שביל אופניים ברחוב שבטי ישראל, מוביל לגדר
צילום: פרטי

שביל האופניים ברחוב שבטי ישראל, המדרכה להולכי רגל צרה מהשיבל
צילום: פרטי 
שביל אופניים ברחוב שבטי ישראל, לרוכבים בזיגזג
צילום: פרטי
|
בשבוע
שעבר התעוררו תושבי רחובות המלכים ושבטי ישראל ברמת השרון לסימוני שבילי
אופנים אבסורדיים על מדרכותיהם. הם לא ידעו אם לבכות או לצחוק. אומנות
הפרטאץ'
תושבים המתגוררים ברחובות שבטי ישראל והמלכים ברמת השרון הופתעו לגלות
בשבוע שעבר ''אורח'' חדש על המדרכות, סימון לשבילי אופניים שסומן על חלקים
נרחבים מהמדרכות ברחובות אלו.
תוך זמן קצר צפו תלונות התושבים על
הסימונים הלא הגיוניים, בלשון המעטה, שערכה העירייה. כך למשל אמרה תושבת
המתגוררת ברחוב שבטי ישראל: ''העירייה, ברוב חוכמתה, סימנה שביל לרוכבי
אופניים שהוא כמעט בכל רוחב המדרכה, כך שלא נותר בכלל מקום להולכי הרגל
עצמם וממש קרוב ליציאות מהחניות שלנו. ואם זה לא מספיק, אז עוד עשו זאת
בשני הצדדים. זה ממש מעשה שנעשה בלי טיפת מחשבה וגורם בכך לסיכון חיים''.
תלונות
רבות הגיעו גם לחברי המועצה מהאופוזיציה, אבי גרובא ועידן למדן, שפנו
לבכירי העירייה בדרישה לעצור את פרויקט סימון שבילי האופניים ולתקון את
המעוות.
אבי גרובר פנה לשירה אבין, ראש העירייה בפועל: ''נושא שבילי
אופניים חשוב לי, אבל כשראיתי את התמונות ושמעתי את התיאורים של התושבים
הגרים ברחוב שבטי ישראל, התחלפה השמחה בדאגה. במציאות של היום, עם האופניים
והקורקינטים הממונעים, שבילי האופניים הפכו לסוג של אוטוסטראדה. האופן בו
צויירו השבילים נכון לעכשיו, ממש על הגדר של התושבים הגרים ברחוב
וסנטימטרים מהיציאות של החניות שלהם ובאופן שלא משאיר מקום בכלל להולכי
הרגל, מייצר עימות חריף בין אוכלוסיית הולכי הרגל לאוכלוסיית רוכבי
האופניים הממונעים והלא ממנועים ויוצרת סכנת חיים של ממש וכן אנטגוניזם
לרוכבי העל שניים, במקום לעודד מעבר אליהם. אני פונה אלייך במכתב זה
בדחיפות לעצור את המשך ביצוע הפרויקט ולחשוב כיצד נכון לבצע אותו בצורה
בטוחה, אשר תעודד שימוש באופניים, מצד אחד, במינימום חיכוך עם אוכלוסיות
אחרות החולקות איתם את המדרכות, מצד שני''.
עידן למדן פנה לולדימיר
לוין, מהנדס העירייה, ודרש ממנו להורות מיידית על הפסקת סימון שבילי
האופניים ברחובות שבטי ישראל והמלכים. ''מתמונות שהעלו תושבים וסיור שערכתי
בשטח גיליתי עובדה מעציבה, קיומם של שיבושים ועיוותים שונים בביצוע עבודות
הסימון, נדמה שהעבודה בוצעה רק כדי לצאת ידי חובה - לעיתים השביל יוצא או
מסתיים בתוך גדר, לעיתים נקטע השביל ואז מתחיל בסטיה במקום אחר במדרכה,
במקרים אחרים יש בור, תחנת אוטובוס או מכשול אחר במרכז השביל, ולבסוף, חלק
מהשבילים סומנו במלואם לכל רוחב המדרכה באופן שלא מותיר זכות מעבר להולכי
רגל. שבילי אופניים זו מטרה ולא מטלה, אין די בצביעה סתמית או סימוני
שבילים ללא תוכנית מסודרת (או שלא על פי תוכנית עדכנית). מדובר בסכנה
בטיחותית ממדרגה ראשונה הן לרוכבי האופניים והן להולכי הרגל. בנסיבות אלה
יש להפסיק את העבודות לאלתר ולתקן את כל הפגמים - מעבר לסכנה הבטיחותית
מדובר גם בבזבוז מיותר של כספי ציבור הן בשל הצביעה הסתמית של השבילים ללא
תכנון ראוי ונכון והן בצורך למחוק או לתקן את הסימונים השגויים והמסכנים.
למדן
הציע: ''ניתן לעשות בצד אחד שביל בכיוון אחד ובצד השני תנותב התנועה
לכיוון אחר, הכי רצוי לייצר הפרדה, גם למול הולכי הרגל וגם למול התנועה של
רכבים - אלא שבמקום להפנות תקציבים ראויים ומשמעותיים לתכנון, סימון וביצוע
של שבילי אופנים בעיר, מבוצעות כרגע עבודות שאין אלא להגדירן סתמיות,
וחמור מכך מהוות סכנה למסתמכים עליהן''.
מהעירייה נמסר בתגובה:
''מדובר בקבלן חיצוני ששכרה העירייה במסגרת פרויקט הכשרת שבילי הליכה
ורכיבה על אופניים במסלול ''עוטף מושבה''. הקבלן ביצע את צביעת המדרכות
בניגוד גמור להנחיות שקיבל. הקבלן ננזף וכעת החל לתקן את הטעויות שעשה.
העירייה תערוך בירור מעמיק בנושא בכדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד''. |