ביצועים חלשים לפרויקט "תל אופן" בשנת 2014

פורסם: 21 במרץ 2015, 11:56 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 21 במרץ 2015, 11:57 ]

הכנסות מיזם השכרת האופניים שבשליטת חברת פרידנזון עמדו על פחות מ-16 מיליון שקל ב-2014, ירידה של 11% ■ רווח תפעולי של פחות מ-200 אלף שקל ב-2014 ■ תוצאות פרידנזון דווקא השתפרו

אביב לוי, 16/3/15

תל אופן / צילום: תמר מצפי

תל אופן / צילום: תמר מצפי

דוחות חברת ההובלה והלוגיסטיקה פרידנזון ל-2014, שפורסמו היום, מלמדים כי מיזם השכרת האופניים "תל אופן", שאותו היא מפעילה בתל אביב, מתקשה להתרומם. ההכנסות מהמיזם בסיכום שנתי נחלשו בכ-11%, ועמדו על פחות מ-16 מיליון שקל. הרווח התפעולי שייצר המיזם בשנה החולפת היה שולי, והסתכם בפחות מ-200 אלף שקל, אחרי שנתיים (2012-2013) שבהן נרשמו ממנו הפסדים תפעוליים של כ-700 אלף שקל במצטבר. בשורה התחתונה רשם הפרויקט איזון ב-2014.

את תל אופן מחזיקה פרידנזון באמצעות חברת FSM (כ-45%) שבה מחזיקים גם איתן שמיר, מבעלי בנק כרמל לשעבר, אשר שמו עלה בימים האחרונים כאחד המתמודדים לרכישת התחנה המרכזית החדשה (תמח"ת) בתל אביב, וכן חברת היועצים מרטנס הופמן. המיזם כולל קרוב ל-60 עובדים, המועסקים בין היתר בשירות לקוחות, מחשוב, תפעול מערך האופניים, תיקון אופניים ואנשי מטה.

ב-2010 חתמה FSM על חוזה להקמה והפעלת מערך השכרת אופניים בתל אביב מול העירייה. בסוף 2011 הסתיים השלב הראשון של הפרויקט, הכולל הקמת מערך השכרת אופניים, ובו 150 תחנות עגינה עם 2,000 זוגות אופניים, מערך מחשוב, אתר אינטרנט ומוקדי שירות, בהשקעה של כ-38 מיליון שקל, לפי אבני דרך.

השלב השני שהחל באותה שנה כולל תפעול מערך השכרת האופניים, ולפי תנאי הסכם הזיכיון משלמת עבורו העירייה 5 מיליון שקל בשנה ל-FSM, צמוד למדד. ההכנסות ממערך האופניים נובעות מדמי המינוי ומהשימוש הנעשה בהם, נוסף על הכנסות מחסויות. תקופת הזיכיון היא ל-10.5 שנים, עם אפשרות להארכה.

דוחות טובים לפרידנזון

תל אופן היא פעילות שולית מסך הפעילות של פרידנזון, שם יכולים להיות מרוצים מהדוחות השנתיים, שהראו שיפור בפעילויות המרכזיות של החברה, העוסקת בהובלה ולוגיסטיקה, אחסנה ושילוח בינלאומי. מניית החברה הגיבה לדוחות בעליות שהגיעו במהלך המסחר לכ-7%.

בסך הכול, הכנסותיה השנתיות של פרידנזון צמחו אשתקד ב-6.5% ל-146 מיליון שקל, ואחרי שיפור ברווח הגולמי וברווח התפעולי, בשורה התחתונה היא הציגה זינוק של 70% ברווח הנקי שלה, שהגיע ליותר מ-9 מיליון שקל.

נוסף על עלייה בהכנסות, את השיפור ברווחיות מייחסת פרידנזון לבקרה קפדנית שנעשתה על תקציב ההוצאות, וכמו כן היא נהנתה מירידה בהוצאות מימון, בזכות שינויי מטבע. הונה העצמי של החברה גדל בכ-11% ל-66.5 מיליון שקל, מול סך התחייבויות של כ-170 מיליון שקל, מהן התחייבויות שוטפות של 118 מיליון שקל, בעיקר לבנקים, ספקים ונותני שירות. בסך הכול מעסיקה פרידנזון קרוב ל-370 עובדים במשרה מלאה.

