ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בהצעת חוק המקשיחה את כללי הנסיעה באופניים. בין היתר, ההצעה קובעת כי רוכבי אופניים לא יורשו לרכוב כשלאוזניהם צמודות אוזניות המחוברות למכשיר להשמעת רדיו או מוזיקה. נוסף על כך יחוייבו הרוכבים בהתקנת מחזירי אור על האופניים. המשטרה תידרש להכשיר מסלולי נסיעה נוספים לאופניים ולהודיע על כך בכלי התקשורת.
יוזמי החוק, חברי הכנסת זאב ביילסקי (קדימה) ויריב לוין (ליכוד) מסבירים כי "בשנים האחרונות קיימת מגמה ברוכה של עידוד הרכיבה על אופניים, אך למרבה הצער, הניסיון מלמד שהסיכון לחיי אדם ברכיבה על אופניים בדרך בין עירונית גובר על היתרונות שברכיבה על אופניים באותן דרכים. אנו עדים לעלייה במספר התאונות שבהן נפגעים רוכבי האופניים".
החוק שיזמו מציע להרחיב את מסלולי הנסיעה באופניים ביישובים השונים. כך, הם מציעים לחסום כבישים בשעות הלילה שבהן התנועה דלילה, לטובת רוכבי האופניים. בדרכים שלא ניתן לחסום לחלוטין לכניסת כלי רכב מלבד אופניים, יוצבו ניידות משטרה, שיבטיחו את שלום הרוכבים, כך שכל רכב הנכנס לאזור המאובטח יקבל התרעה על הימצאותם של רוכבי אופניים באזור. בדיקה זו גם תבטיח שנהגים במצב של שכרות או עייפות לא ייכנסו לאזור המאובטח. נוסף על כך, המשטרה תחויב לנוכחות מוגברת בדרכים האלה, כך שאופנוענים של המשטרה יסיירו בהן ויאכפו את כללי הבטיחות.
החוק מציע, כאמור, לעגן כללים נוקשים שיחולו על רוכבי האופניים כך שיגבירו את נוכחותם על הכבישים ואת התנהלותם תוך כדי רכיבה. לבד מאיסור השימוש באוזניות, החוק יאסור על כלי רכב ממונעים לנסוע בצמידות לרוכבי האופניים ויחייב אותם לשמור על מרחק של 1.5 מטר לפחות.
יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", הביע שביעות רצון מהצעת החוק. "בארצות הברית, קנדה, ספרד, בלגיה, אוסטרליה ובמדינות רבות נוספות קיימים חוקים שמטרתם הגברת בטיחות הרוכבים, בין השאר על ידי חיוב הנהגים בשמירת מרחק מינימלי מרוכבי האופניים", אמר, "אנחנו מקווים שגם כנסת ישראל תאמץ הצעת חוק מסוג כזה".
יוזמי הצעת החוק אמרו עוד כי הכוונה למנוע מרוכבי אופניים להשתמש באוזניות אינה מבוססת על הצעות חוק במדינות אחרות. הם הבהירו כי הנושא ייבחן עם מומחים מיד לאחר שהחוק יעבור בקריאה טרומית ויובא להצבעה בוועדה, אך לדבריהם, שני ארגוני רוכבים כבר הודיעו להם כי יתמכו במהלך. עדיין לא ברור אם "סעיף האוזניות" יחול בדרכים עירוניות או רק בדרכים בין עירוניות. מנגד, ח"כ ביילסקי אמר אתמול כי החובה על מכוניות לשמור מרחק של מטר וחצי מאופניים מעוגנת בחקיקה בצרפת ובמדינות נוספות בעולם.
טיילת תל אביב, אתמול. יוזמי הצעת החוק אמרו כי הכוונה למנוע מרוכבי אופניים להשתמש באוזניות אינה מבוססת על חקיקה במדינות אחרות. צילום: מוטי מילרוד
"הגיעה העת שניישר קו עם מדינות המערב בכל הנוגע לחקיקה שתעגן את רכיבת אופניים", הוסיף ביילסקי, "לא ייתכן שרוכבים שמעוניינים לרכוב להנאתם יסתכנו בכל פעם שהם עולים על הכביש". לדבריו, "אני מקווה שהצעת החוק הזו תסדיר את הימצאותם של רוכבי האופניים על הכביש ותבהיר לנהגים כי עליהם לנהוג במשנה זהירות כאשר הם נתקלים ברוכבי אופניים. הצעת החוק לא תפטור את רוכבי האופניים מאחריות, הרוכבים חייבים להיות מודעים לפגיעותם הרבה ולנקוט בשלל אמצעי זהירות. כולי תקווה שכאשר הצעת החוק תאושר, רוכבי האופניים לא ירכבו יותר על כבישים אסורים לרכיבה וייהנו מהרפורמה שתביא אתה הצעת חוק".
לכתבה בהארץ