אופניים חשמליים יהיו חזקים יותר בעתיד הקרוב (וזה לא טוב)

נשלח 30 באפר׳ 2012, 12:52 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 30 באפר׳ 2012, 12:53 ]
הפרלמנט האירופי צפוי לאשר העלאת הספק מרבי לאופניים חשמליים, ולהשפיע בכך גם על התקנות בישראל. ולממהרים: המהירות המרבית המותרת לא תשתנה
אבי גנאור ואייבי גילת, אופניים, 30/4/2012

האיחוד האירופי עומד עומד להכריז כי גם אופניים חשמליים עם מנועים חזקים מ-250 וואט, ייחשבו כאופניים ולא ככלי מוטורי דו-גלגלי הדורש רישיון מיוחד. להחלטה זו, שכבר אומצה בדצמבר 2011 על-ידי הפרלמנט האירופי, משמעות גם לגבי רוכבי אופניים חשמליים בישראל. זאת, משום שמשרד התחבורה אימץ בעבר את התקינה האירופית, שהגבילה עד עתה את האופניים החשמליים להספק של 250 וואט ולמהירות מרבית של 25 קמ"ש.

 

 

אופניים חשמליים (ארכיון) (צילום: מוטי קמחי)
אופניים חשמליים (ארכיון) (צילום: מוטי קמחי)

 בחודש יולי הקרוב תדון המועצה האירופית בנושא הגדלת הספק מנועים חשמליים באופניים, מעבר ל-250 וואט. זאת, כך הוצהר זה מכבר, בתנאי שמהירות המרבית לא תהיה גם בעתיד גבוהה מ-25 קמ"ש. תקנות הבטיחות שאושרו על-ידי הפרלמנט האירופי בשנה שעברה, קובעות גם שהמנוע החשמלי לא יפעל מבלי לקבל עזרה מהדוושות, וישמש לפיכך כמנוע עזר בלבד. עד כה נחשבו אופניים עם מנועי עזר, בעלי הספק גבוה וללא צורך בדיווש, כקטנועים הדורשים רישוי וביטוח.

לפני זמן לא רב נתפסו בישראל מכולות עם ערכות של מנועי אופניים חשמליים בהספקים גבוהים, וכמה מהיבואנים אף נעצרו ונחקרו. אחד מהם נאלץ לסגור את עסקיו, לאחר שבביתו נתגלה בית מלאכה להרכבת אופניים חשמליים במפרט לא-חוקי. מפרט זה איפשר לאופניים להגיע למהירויות גבוהות מ-50 קמ"ש.

גורמים בענף האופניים בארץ מעריכים שהכשרת מנועים חשמליים בעלי הספק גבוה באירופה, תאפשר בסופו של דבר את השימוש בהם גם בישראל. למהלך צפויה להיות השפעה חיובית על פופולאריות האופניים החשמליים בישראל. יחד עם זאת, גם באירופה וגם בישראל חוששים שגידול כזה יגרום לבעיות בטיחות בדרכים, בין היתר בגלל הבדל המהירות המשמעותי בין רוכב אופניים רגילים, לבין רוכב אופניים חשמליים.

 

כתבות קשורות:
 
 
 
 
Comments