיצוב פניפארינה, אחד מבתי העיצוב המוכרים ביותר בתעשיית הרכב. במשך כחצי שנה נמנה על צוות של כ-50 מעצבים שעסק בעצוב La Ferarri, מכונית הדגל של מותג העל. "פרארי היא היהלום של תעשיית הרכב האיטלקית וכל דבר שנעשה שם מקבל חשיבות כמו סמל לאומי. לה-פרארי היא מכונית בייצור מוגבל מאד – ממש מכונית מירוץ על פנסים. זאת מכונית היברידית – היא משלבת מין מנוע בנזין חזק מאד למנוע חשמלי שמספק עד כמאה כוחות סוס. זאת מכונית כביש שמיוצרת בטכנולוגיות אוונגרדיות", קובע זייד. "פרארי הקימו מרכז עיצוב שגדל מחמישה אנשים לחמישים בתוך כשנתיים במטרה לתת מענה לפיתוח המואץ של הדגמים שלהם. העבודה שם היא מסביב לשעון – כמו בסטארט-אפים – התנהלות מאד לא אופיינית לתעשיית הרכב האיטלקית", מוסיף זייד. אחרי ככחצי שנה בפרארי חזר זייד לישראל לפני כשנתיים לקראת הולדת ביתו."נכון להיום הרגולציה שנוגעת לכלי רכב אורבניים עדיין בשלבי יצירתה. בכל מדינה יש רגולציה שונה והמטרה שלנו היא להתאים את MUVe לרגולציה במדינות יעד. ישראל אינה בהכרח בין שווקי היעד הראשונים", מסביר זייד. הרגולציה עדיין נוצרת MUVe, שסיימה לאחרונה את השתתפותה בתוכנית האצת הסטארט-אפים EISP 8200, מחזיקה כעת באבטיפוס פונקציונאלי. "האבטיפוס שלנו מראה את היכולות הבסיסיות שאנחנו מתכוונים אליהן והגשנו מספר בקשות פטנט זמניות", מסביר זייד. מחירו של ה-MUVe יהיה כ-2000 דולר. עד היום לדברי זייד קיבלה החברה כ-200 פניות לרכישת המכשיר בעקבות כתבות שפוסמו. "נכון להיום הרגולציה שנוגעת לכלי רכב אורבניים עדיין בשלבי יצירתה. בכל מדינה יש רגולציה שונה והמטרה שלנו היא להתאים את MUV-e לרגולציה במדינות יעד. ישראל אינה בהכרח בין שווקי היעד הראשונים", הוא מוסיף. |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >