שביל ללא הפסקה: טיולי אופניים בתל אביב

נשלח 21 בדצמ׳ 2011, 9:18 על ידי Sustainability Org

רבים מתושבי תל אביב הפכו את האופניים לכלי רכב לכל דבר, אבל בנוסף לפרקטיקה, ישנם כמה מסלולים יפים במיוחד שנוצרו במסגרת סלילת המסלולים הייעודיים ברחבי העיר

יערה רובינזון | 18/12/2011 11:55 
תגיות: אופניים,תל אופן,שבילי אופניים
אין ספק ששנת 2011 הייתה השנה של רוכבי האופניים בתל אביב. עם פיזור תחנות עגינת ה"תל אופן" (שנפתחו לא מזמן להשכרה בעזרת כרטיס אשראי גם למי שלא מנוי) בעיר, וחניכת טיילת הירקון החדשה בשפך הנחל לפני כחודש, תל אביב עושה רושם שהיא ירוקה מתמיד.

מערך ה"תל אופן" זוכה להצלחה גדולה והיענות רחבה. הנתונים בשטח מראים על עלייה של עד 30% במספר הרוכבים בעיר בשנה האחרונה. עם נתון שנתי של מעל 11,000 מנויים ומספר השכרות ביום העומד על מעל 5,000. בנוסף, סלילת שביל האופניים בטיילת הירקון אפשרה את חיבור צדו הצפוני של פארק גני יהושע לטיילת החוף כך שנוצר רצף ירוק להולכים ולרוכבים שיכולים לטייל באזור ממקורות הירקון בפתח תקווה במזרח עד לרידינג במערב, שם מתחבר המסלול לשבילי האופניים של טיילת החוף שנפרשת מהרצליה בצפון עד ליפו בדרום.
צלמניה
רכיבה על שבילי האופניים צלמניה
 
סוגי השבילים

ישנם שלושה סוגים של שבילי אופניים בתל אביב. הפחות סימפטיים עבור הרוכבים וההולכים הם אלו שמסומנים על המדרכה, ללא הפרדה ממשית, בדומה לשבילים באבן גבירול או בשדרות רוטשילד. הסוג השני, הוא של שבילים הנמצאים על הכביש עצמו, בדומה לשבילים ברחובות משה דיין ויצחק שדה, שם השביל מופרד ממקומות החנייה או הכביש באמצעות מערך גומי בלימה (שלא תמיד מונע מנהגי המכוניות מלהחנות את רכבם על השביל). לבסוף ישנם שבילים שהם כ-5 ס"מ מתחת למדרכה. אלה עשויים מאספלט ומפרידים בין המדרכה לכביש, בדומה לשבילים החדשים שנחנכו לא מזמן בטיילת הרברט סמואל. מהעירייה נמסר כי ההחלטה על סוג השביל היא ע"פ מגבלותיו ולפי החתך – כל רחוב בפני עצמו - כאשר מדיניות העירייה היא לסלול כמה שיותר שבילים על המסעה (הכביש) ולאפשר להולכי הרגל ללכת בבטחה.

מורה הדרך שלמה שקד, שמתמחה בסיורים בתל אביב, מציע שלושה מסלולי אופניים שחוצים את העיר לאורכה ולרוחבה, כאלה שיעזרו לכם להרגיש קצת יותר טוב עם הסופגניות שתאכלו בחג.

אחוזות החוף
שביל אופניים בתל אביב אחוזות החוף
 
1. למטיבי דיווש: מסלול מעגלי מהנמל לנמל

זהו מסלול דיווש מהנה לאורך ההיסטוריה של העיר דרך האתרים האופייניים לה ביותר. מתחילים את הטיול בצפון העיר באזור הנמל או שפך הירקון, שם גם נמצאים מגרשי חניה. מדוושים דרומה לאורך טיילת הים עד לסופו של גן צ'ארלס קלור. ליד בית גדי/מוזיאון האצ"ל, חוצים את הכביש מזרחה אל תחנת הרכבת הישנה של יפו (מנשיה לשעבר).

לאחר סיור במקום ממשיכים הלאה דרך שכונת נווה צדק (רח' שבזי) עד למגדל שלום וממנו עולים בדיווש קל לתחילתן של שדרות רוטשילד. רוכבים לאורכן, על נתיב אופניים מיוחד, עד כיכר התזמורת המחודשת, בגינת יעקב שבין "הבימה" ו"היכל התרבות" שם ישנם עצי שקמה עתיקים. מכאן ממשיכים ברכיבה לאורך שדרות ח"ן ע"ש עד לכיכר רבין, כיכר ההפגנות הלאומית שלנו. מכאן פונים שמאלה, כלומר מערבה לשדרות בן גוריון, ובצידן המערבי נמצאת רחבת כיכר אתרים שמעל טיילת הים ובריכת גורדון.

מכאן פונים ימינה ועוברים מעל גשר אל הגינה שמצפון והצמודה לבית הקברות המוסלמי הישן שמוזכר גם בסיפורי המערה החשמלית של חסמב"ה. בצמוד לחזית המערבית של מלון הילטון מטפסים לגן העצמאות. ממרומי הגן, ליד אנדרטת השחף שבור הכנף לזכרם של הטייסים סוקניק ושפרינצק, שמטוסם הופל לים במלחמת העצמאות, עורכים תצפית פרידה לכיוון יפו ומדוושים במורד שבילי האספלט לטיילת ודרכה, חזרה צפונה, לנמל תל-אביב ולמקום בו התחלנו את רכיבתנו.

