לא לחוקי האופניים החדשים | דעה

נשלח 29 באפר׳ 2016, 0:35 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 29 באפר׳ 2016, 0:37 ]
מאת נורית קנטי, מערכת גלי צה"ל, 20/4/2016

עיריית תל אביב והמשטרה יוצאות במסע למגר את הג'ונגל המתחולל על מדרכות העיר. אבל האם זה הפתרון? האזינו לנורית קנטי בטור הפרשנות שלה

האמת היא שדי ברור שהפתרון שהכריזו עליו עיריית תל אביב ומשטרת תל אביב, למיגור הג'ונגל היומיומי המתחולל על המדרכות הוא פתרון בעייתי מאוד. השבוע הודיעו כי בעוד כמה שבועות תחל אכיפה של רכיבה על אופניים רק על שבילי אופניים – ואם אין כאלה – על הכביש בלבד, רכיבה על אופניים חשמליים, רק מגיל 16. העונשים יכולים לנוע בין הוצאת אויר מהגלגלים - לא נורא, עבור דרך החרמה ועד לקנס של 250 שקלים, שזו פגיעה די קשה בכיס.

הג'ונגל הזה גובה לא מעט קורבנות, לרוב לא בנפש אבל בהחלט בגוף. חדר המיון באיכילוב מאכלס כמעט באופן קבוע פצועים מתחלפים ממפגש מרסק עצמות בין רוכב אופניים להולך רגל, כשל מעט מהקורבנות הם ילדים.

אפילו מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעירייה מכירה מקרוב את הבעיה, וכמוה, מי שאמון מצד המשטרה על יישום ההוראות החדשות, רפ"ק ניסים אוחיון קצין התנועה של מרחב ירקון.

אז השבילים לא בולטים מספיק, וגם כשהם כן, הם לפעמים מסומנים על המדרכה בדיוק בדיוק על תחנת אוטובוס. שם תמיד מלא באנשים או שהאוטובוס מוריד מדי פעם כמות גדולה של נוסעים שלא צתמיד זוכרים להביט ימינה ושמאלה.

ועוד לא אמרנו כלום על כך שהם צרים, ובעיקר על כך שרבים מהרוכבים פשוט אינם מתחשבים מספיק בתנאי הדרך, מתעלמים מהעובדה שהמדרכות שייכות להולכי הרגל, טסים במהירות, לפעמים עזות המצח גדולה עוד יותר, כשהאוזניות אינן מאפשרות אפילו להזהיר אותם. שלא לדבר על זה, שהם לא חובשים קסדות.

אבל גם להוריד אותם לכביש זה פתרון גרוע מאוד. אם רוכב האופניים חושב שהוא המלך של הדרך, מה תגידו על הנהג הישראלי. הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות לרוכבי האופניים הוא להפקיד את גורלו בידי הנהג הממהר, ששונא להיות פראייר, שעסוק בסלולרי, שאינו מאותת ושבאופן כללי הוא מסוכן להחריד.

אין לי ספק שגם שמואל אבוהב, מנכ"ל אור ירוק, יסכים אתי, שאם יש משהו שנכון לאכוף כבר עכשיו ומיד, הוא את ההוראה שלא לאפשר לבני נוער מתחת לגיל 16 לרכוב על אופניים חשמליים.

הסנקציות צריכות להיות חמורות ולחול גם על ההורים. איך יידעו מי ההורים אתם שואלים? בגיל 16 כבר אפשר לחייב רוכב לשאת תעודת זהות, שלא יוכל לשקר לשוטרים שהגיע לגיל ולברוח כפי ששמעתי שעשו נערים כשהחוק דיבר על מגבלה עד גיל 14. מעבר לכך על המדינה, ולא רק הרשות המקומית, לאמץ את שבילי האופניים העירוניים כפרויקט לאומי.

ואם כבר לרשום דוחות, זה על אי נסיעה בשבילי אופניים כאשר יש כאלה, ולא נסיעה על המדרכה כשאין כאלה. כי להוריד רוכבי אופניים להתמודד עם מה שקורה בכבישים - זה פשוט לשלוח צאן לטבח.



לכתבה באתר גלי צה"ל

Comments