סביבנו - תוכנית על טבע וסביבה ברדיו הגליל העליון. והפעם: אופניים

פורסם: 10 במאי 2012, 9:13 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 10 במאי 2012, 9:16 ]
 
"סביבנו" היא תוכנית רדיו שבועית בנושאי טבע וסביבה, ברדיו קול הגליל העליון, 105.3 FM, שהוא רדיו חינוכי קהילתי של המועצה האזורית הגליל העליון, בחסות קול ישראל. את התוכנית מפיקה, עורכת ומגישה זהר לידר.
אופניים הם אחד מכלי התחבורה הנפוצים בעולם כולו, לצורך ניידות, פנאי, ספורט ועוד, ויש להם יתרונות סביבתיים ובריאותיים רבים, עליהם שוחחנו בתוכנית של היום (9.5.2012). יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", סיפר לנו על היתרונות הרבים של הרכיבה, על פרויקטים שמשלבים אופניים ותחבורה ציבורית, ועל פעילות העמותה לקידום הרכיבה בארץ.
קישור לדף התכנית: לחצו כאן
להאזנה להקלטת התכנית: לחצו כאן (הראיון מדקה 14:38 עד דקה 25:30)

תמליל השיחה עם יותם אביזוהר:

פה בקיבוצים נדמה שכולם יודעים לרכוב על אופניים מגיל צעיר ועד מבוגר: לחדר האוכל, לכל-בו או סתם בשבילי הקיבוץ הנוחים, אבל האם רכיבה על אופניים מתאימה גם לערים הגדולות? נדבר על כך עם יותם...

 

1. למה דווקא אופניים? למי בעצם מתאימה הרכיבה על אופניים? לכולם, כמעט, גם לקשישים שהחליפו את האופניים בקלנועיות, לצעירים, ש"שדרגו" בטוסטוסים, והמבוגרים, נוסעים באוטו שחונה ליד הבית... א.ד. גורדון מתהפך בקברו ולא רק הוא, גם שוחרי איכות הסביבה, בריאות הציבור, והורים שחוששים לתת לילדים שלהם להתרוצץ באופן חופשי, ברגל ובאופניים, אפילו בקיבוץ. 

 

2. מה מטרות העמותה? (ממש בקצרה דוגמאות של פרויקטים בהם אתם מעורבים..)

להפוך את הישובים שלנו לאמסטרדם, את המדינה שלנו להולנד, ככל שזה נוגע לתרבות אופניים, לתשתיות לרכיבה ולבטיחות.

איך? חוקים לעידוד תחבורת אופניים, לצמצום גניבות האופניים, להגברת בטיחות הרוכבים, פיתוח תשתיות לרכיבה, בישובים, לאורך הכבישים הבין עירוניים ובשטחים הפתוחים. לאפשר לילדים לרכב לבית הספר בביטחה, להורים, לעבודה, לסטודנטים למכללה, או למי שרוצה לטייל, מהבית, ועד למסלולי האופניים שנמצאים מתחת לאף...

3. מה היתרונות הסביבתיים של רכיבה על אופניים? איזה יתרונות נוספים יש לפעילות הזאת?

היתרונות  ברורים: אופניים שורפים שומן ולא דלק, האגזוזים שלהם, לא פוגעים באויר, לא פולטים גזי חממה שמאיצים את משבר שינויי האקלים או סתם גזים רעילים שמאיצים את הקץ שלנו. אין דלק, כלומר לרוכבים אין קשר לתחנות דלק ול פגיעה  במי התהום שלנו,  מינימליטסים בהשוואה לבני דודים שלהם, הרכבים שצורכים עוד כבישים, עוד מקומות חניה, ומלבישים את הארץ בשלמת בטון ומלט, ומהווים את החיבור האולטימטיבי בין האדם לאדמה, לסביבה (מי שרוכב  לעבודה בקרית עתידים רמת החייל לאורך פארק הירקון, מי שרוכבת למכללת תל חי מקרית שמונה, נהנית מהדרך, מציוץ הציפורים, לעומת הנהגים, שנהים פחות מצפירות הרכבים...

