עמותת אור ירוק: "החוק המתיר אי חבישת קסדה – מסוכן"

נשלח 18 ביולי 2011, 11:07 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 7 ביוני 2013, 4:36 ]

בעקבות הדחייה בדיון על הפטור מחבישת קסדה לרוכבי אופניים מעל גיל 18 מתריעה אור ירוק כי: "מיליון רוכבים בסיכון"

nrg מעריב | 18/7/2011 14:10
תגיות: אופניים,קסדה,אור ירוק

לפני ארבעה ימים דחתה ועדת הכלכלה של הכנסת את בקשתם של חברי הכנסת אופיר אקוניס, חמד עמאר ורחל אדטו לקיים דיון מחודש בהצעה לפטור רוכבי אופניים מעל גיל 18 מחבישת קסדה בערים ובשבילי אופניים.

משמעות הדחייה – ההצעה תועבר לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, ולמעשה, החוק יקודם.

אור ירוק שבה ומתריעה, כי שתי בעיות מרכזיות עולות מהצעת החוק: "הבעיה הראשונה היא שמשמעותו הבלתי נמנעת של ביטול חובת חבישת הקסדה, היא עליה בהיפגעות רוכבי האופניים, שהם קרוב למיליון ישראלים.

"כמעט מחצית מתאונות האופניים גורמות לפגיעות ראש (48.6 אחוז) אבל מחקרים מצאו שקסדה מפחיתה את פגיעות הראש והמוח בשיעור של עד 88 אחוז. כלומר, מחצית מתאונות האופניים, (בכל גיל, בעיר ומחוצה לה), הן תאונות שבהן נחבלים הרוכבים בראשם בצורה שמחייבת טיפול רפואי, אבל קסדה רכוסה נותנת מענה יעיל לשמונה או תשע מכל עשר תאונות כאלה. כמה יעיל? משרד הבריאות חישב ומצא שחקיקת חוק חובת חבישת קסדה תוביל לירידה בתמותת רוכבי האופניים ב-43% במשך חמש שנים.  בנוסף, בסקר שערכה אור ירוק במרץ 2011 נמצא, כי קרוב ל-80% מהציבור סבורים, שיש לחייב בחוק רוכבי אופניים לחבוש קסדה.
איך ההורים ישמשו דוגמא?

"הבעיה השניה", על פי אור ירוק," העולה מהצעת החוק, היא ההפרדה בין ילדים למבוגרים. הילדים, לפי ההצעה, מחויבים בקסדה שתגן על ראשיהם מפני תאונה עד גיל 18, אולם מגיל 18 ודקה, הם אינם זקוקים עוד להגנה הזאת. בנוסף לכך, איך הורה, שאינו מחויב בחבישת קסדה, אמור לשמש דוגמא לילד שלו, שכן מחויב בחבישתה?

"אם יבחרו הילדים וההורים להתעלם מהחוק, עלול להתגשם חזון הבלהות שתיאר באחד מדיוני הוועדה מנהל המחלקה הנוירוכירורגית

לילדים בבית החולים הדסה עין כרם, ד"ר מוני בניפלא, לפיו תוביל הצעת החוק לכ-4,000 אשפוזים נוספים בבתי החולים מידי שנה, ל-40 אלף ביקורים בחדרי מיון, לתוספת עלות של 160 מיליון שקל למערכת הבריאות, ול-10 הרוגים מידי שנה".

לא ביטול חובת חבישת הקסדה היא הדרך, אלא כיוון אחר: התאמת התשתית באמצעות הרחבת שבילי אופניים, מיתון התנועה בכבישים שכונתיים, תכנון עירוני מותאם לאופניים, הסברה, חינוך ואכיפה.

לכתבה באתר nrg

טוקבקים לכתבה:
הדבר האחרון שאור ירוק מבינה בו זה בטיחות בדרכים
רק באוסטרליה ובניו-זילנד יש חוק קסדה, אז איך אור ירוק מעזים לחשוב שהם יודעים טוב יותר משאר העולם, שמתחיל לרכב בהמוניו, ללא קסדה (ולא רק בקופנהגן ובאמסטרדם, אלא בכל אירופה, בניו יורק ובערים רבות אחרות בארה''ב)?

מטרתה של אור ירוק להשאיר אתכם במכונית הפרטית שלכם במקום לגלות את האופניים ככלי תחבורה שאינו מזהם, כלי שיגרום לכם לשמור על כושר גופני ויסייע לכם לשמור על משקל תקין.

חשוב לדעת - אין מדובר על ביטול חוק קסדה, אלא על החרגה של רוכבים בוגרים בדרכים עירוניות בלבד. כל השאר ימשיכו להיות מחוייבים לחבוש קסדה, ובכלל זה ילדים, רוכבי ספורט, רוכבי שטח, וכל מי שרוכב בדרכים בינעירוניות.

מרבית ההרוגים נהרגו בדרכים בינעירוניות וחבשו קסדה (שניאור חשין, גיא תמרי ורבים אחרים) כך שהשינוי בחוק לא רלבנטי לגביהם והנתונים בהם אור ירוק מנופפת אינם רלבנטיים לשינוי בחוק.

הטיעון באשר לדוגמה אישית גם הוא פופוליסטי: מחקר משנת 2010 שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (שתומכת בשינוי בחוק) מצביע על גידול משמעותי בחבישת קסדה על ידי ילדים שרוכבים עם הוריהם, מה שאומר שהורים יודעים לתת דוגמה אישית גם ללא חוק.

מר נאור - משתמשים בכסף שלך לא למטרות טובות
אם אור ירוק מצאה בסקר שערכה ש''קרוב ל-80% מהציבור סבורים, שיש לחייב בחוק רוכבי אופניים לחבוש קסדה'', אבל מרבית הציבור אינו רוכב על אופניים, בין השאר בגלל החיוב לחבוש קסדה, אז מה בדיוק שווים הממצאים שלה?

כמה כסף הוציאה עמותת 'אור ירוק' על הסקר, ומה בדיוק הוא שווה? רמז: לא הרבה יותר מהנייר עליו הוא נכתב.

כתבות קשורות:
Comments