טיפים לרכיבת אופניים בטוחה

נשלח 6 באוק׳ 2011, 12:04 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 6 באוק׳ 2011, 12:06 ]

ביום כיפור נחלק עם ישראל לשניים: אלה שצמים ואלה שרוכבים על אופניים. הנה כמה טיפים לרכיבה בטוחה וכיפית.

גיא חלמיש | 6/10/2011 13:20
תגיות: יום כיפור,אופניים,בטיחות,קסדה

אז אתם רוכבים או צמים? עבור רבים מאיתנו זהו חג האופניים של ישראל. הילדים מלאים התרגשות וציפייה לקראת היום היחיד בשנה שבו הכבישים ריקים ממכוניות, וסוף סוף אפשר לרכוב כמה שרוצים, ולאן שרוצים. הילדים הם לא היחידים ששמחים לקראת החג הזה: רכיבה על אופניים הפכה לתחביב של עשרות אלפי מבוגרים שמטיילים, מתאמנים, או משתמשים באופניים ככלי תחבורה יעיל, בריא, ומהנה.

אם לא עשיתם זאת עד היום, עוד לא מאוחר: כדאי להתכונן לקראת חג האופניים בהכנת הציוד והילדים. ההכנה הזו לקראת יום כיפור חשובה ויכולה לאפשר את העברת היום הזה בכיף במקום במפח נפש.הנה כמה טיפים בסיסיים לרוכבים מתחילים לקראת יום כיפור, אותם חילקנו להכנת האופניים לפני הרכיבה, הצטיידות לרכיבה עצמה, ועקרונות מנחים לרכיבה בטוחה:

גיא חלמיש
ילדה רוכבת על אופניים עם קסדה גיא חלמיש

יום קודם: הכן אופנייך לחג

במצב אידיאלי, עדיף לגשת לחנות האופניים שלכם מבעוד מועד, כדי שלא תגיעו ותתקלו בחנות מלאה עד אפס מקום ובמכונאי אופניים מותשים שמחכים שהחג הזה כבר יעבור. בכל מקרה, אם הפריטים הבאים באופניים שלכם תקינים, כנראה שתוכלו להמנע מהביקור בחנות דווקא בשיא העומס:

1. הגלגלים: בדקו שהגלגל מסתובב בצורה חלקה ולא נעצר מהר מדי ושאין שמיניות (חוסר איזון בגלגל). ודאו שאין תקרים ושהגלגל מנופח היטב גם כמה שעות אחרי שניפחתם. למי שאין מנגנון לשחרור מהיר של הגלגל – מומלץ מאוד לבדוק שברגי החיזוק של הגלגל אינם תקועים וחלודים על מנת לאפשר החלפת פנימית בעת הצורך. מומלץ מאוד להצטייד בפנימיות עם חומר סותם תקרים. הצמיג עצמו צריך להיות תקין וללא סדקים, קרעים, שפשופים ויובש. זוהי התקלה הנפוצה ביותר בעת רכיבה וטוב תעשו אם תבקשו ממישהו שיודע להחליף פנימית שילמד גם אתכם לעשות זאת, כדי שתוכלו לפתור את הבעיה בעצמכם באמצע הרכיבה. 

2. התאמת גובה הכיסא: רבים רוכבים בצורה שגויה מבחינה זו. הדגש אצל ילדים צריך להיות על בטיחות, ועל כן ודאו שהרגליים מגיעות לקרקע, אולם ללא כיפוף של הברך. למבוגרים – הדגש הוא על רכיבה יעילה ונכונה. כלל האצבע לקביעת גובה הכיסא הוא שבישיבה עליו,הרגל הפשוטה אל הדוושה הקרובה לרצפה, תהיה כמעט ישרה: לא כפופה אך גם לא מתוחה מדי: רגע לפני ברך "נעולה".

3. בדיקת מעצורים: ודאו שכריות המעצורים ממורכזות ובמרחק שווה של כשני מ"מ משני צדי החישוק. ידיות המעצור שעל הכידון צריכות להיות בזווית מוטה כלפי מטה, כך שימשיכו את קו הידיים בישיבה על האופניים ללא צורך להרים את כף היד כלפי מעלה כדי לאחוז בידית. מרחק הידיות מהכידון מתאים לכפות הידיים של הרוכב ויאפשרו הנחת אצבע מכופפת קלות על הידית לאורך כל הרכיבה.

4. ניקיון ושימון השרשרת: השרשרת צריכה להיות נקייה, לא חלודה ומשומנת. שרשרת כזו תעביר את מאמץ הפידול שלכם ביתר קלות ותאפשר רכיבה ללא רעשים מציקים ובפחות תקלות.

5. החלפת הילוכים תקינה וחלקה: כיוון ההילוכים הוא עניין למכונאי האופניים בחנות. בצעו רכיבה קצרה מבעוד מועד, והעבירו את כל ההילוכים שלכם מגלגל השיניים (שבגלגל האחורי) הגדול ביותר ועד לקטן ביותר. מקובל להמנע מ"הצלבה" – מצב שבו השרשרת ממוקמת על גלגל השיניים הקדמי הגדול ביותר ועל גלגל השיניים האחורי הקטן ביותר, וההפך: על הקטן מקדימה, והגדול ביותר מאחור. אם ההילוכים אינם עוברים בקלות, או ישנם רעשים לא סבירים – גשו אל מכונאי האופניים שלכם.

בבוקר הרכיבה: במה כדאי להצטייד?

1. קסדה: מצילה חיים והיא חובה. היא גם מהווה פתרון להגנה מפני השמש. יש לוודא שהקסדה יושבת היטב על הראש ואינה זזה בקלות. הרצועות צריכות להיות צמודות לפנים ולסנטר. [הערה: בוטלה (לבגירים) חובת חבישת קסדה ברכיבה על אופניים בעיר, אבל מומלץ לחבוש].

2. ביגוד: כדאי מאוד לרכוב עם בגדי ספורט מנדפי זיעה שמתייבשים במהירות. מכנסי רכיבה ייעודיים יעשו את הרכיבה נעימה יותר לאורך זמן כיוון שיש בהם ריפוד מיוחד לעכוז והם מתוכננים כך שאין פסי לחץ שיכאבו אחרי רכיבה ארוכה. אגב: לא לובשים תחתונים מתחת לטייטס רכיבה ייעודי!

3. כפפות רכיבה: מומלץ מאוד להצטייד בכפפות שכן הן יעשו את הרכיבה נעימה יותר וימנעו יבלות. הכפפות הן גם אביזר בטיחות ממעלה ראשונה וימנעו פציעה לא נעימה בעור הידיים אם תפלו מהאופניים.

4. מים: רכיבה היא ספורט אירובי מטעה מעט היות והתחושה בה שלא מזיעים כמו בהליכה או ריצה. זו טעות שנובעת מרוח הפנים החזקה יותר ברכיבה. זכרו שאתם מאבדים לא מעט נוזלים בהזעה וחשוב לשתות כל הזמן. מומלץ להצטייד בבקבוקי רכיבה ייעודיים שניתן לשים אותם במחזיק הבקבוק שעל השלדה, או בתיקי רכיבה עם שקיות מים. יש להצטייד בכחצי ליטר מים לכל שעת רכיבה.

5. מזון: סנדוויצ'ים ופירות. רוכבים שאינם מורגלים ברכיבה ארוכה מגלים שהגוף צריך אנרגיה מהמזון, וכשזה נגמר ואתם רחוקים מהבית, הרכיבה יכולה להפוך מהנאה לסיוט הכולל סחרחורות וחולשה. אם הגעתם למצב הזה עצרו בצד, שתו ואכלו, וחכו עד להתאוששות.