צלמניה
נותן דוגמה אישית. חולדאי על אופניים צלמניה
 
2. למדוושים מזדמנים: מנמל יפו עד למגדל האופרה

מתחילים את הסיור בנמל יפו שמחדש פניו בימים אלו. עומדים על מבנה הנמל הטורקי הישן שבתוכו צמח הנמל הנוכחי, שומעים על סיפורה של אנדרומדה ועולים מהנמל לגבעת יפו (ברכיבה או ברגל לבחירתכם) לתצפית על תל אביב. משם מדוושים בירידה אל כיכר השעון ובדרך צופים במסגד הגדול ואת שרידי הסאריה. יוצאים להפסקה בשוק הפשפשים לקניות ומשם ממשיכים לדווש על רחוב רזיאל, שלאורכו עברה מסילת הרכבת הישנה עד שנגיע לתחנה עצמה, ובשמו היום – מתחם התחנה. משם, מדוושים לאורך טיילת חוף הים, חולפים ליד "מוזיאון האצ"ל" (בית גדי - השריד היחיד משכונת מנשיה), חולפים על פני הדולפינריום ומסגד חסן בק וממשיכים עד אל מעבר לגבולה הצפוני לשעבר, של יפו בואך תל אביב בכיכר הכנסת (האופרה).

3. למדוושים מתחילים: מנמל תל אביב עד לרידינג

מתחילים את הסיור במה שנקרא בעבר על ידי פרנסי העיר – חצי האי הירקוני, בנמל תל אביב שהפך כבר לאתר בילוי, נופש וקניות. כאן העביר "יריד המזרח" את שנותיו הראשונות ונערכו תחרויות המכבייה הראשונות. ההאנגרים הענקיים, ששימשו כמחסני סחורות של הנמל העברי הראשון שנחנך בשנת 1936, עדיין נמצאים כאן. מפדלים צפונה לכיוון תחנת הכוח "רידינג", הראשונה בתחנות הכוח של ישראל ובין גדות הירקון, אותו חצו חייליו של גנרל אלנבי בדרכם לכבוש את צפונה של ארץ ישראל מידי הצבא הטורקי. במקום נמצא גם תל כודאדי, מיצר צבאי מתקופת התנ"ך ששמר את מוצאו של הירקון לים מפלישת ספינות אויב אל תוך הנהר עצמו ואת גשר ווקופ שהיה הגשר הראשון על הירקון". משם אפשר להמשיך צפונה לאורך הטיילת הנמתחת במקביל לשדה דב, להתפעל מרצועת החוף השקטה והבתולית, ולהסתובב חזרה כשמתעייפים (או להמשיך עד תל ברוך).

אחוזות החוף
שבילי אופניים בתל אביב אחוזות החוף

ואם כבר הזכרנו את הגשר הראשון על הירקון, חשוב לציין שלפני קצת יותר מחודש נחנכו ארבעה גשרים חדשים לאורך הירקון – המזרחי ביותר באזור בריכת הנופרים, השני באזור בית הבטון, השלישי ליד שרידי הגשר התורכי בין אבו רבאח לחיבור נחל שילה עם הירקון, והרביעי באזור הפרדסים של רמת השרון, כולם במסגרת הגן הלאומי ירקון.

ברשות נחל הירקון הוסיפו שבימים אלו הנחל עובר תהליך שיקום נרחב ויצירת ריאה ירוקה הכולל מגוון פעילויות לשיפור איכות וכמות המים: הוצאת מזהמים והסדרה הידראולית של הנחל; ושיפור המגוון והשפע הביולוגי באמצעות שיקום צמחיית גדות ובניית סכרים וסולמות דגים. רון חולדאי אפילו הדגים את השיפור על ידי קפיצה למים, אבל עדיין מומלץ להישאר יבשים ולדווש לצד הנחל, או לפחות בסירת פדלים.

צלמניה
שביל אופניים לצד הירקון צלמניה
"פרויקט שבילי האופניים הוא אחד הפרויקטים החשובים והמרכזיים ביותר בעשייה של אחוזות החוף בחמש השנים האחרונות. זהו פרויקט יפה, ירוק, שכולו בריאות ואיכות חיים, ייחודי לעיר תל אביב יפו וחלק מרכזי במדיניות ראש העיר להקלה על פקקי תנועה וצפיפות חניה. השנה אנו מאיצים עוד יותר את השקעתנו ומגדילים את ההיקף השנתי בעשרות מונים. במקביל כבר השנה התחלנו להוביל מהלך כולל לבידול שביל האופניים מהמדרכות ומודעות רוכבים על מנת למנוע סיכונים", אומר יו"ר אחוזות החוף, מר עופר שחל.

עד היום נסללו באזור תל אביב יפו למעלה מ-110 ק"מ של שבילי אופניים. חלקם הגדול- ע"י חברת "אחוזות החוף". כן, כן, מסתבר שאותה חברה שמתמחה בעיקר בחניה, הפכה לזרוע ביצועית עיקרית של העירייה ליישום, תכנון וניהול פרויקטים תחבורתיים שמטרתם לקדם פתרונות אפקטיביים בתחום התנועה והחניה בעיר, ומאז שנת 2003 החברה גם אחראית על סלילת רוב שבילי האופניים עבור עיריית תל אביב יפו.

כתבות קשורות:
Comments