 

4. נספר קצת על פרוייקט תל אופן שמתקיים בת"א- של השכרת האופניים הירוקים בתחנות שונות בעיר- איך זה עובד? מתאים גם להשכרה יומית לבאים מרחוק?  1500 זוגות אופניים פוזרו ב 150 תחנות אוטומטיות, המפוזרות ברחבי העיר (כל 250 מ' – עמדה), אפשר לקחת אופניים בעמדה X נאמר, תחנת הרכבת ברחוב ארלוזרוב בתל אביב, ולהחזיר בנקודה Y. למי שחושש מגניבות אופניים, הסידור הזה מוצלח מאוד, כי מהרגע שהחזרת, עיריית תל אביב שומרת על האופניים שלה... בנוסף, באחריותה, לדאוג לפנסים, לפעמון, לסבל... האופניים בכלל, אופניים עירוניים, כלומר תנוחת הרכיבה, זקופה (בניגוד לאופני הרים בהם נוסעים רוב הרוכבים בישובים בישראל)

 

כן, אפשר לשכור על בסיס יומי, 14 ₪ ליום (יקר יותר ממנוי שנתי 240 ₪ לשנה, אבל בהחלט דיל אטרקטיבי למי שמזדמן לעיר הגדולה. המנוי היומי/ השנתי מקנה שימוש חופשי באינטרואלים של חצי שעה. אם לא השתמשת יותר מחצי שעה, לא תהיה עלות נוספת. רכבת שעה – תוספת של 5 שקלים. ככל שמשתמשים יותר, משלמים יותר. בעיר שטוחה וקומפקטית כמו תל אביב, אפשר להגיע מצפון לדרום, בחצי שעה. לא צריך יותר.


הפרוייקט מקבל ביקורות טובות ותגובות חיוביות- מה גורם לו להצליח? העדר אלטרנטיבות יעילות

התחבורה הציבורית בגוש דן טעונה שיפור, במקום לחכות 20 דקות לאוטובוס, אפשר פשוט להגיע.

אם בוחרים באופניים. אין בעיות חניה, אין פקקים, אין דרך מהירה יותר להגיע, מדלת לדלת.

כאמור אין חשש מגניבות (לא בעיה שלי) והיתרונות של חיטוב הגוף, בריאות וכו'..

 

5. מה עם שילוב אופניים עם תחבורה ציבורית כמו אוטובוסים? (רכבת, לצערינו, פחות רלוונטית לנו)-

אפשר להביא את האופניים שלנו, לשים בתא המטען ולרכוב איתם ברחבי ת"א?

בינתיים הצלחנו להגיע להסדר על העלאת אופניים לאוטובוסים הבין עירוניים, בחינם, ללא כל מגבלה שהיא. לאוטובוסים העירוניים, שהם נטולי תא מטען, אפשר להעלות אופניים מתקפלים

 

6. יש לך בשורות לגבי שבילי אופניים נוספים גם פה בגליל העליון?

מאוד תלוי במועצה, בלחץ של התושבים. אם התושבים ידרשו, אם מהנדס המועצה יגיש בקשה לתקצוב פיתוח שבילי אופניים למשרד התחבורה, הוא יקבל. לא יבקשו, לא יקבלו...

דווקא בגלל שהתחבורה הציבורית בין הישובים בצפון, לא מספקת פתרון יעיל, הקומבינציה של אופניים ואוטובוסים מנצחת: לרכב אל הכביש הראשי, ומשם, באוטובוס. המועצה יכולה להערכתי לחסוך לעצמה תקציב משמעותי אם תפתח שבילי אופניים שישרתו את הנוער, ויאפשרו לו לרכב לבית הספר במקום לעלות על ההסעה....

7. ומה לגבי בטיחות הרוכבים בכבישים בינעירוניים?

ביחד עם מע"צ  גיבשנו בשנה האחרונה הנחיות לתכנון שבילי אופניים לאורך כבישים בין עירוניים. מע"צ אימצה את ההמלצות שלנו ל450 ק"מ של כבישים  בין עירוניים שלאורכם יש להסדיר פתרונות לרכיבה בטוחה. חלק מהפרויקטים כבר בביצוע, חלקם, בהנחה ותקציבים יעברו, יכנסו לתוכנית העבודה בשנים הקרובות

 

 

 
 
Comments