המעבר לתחבורה ירוקה מתחיל בבית

נשלח 17 באוק׳ 2011, 8:26 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 17 באוק׳ 2011, 9:48 ]
זה לא סוד שנסיעה לעבודה באופניים או ברכב חשמלי מסייעים לשמור על הסביבה. אך עם כל הרצון הטוב, היעדר תשתית מתאימה בבית עלול למנוע גם מהסביבתיים שבינינו לשמור על הכדור. סחיבת אופניים 5 קומות ללא מעלית או מחסור בשקע לטעינה הם רק חלק מהבעיות. הפתרון: תקן לבנייה ירוקה
ברק גוזנר, 17/10/2011

אופניים הם כלי תחבורה אידיאלי והתניידות באמצעותם משלבת חיסכון בדלק, הפחתת זיהומי אוויר וכמובן - שמירה על כושר גופני וחיים בריאים. עם זאת, רוב האנשים לא ירכבו על אופניים במידה שיצטרכו להעלות אותם במעלית בכל יציאה מהבית, או שהגישה לבניין מצריכה עליה במדרגות.

המדריך לבנייה ירוקה :

התקן לבנייה ירוקה כולל פרק המוקש לתחבורה, ולפיו בניין ירוק הוא בניין שמקל על דייריו את השימוש באופניים על ידי תיכנון שבילי גישה נוחים עד לפתח הבניין, ובניית מתחם איחסון אופניים באיזור קרוב לכניסה הכולל מתקני איחסון אופניים מקובעים למבנה.

חשוב שהדיירים ירגישו נוח לאכסן את האופניים היקרים שלהם ללא חשש. על פי התקן, על המתחם להיות מקורה להגנה מהגשם, לאפשר מרווח מספק בין זוגות האופניים למניעה של חיכוך ושחיקה באופניים אחרים, ולאפשר נעילה נוחה גם של הגלגלים וגם של מסגרת האופניים.

התקן מתגמל גם עבור שימוש במצלמה במעגל סגור לשמירה מגניבות. העיקרון פשוט: אם יהיה לנו נוח, נרכב על אופניים, במידה ולא יהיה לנו נוח, נמשיך להשתמש ברכבים מזהמים.

המכונית החשמלית בפתח

תמיד עדיף להתנייד באופניים או תחבורה ציבורית, אבל אם כבר משתמשים בכלי רכב, אז עדיף כמובן בכלי רכב חשמלי. כלי רכב חשמליים אינם מזהמים מכיוון שהם פועלים על סוללות נטענות ואינם שורפים דלקים [הערת עורך האתר: זו טעות נפוצה - ראו: איזו מכונית גורמת לפליטת יותר גזי חממה: מכונית עם מנוע בנזין או מכונית חשמלית?]. הצפי הוא שהשימוש ברכבים חשמליים יצבור תאוצה בשנים הקרובות, ואין היום כמעט חברת מכוניות שאינה מייצרת או מפתחת דגמים חשמליים.

השימוש בכלי רכבי אלו יצריך שינוי מהותי בתשתיות. בתחנות השירות נחליף סוללות במקום למלא דלק, ואת הסוללות נטען בלילה בחנייה הביתית. על פי התקן לבנייה ירוקה, בתים ירוקים הם בתים שמותקנים בהם שקעים חשמליים ייעודיים לטעינה, בהתאם לדרישות תקן הישראלי של מכון התקנים - תקן 61851.

גם כאן העיקרון פשוט: יהיה לנו נוח לטעון, נרכוש כלי רכב חשמליים. לא יהיה נוח - נמשיך להשתמש בכלי רכב מזהמים. 

בונים בית? בידקו נגישות


מלבד אלה, כמובן שתמיד עדיף להשתמש בתחבורה ציבורית. רוב הציבור יעדיף נסיעה נוחה ברכבת על פני עמידה מתסכלת בפקקים, אבל רשת התחבורה הציבורית בישראל עדיין לא מספיק נגישה לשכונות רבות.  

התקן לבנייה ירוקה לא מתייחס אמנם לתחבורה ציבורית, מכיוון שלמי שבונה בית אין בדרך כלל אפשרות לשלוט על נושאים אלה. עם זאת יש טיפ קטן למי שרוכש דירה - בטרם מתקבלת ההחלטה על מיקום הדירה, חשוב לבחון את הנגישות לתחבורה ציבורית ולבחור שכונה נגישה. העיקרון פשוט, זוכרים? אם יהיה לנו נוח - נשתמש בתחבורה ציבורית. אם לא יהיה לנו נוח, נמשיך לנסוע בכלי רכב מזהמים.

הכותב הוא אקולוג מחברת הבנייה הירוקה אקופיט , וחבר בועד המייסד והמנהל של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה

לכתבה באתר ynet 


כתבות קשורות:

מכונית חשמלית אינה בהכרח "תחבורה ירוקה" (תלוי במקור האנרגיה שטוען את הסוללות):
התפתחויות אחרונות בתחבורת אופניים בישראל:

Comments