תגובת עמותות "אור ירוק" ו"בטרם" לשינוי בחוק הקסדה

נשלח 29 באוג׳ 2011, 9:31 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 12 בינו׳ 2013, 12:54 ]
משחק מניפולטיבי במספרים אף פעם לא הרתיע את עמותת "אור ירוק". להלן ציטוט עלון  המידע של "אור ירוק" מחודש אוגוסט 2011:
עמותת "אור ירוק": ביטול חוק הקסדות יעלה למדינה כ- 160 מיליון שקלים בשל הטיפול ביותר נפגעים

ביטול חוק הקסדות מתעלם לחלוטין מהעובדה כי רכיבה על אופניים ללא קסדה משמעותה סיכון חיים. התיקון לחוק הפוטר רוכבי אופניים בגירים מחבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים בשטח עירוני.

התיקון לחוק עבר לאחרונה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. עלות התיקון בחוק מסתכמת בכ-160 מיליון שקל בשנה. ד"ר גרי גינסברג, מנהל תחום הערכת טכנולוגיה במשרד הבריאות, הציג את הנושא בישיבת ועדת הכלכלה בפברואר השנה: "אם התיקון הזה יעבור יהיו 4,000 יותר אשפוזים, 40,000 יותר ביקורים בחדרי מיון, ו-80,000 יותר ביקורים לרופאים אמבולטוריים. סך הכול העלות של זה למערכת הבריאות בישראל תהיה בסביבות 160 מיליון שקל". ( מתוך פרוטוקול ישיבת ועדת הכלכלה פברואר 2011).

באותה ישיבה אמר ד"ר מוני בניפלא, מנהל מחלקה נוירוכירורגית ילדים בבית-חולים הדסה עין כרם: "קסדה – ואתם תגידו שזה משפט דמגוגי – מצילת חיים, ולא רק בילדים. זה משפט שהוא אמיתי גם למבוגרים וגם לילדים". ( מתוך פרוטוקול ישיבת ועדת הכלכלה פברואר 2011). נציין כי בישראל כמיליון רוכבי אופניים.

בניגוד לטענתם של יוזמי ביטול החוק, חיוב חבישת קסדה בחוק איננו מביא לירידה במספר הרוכבים. "גם במקומות בעולם שבהם נצפתה ירידה מסויימת בכמות הרוכבים מיד לאחר החלת חוק הקסדה, כשנתיים עד שלוש שנים לאחר מכן, חזר מספר הרוכבים לקדמותו ואף עלה במעט".

בשנת 2010 נהרגו 18 רוכבי אופניים – עלייה של 20% ביחס לשנת 2009. 90% מהרוכבים נפגעים בתוך העיר. כמחצית מתאונות האופניים גורמות לפגיעות ראש (48.6%). קסדה מפחיתה את פגיעות הראש והמוח בשיעור של 85%-88%.

יחד עם החובה להשאיר את חוק חבישת קסדה ללא שינוי, תומכת עמותת אור ירוק בעידוד השימוש באופניים ובהבטחת בטיחות הרוכבים. בין האמצעים המשמעותיים שיש ליישם:

  • הפרדה בין תנועת כלי רכב מנועיים לבין תנועת אופניים.
  • מיתון תנועה באזורי מגורים: על ידי מעגלי תנועה, מעברי חציה, מהמורות וכדומה.
  • תכנון עירוני המכוון גם לרוכבי אופניים.
  • הסברה וחינוך: דגש רב על הסברה לכלל האוכלוסייה באמצעות פירסום ובמיוחד על חינוך ילדים.
  • אכיפה: העדפה של רוכבי אופניים והולכי רגל על פני נהגים.
     
מקור: עלון המידע של אור ירוק, גליון 22, אוגוסט 2011

עמותת "בטרם" קצת יותר סולידית בתגובתה:
עמותת בטרם: "בעקבות ביטול התיקון לחוק חבישת קסדה, אנו קוראים לציבור רוכבי האופניים להקפיד על חבישת קסדה בכל גיל ובכל רכיבה"

ארגון 'בטרם' מצר על ההחלטה שאושרה בכנסת ברוב קולות של 16 נגד שניים לאשר את התיקון לחוק חבישת קסדה, הפוטר רוכבים בוגרים מחבישת קסדה בערים.