6. טלפון נייד: למקרי חירום.

7. פנימית, ורצוי אפילו שתיים להחלפה. מומלץ מאוד לרכוש פנימיות עם חומר נגד תקרים.

8. כפיות מיוחדות להחלפת פנימית – כפיות אלה משמשות לחליצת הצמיג מהחישוק במקרה תקר.

9. משאבה – שימו לב שראש המשאבה מתאים לוונטיל הפנימיות שלכם - הן אלה שעל האופניים והן אלה הרזרביות.

10. "אולר" של מפתחות אלן, ומפתח מתאים לשחרור הגלגל שלכם במקרה תקר, אם הוא לא מאפשר שחרור מהיר.

11. קרם הגנה: מומלץ להרכיב משקפי שמש ולהימרח בקרם הגנה לפני ובמהלך הרכיבה. האוויר הזורם ורוח הפנים מצננים אותנו וקל לשכוח את החשיפה לשמש כשרוכבים על אופניים.

גיא חלמיש
רכיבת כביש גיא חלמיש

רכיבה בטוחה ובריאה
והנה עוד כמה דגשים אחרונים לפני שיוצאים סוף-סוף לרכיבה: אומנם זה יום כיפור, אולם עדיין יש מכוניות שנוסעות מדי פעם עקב מקרי חירום, וכן סכנת תאונה עם רוכבים אחרים. גם בלי קשר למכוניות מזדמנות, יום כיפור הוא יום מועד לפורענות: כמויות הרוכבים האדירות, ובתוכם המון ילדים שמזגזגים לכל הכיוונים וגורמים לתאונות אופניים רבות. חשוב להזכיר שגם ביום כיפור צריך לרכוב בנתיב הימני, להביט אחורה לפני שינוי כיוון, וכן ימינה ושמאלה לפני פניות או כניסה לצמתים, ולהזהר מהבלתי צפוי ומרוכבים אחרים. 

תכנון המסלול – טוב, ברור שנצא דווקא אל המקומות שבהם אסור לנו לרכוב ביום רגיל. בקרב הרוכבים המקצועיים ישנה מסורת קבועה: התל-אביבים רוכבים על איילון וכביש 1 לכיוון ירושלים, אחרים רוכבים לכיוון חיפה והכרמל על כביש החוף. חשוב לתכנן מסלול שיתאים ליכולותיכם ושלא יהיה ארוך מדי. זה לא נעים לגלות שנגמרו לכם הכח, המים והמזון, במרחק גדול מהבית ללא אפשרות לחילוץ ממונע. עדיף לתכנן מסלול טבעתי סביב הבית, כך שלאורך כל המסלול אתם במרחק לא רב יחסית מהבית – ליתר בטחון.

המשכימים קום ביום כיפור מגלים שביום הזה יוצאות שתי משמרות של רוכבים: משמרת ראשונה, של רוכבי הבוקר המוקדם – המבוגרים שיוצאים לרכיבות אימון ארוכות, ומשמרת הבוקר המאוחר יותר ושאר היום: משמרת הילדים שממלאים את הרחובות והכבישים בתנועה בלתי פוסקת של דיווש וצהלה. אם אתם מבוגרים ומעוניינים לצאת לרכיבת טיול או אימון: מומלץ מאוד לצאת "במשמרת הראשונה" כדי להנות מכבישים רייקים יחסית שמשתמשים בהם בעיקר רוכבים מיומנים בשעות הבוקר.

הכתבה באדיבות אתר האופניים: www.bikepanel.com

לכתבה באתר nrg

כתבות קשורות:
אופניים זה בריאות
10 סיבות להתחבר לאופניים
למה לרכב על אופניים - ההיבט הבריאותי
איך רותמים את הרכיבה על האופניים לטובת ירידה במשקל?
10 שאלות ותשובות על אופניים, מאמץ, ותזונה
Comments