תקנות וצו יבוא חופשי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים

נשלח 21 בספט׳ 2011, 12:25 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 4 בינו׳ 2014, 6:39 ]
אופניים עם מנוע עזר - הגדרה בתקנות התעבורה
"אופניים עם מנוע עזר" – אופניים בעלי שני גלגלים המורכבים זה אחר זה שמותקן בהם מנוע עזר חשמלי שנתקיימו בהם כל אלה:

(1) ההספק המרבי של המנוע אינו עולה על 250 וואט;

(2) המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושות האופניים;

(3) כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים ומפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש;

(4) הם עומדים בדרישות תקן אירופי EN 15194 ובהוראות לעניין יישום התקן האירופי כאמור בישראל, שקבע מנהל אגף הרכב בהתייעצות עם הממונה על התקינה במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה, העומדים לעיון הציבור באגף הרכב במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשעות העבודה הרגילות של המשרד:


אופניים עם מנוע עזר - צו יבוא חופשי
צו יבוא חופשי אופניים עם מנוע עזר אופניים חשמליים

קורקינט חשמלי - הגדרה בתקנות התעבורה
תקנות תעבורה קורקינט חשמלי
 

קורקינט חשמלי - צו יבוא חופשי
צו יבוא חופשי קורקינט חשמלי
 

Pedelecs

EU Directive 2002/24/EC defines what a Pedelec is: Pedelecs are “cycles with pedal assistance which are equipped with an auxiliary electric motor having a maximum continuous rated power of 0.25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the vehicle reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.” 0.25kW is not a randomly generated figure it is the output of a highly trained sports cyclist and therefore ECF believe that this limit should remain.

This means that Pedelecs under 0.25kW are still a form of bicycle, and should be allowed to use cycling infrastructure; this was a necessary prerequisite for ECF support. Vehicles with more power assistance than 0.25 kW should not be treated as bicycles but as E-bikes (Mopeds etc.) Pedelecs enjoy the same privileges as bicycles:

  • No insurance
  • No driving licence
  • No permit
  • No mandatory helmet use
  • No age restrictions.
Source: ecf.com

BS EN 15194:2009 Cycles. Electrically power assisted cycles. EPAC bicycles

BS EN 15194 gives requirements for electric power assisted cycles (EPAC).

EPACs are vehicles which use the same traffic areas as cars, lorries and motorcycles, which is predominantly the street. However, manipulation of the electronic system of EPAC by other source of interference in the scope of the public road traffic could signify considerable risks of safety regulations for the user of EPAC.

BS EN 15194 has been developed in response to demand throughout Europe. Its aim is to provide a standard for the assessment of electrically powered cycles of a type which are excluded from type approval by Directive 2002/24/EC.

BS EN 15194  specifies safety requirements and test methods for the assessment of the design and assembly of electrically power assisted bicycles and sub-assemblies for systems using battery voltage up to 48 VDC or integrated a battery charger with a 230 V input. It also specifies requirements and test methods for engine power management systems, electrical circuits including the charging system for the assessment of the design and assembly of electrically power assisted cycles and sub-assemblies for systems having a voltage up to and including 48 VDC or integrated a battery charger with a 230 V input.

It is intended to cover electrically power assisted cycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0,25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the vehicle reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.

BS EN 15194 contains requirements for:

  • Electric circuits
  • Batteries
  • Electric cables and connections
  • Power management
  • Electro Magnetic Compatibility
  • Maximum speed for which the electric motor gives assistance
  • Maximum power measurement.

It also includes recoemmendatiosn on marking and labelling and instructions for use.

Source: bsigroup.com


סין: בגלל השקט – לא לאופניים חשמליים
אופניים חשמליים: חלקם מסוגלים לפתח מהירות מסוכנת
Insurers see High Accident Risk in E-bikes
אופניים חשמליים: העולם על פי וולט
יש אישור לאופניים חשמליים
נמאס לדווש? משרד התחבורה שוקד על היתר לאופניים חשמליים
אושר בוועדת הכלכלה: רשיון לאופניים חשמליים מגיל 14
Wikipedia: Electric bicycle Electric-bicycle-related injury: A rising traffic injury burden in china
Electric bike accidents with kids rise
Electric bicycles Terrorize the streets of China

דיון בפורום אופניים בתפוז: אופניים חשמליים, חוקיות, ובטיחות
דיון בפורום אופניים בתפוז בעקבות שאלה לגבי רכישת רכת הסבה ב-eBay

Comments