בארגון מדגישים כי הקסדה היא האמצעי היחיד שמגן על הראש בזמן תאונה וכי חבישת קסדה חשובה בכל גיל ומונעת פגיעות ראש חמורות.

לאור גידול משמעותי בהיקף הרוכבים על אופניים בשנים האחרונות, עתה משחובת חבישת קסדה לא תחול על רוכבי אופניים בוגרים בכבישי הערים אנו עלולים לראות עלייה במספר פגיעות הראש בקרב רוכבי האופניים.

אנו קוראים לציבור רוכבי האופניים להקפיד על חבישת קסדה בכל גיל ובכל רכיבה, למען ביטחונם האישי וגם על מנת לתת דוגמא לילדים. 

הארגון קורא למשרד התחבורה לתקן תקנות בנושא החלת החוק ולפעול להגברת ההסברה בנושא.

קישור לסרטון "שומרת ראש" - לצד הסרטון המניפולטיבי, ראוי שהיתה מציינת שאף אחד לא מונע מההורים לשמור על הילדים שלהם ולדרוש שירכבו עם קסדה. מה עניין החוק? בנוסף, גם אחרי השינוי בחוק, חובת חבישת קסדה חלה על ילדים, גם ברכיבה בעיר.
לצפיה בסרטון לחץ כאן

מקור: עמותת "בטרם" לבטיחות ילדים

שנה אחרי השינוי בחוק, עמותת "אור ירוק" מפיצה הודעה על פיה האיום שלה התממש. היא אינה נוקטת בלשון עתיד, אלא בלשון מתוכה אפשר מבין הקורא שאומדן הנזק בפועל הינו 160 מיליון ש"ח, אף שבמועד זה היה ברור שתחזיותיה לא התממשו. כך לדוגמה בעלון המידע שהפיצה בחודש אוגוסט 2012 (שנה אחרי השינוי בחוק):
 
שנה לביטול חוק הקסדות – העלות המוערכת: למדינה כ-160 מיליון ₪.
לפני שנה, ב-4 באוגוסט 2011, אושר בכנסת התיקון לחוק - הפוטר רוכבי אופניים בגירים מחבישת קסדה, בעת רכיבה על אופניים בשטח עירוני.

"ביטול חוק הקסדות מתעלם לחלוטין מהעובדה כי רכיבה על אופניים ללא קסדה משמעותה סיכון חיים"- נמסר מ'אור ירוק', " ובנוסף - עלות התיקון בחוק למשק עלולה להסתכם בכ-160 מיליון שקל בשנה".
בישיבת ועדת הכלכלה, שדנה בנושא בפברואר 2011, פירט ד"ר גרי גינסברג – מנהל תחום הערכת טכנולוגיה במשרד הבריאות, את עלות התיקון לחוק למשק הישראלי: "אם התיקון הזה יעבור, יהיו 4,000 יותר אשפוזים, 40,000 יותר ביקורים בחדרי מיון, ו-80,000 יותר ביקורים לרופאים אמבולטוריים. סך הכול העלות של זה למערכת הבריאות בישראל תהיה בסביבות 160 מיליון שקל". (מתוך פרוטוקול ישיבת ועדת הכלכלה פברואר 2011).
על פי נתוני "אור ירוק": בישראל כמיליון רוכבי אופניים.
מתחילת השנה (2012) נהרגו 7 רוכבי אופניים בתאונות דרכים. מדובר עלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד – אז נהרגו 6 רוכבי אופניים בתאונות דרכים. בשנת 2011 כולה - נהרגו 16 רוכבי אופניים בתאונות דרכים ו-269 רוכבי אופניים נפגעו.
מחקרים מלמדים כי חבישת קסדה מפחיתה את הסיכון, של רוכבי האופניים,לפגיעת ראש בכ 60%-85%.

