פרופיל רוכבי שטח, מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה

נשלח 6 בינו׳ 2010, 8:27 על ידי Sustainability Org

עורך המחקר: פז רוה, סטודנט באוניברסיטת חיפה. תאריך פרסום: 5/1/2010

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה משרטט את הפרופיל של רוכב אופני השטח הישראלי: רוב הרוכבים הם גברים בגילאים 31-50 שרואים ברכיבה עיסוק פנאי חברתי ומעדיפים לרכוב בקבוצה.

הרכיבה על אופני שטח הפכה בשנים האחרונות לאופנה שהולכת וגובר,  כך לפחות על פי חבורות הרוכבים שניתן לראות בסופי-שבוע כמעט בכל כביש, יער וחניון קק"ל. על פי הערכות, קצב הגידול ברכיבת אופני שטח כפעילות פנאי עומד על כ-15% בשנה וכיום מספר רוכבי האופניים מוערך בכ-200 אלף רוכבים פעילים. מטרת המחקר של תלמיד המחקר פז רוה, יחד עם פרופ' נורית קליאוט וד"ר נגה קולינס-קריינר מהחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה היה למפות את הפרופיל של הרוכב הישראלי ואת הצרכים העיקריים שלו. לשם כך רואינו 539 רוכבי אופני שטח בשישה אתרי רכיבת שטח שונים הן מבחינת ניהול האתר והן מבחינת סוג תוואי השטח.

90% מהרוכבים בששת האתרים שנבדקו היו גברים, זאת בניגוד למחקרים שנערכו בבריטניה ובמדינות שונות בארצות הברית שבהן שיעור הרוכבות היה כרבע. 37% מהם היו בגילאים 31-40 ו-32% היו בגילאי 41-50. רוב הרוכבים הם משכילים: כשני שליש הם אקדמאיים ועוד 17% הם בעלי השכלה על תיכונית, כשרמת ההכנסה של הרוכב הישראלי היא ממוצעת ומעלה. 84% מהרוכבים עושים זאת בין פעם אחת לשלוש פעמים בשבוע ושני שליש מהרוכבים מקדישים לכל רכיבה בין 2-4 שעות, מה שהופך את הפעילות, לדברי החוקרים, לפעילות "פנאי רצינית". הרוכבים מעדיפים שפעילות הפנאי הזו תהייה קבוצתית ולא אישית. למרות ההתמדה וההשקעה, שני שליש מהרוכבים לא יצאו מעולם לחופשה בישראל שמטרתה רכיבה על אופניים.

הדבר החשוב ביותר לרוכבי השטח הוא השטח. 94% ענו כי הנוף במסלול חשוב להם מאוד לבחירת מסלול ו-93% ציינו את מגוון המסלולים בכל אתר כסיבה חשובה מאוד לבחירת מסלול. תשתיות כמו שירותים או חנויות להשכרת ציוד היו חשובים להם הרבה פחות. אחד הדברים החסרים לרוכבים יותר מכל הוא שלטים - 62% אמרו כי אין במסלולי הרכיבה שילוט או שהוא קיים לעיתים רחוקות. 25% מהרוכבים ציינו את השילוט כגורם החסר להם במסלולי הרכיבה וכמעט מחצית מהם אמרו כי יהיו מוכנים לעזור בהתקנת שילוט והכשרת שבילי רכיבה נוספים. סגנון הרכיבה המועדף על הרוכבים במחקר זה הוא ה"קרוס קאנטרי" - רכיבה במישור ובעליות וירידות בשיפוע נמוך, כשהעדפה היא לשבילי יער קיימים ולשבילי סינגל-טרק.

77% מרוכבי הפנאי לא מדוושים גם לעבודה, למרות ש-52% ענו כי ישמחו לעשות זאת במידה ויהיו שבילים רכיבה מסודרים. הסיבות העיקריות לכך שהם לא רוכבים לעבודה היא היעדר תשתיות מתאימות - 27% ענו כי מקלחות במקומות העובדה היו גורמים להם לרכוב לעבודה ו-26% ענו כי מסלולי רכיבה למקומות העבודה ימריצו אותם לכך.

לכתבה באתר אוניברסיטת חיפה


לכתבות קשורות:

לדיון בגרופי

Comments