מאור ירוק נמסר עוד כי:
"יש לכבד את רצונם של רוכבי האופניים לנסוע באופניים בתוך הערים וכן בכבישים רחבים ובינעירוניים, אך במקביל יש להגן עליהם מפני סכנת מוות כתוצאה מפגיעה על ידי כלי רכב. מלבד חיוב חבישת קסדה, על הרשויות לקדם סגירה של מספר כבישים בינעירוניים בשעות הבוקר בשבת לשימושם של רוכבי האופניים וכן בנייה של שבילי אופניים יעודים בכבישים העירוניים והבינעירוניים".

"אור ירוק" אינה מפסיקה למחזר את הנתון האפוקליפטי גם בחודש דצמבר 2012, שנה וארבעה חודשים אחרי השינוי בחוק:
"אור ירוק": ביטול חוק הקסדות יעלה למדינה כ- 160 מיליון שקלים בשל הטיפול ביותר נפגעים

ביטול חוק הקסדות מתעלם לחלוטין מהעובדה כי רכיבה על אופניים ללא קסדה משמעותה סיכון חיים. התיקון לחוק הפוטר רוכבי אופניים בגירים מחבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים בשטח עירוני.

התיקון לחוק עבר לאחרונה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. עלות התיקון בחוק מסתכמת בכ-160 מיליון שקל בשנה. ד"ר גרי גינסברג, מנהל תחום הערכת טכנולוגיה במשרד הבריאות, הציג את הנושא בישיבת ועדת הכלכלה בפברואר השנה: "אם התיקון הזה יעבור יהיו 4,000 יותר אשפוזים, 40,000 יותר ביקורים בחדרי מיון, ו-80,000 יותר ביקורים לרופאים אמבולטוריים. סך הכול העלות של זה למערכת הבריאות בישראל תהיה בסביבות 160 מיליון שקל". ( מתוך פרוטוקול ישיבת ועדת הכלכלה פברואר 2011).

באותה ישיבה אמר ד"ר מוני בניפלא, מנהל מחלקה נוירוכירורגית ילדים בבית-חולים הדסה עין כרם: "קסדה – ואתם תגידו שזה משפט דמגוגי – מצילת חיים, ולא רק בילדים. זה משפט שהוא אמיתי גם למבוגרים וגם לילדים". ( מתוך פרוטוקול ישיבת ועדת הכלכלה פברואר 2011). נציין כי בישראל כמיליון רוכבי אופניים.

בניגוד לטענתם של יוזמי ביטול החוק, חיוב חבישת קסדה בחוק איננו מביא לירידה במספר הרוכבים. "גם במקומות בעולם שבהם נצפתה ירידה מסויימת בכמות הרוכבים מיד לאחר החלת חוק הקסדה, כשנתיים עד שלוש שנים לאחר מכן, חזר מספר הרוכבים לקדמותו ואף עלה במעט".

בשנת 2010 נהרגו 18 רוכבי אופניים – עלייה של 20% ביחס לשנת 2009. 90% מהרוכבים נפגעים בתוך העיר. כמחצית מתאונות האופניים גורמות לפגיעות ראש (48.6%). קסדה מפחיתה את פגיעות הראש והמוח בשיעור של 85%-88%.

יחד עם החובה להשאיר את חוק חבישת קסדה ללא שינוי, תומכת עמותת אור ירוק בעידוד השימוש באופניים ובהבטחת בטיחות הרוכבים. בין האמצעים המשמעותיים שיש ליישם:

  • הפרדה בין תנועת כלי רכב מנועיים לבין תנועת אופניים.
  • מיתון תנועה באזורי מגורים: על ידי מעגלי תנועה, מעברי חציה, מהמורות וכדומה.
  • תכנון עירוני המכוון גם לרוכבי אופניים.
  • הסברה וחינוך: דגש רב על הסברה לכלל האוכלוסייה באמצעות פירסום ובמיוחד על חינוך ילדים.
  • אכיפה: העדפה של רוכבי אופניים והולכי רגל על פני נהגים.

עדכונים לאחר שהשינוי בחוק עבר בהצבעה שניה ושלישית בכנסת:

כתבות קשורות (טיעונים בעד השינוי בחוק הקסדה):
Comments