בפעילות העיקרית - מתן שירותי הובלה ולוגיסטיקה - ההכנסות צמחו אשתקד ב-3.5% והגיעו לכ-100 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהן צמח ב-5.5% ל-9.5 מיליון שקל. חדשות נוספות שסיפקה פרידנזון במסגרת הדוחות היא על סיום הקמתו של מרכז לוגיסטי חדש במתחם באזור נמל אשדוד, בשטח בנוי של כ-6,000 מ"ר, שיסייע לה להרחיב את יכולות האחסון שלה.

לכתבה בגלובס

נסיעה טובה: האופניים של תל אביב התגלגלו לשנה רווחית
מיזם האופניים של עיריית תל אביב רשם בשנת 2014 רווח תפעולי של 164 אלף שקל - לאחר שנתיים של הפסדים. על פי דוחות חברת פרידנזון, המפעילה את המיזם, בשלוש וחצי שנות הפעילות נרשמו בתל אופן הכנסות של 92.9 מיליון שקל
גיל קליאן 16.03.15, 12:49 

דו"חות חברת פרידנזון מגלים כי הקמת מיזם תל אופן היתה הרבה יותר רווחית מההפעלה שלו. פרידנזון, מפעילת המיזם, היא חברה העוסקת בשילוח ובלוגיסטיקה.  

בשנת 2014 הגיע תל אופן לרווח תפעולי צנוע של 164 אלף שקל – אחרי שנתיים של הפסדים תפעוליים (המיזם הפסיד תפעולית 283 אלף שקל ב-2013 וסכום נוסף של 418 אלף שקל בשנת 2012). בשנת 2011 רשם המיזם רווח תפעולי של 6.9 מיליון שקל, אך הרווח נבע מתשלומים לחברה על הקמת המיזם, ולא מהפעלתו.

עם זאת, לאורך השנים קיימת מגמת שיפור בתוצאות התפעוליות של המיזם. המעבר לרווח בשנת 2014 הגיע למרות ירידה בהכנסות (לעומת 2013) של 10.6% לרמה של 15.7 מיליון שקל.

תל אופן פועל מאז הרבעון השני של 2011, כך שדו"חות פרידנזון מאפשרים לעשות סיכום פיננסי של 3.5 שנות פעילות. באותן שנים, תל אופן יצר הכנסות של 92.9 מיליון שקל, ורווח תפעולי של 6.4 מיליון שקל.

במהלך שנת 2014 רכשה פרידנזון מבעלי מניות אחרים במיזם (החברה לא ציינה מי המוכרים) נתח של 9% ממניותיו, תמורת 700 אלף שקל. עסקה זו שיקפה לתל אופן (שפעילותו מרוכזת בחברה הבת FSM) שווי של 7.8 מיליון שקל.

הדו"חות חושפים כי במהלך שנת 2014 מספר המנויים של תל אופן ירד ב-8.8% ועמד על 15.5 מחזיקי מנוי. באותה תקופה כמות תחנות העגינה להשכרת אופניים עלה ב-4.6% ל-182. כמו כן מגלים הדו"חות כי לקראת סוף 2014 הזמינה עירית תל אביב (שהיא למעשה הבעלים של תשתיות תל אופן, כאשר חברת FSM היא מפעילת השירות) עוד 720 זוגות אופניים, שסופקו לעיריה בתחילת 2015 וצפויים להעלות את הכנסות החברה מהמיזם ברבעון הראשון של השנה. יחד עם התוספת החדשה, מספר האופניים בתל אופן צפוי לעבור את ה-3,000.

החוזה של FSM מאפשר לה להרחיב את שירות השכרת האופנים גם לערים שכנות לתל אביב – אך החברה לא עידכנה אם יש תהליכים או מגעים כעת לביצוע הרחבות שכאלה.

פרידנזון כולה סיימה את 2014 עם הכנסות של 145.7 מיליון שקל, עליה של 6.5% לעומת שנת 2013. ההשפעה של תל אופן על חברת השילוח והלוגיסטיקה די זניחה, והצמיחה נבעה מעלייה בפעילות שילוח והובלות. הרווח התפעולי עמד על 15.4 מיליון שקל, צמיחה של 28%, ובשורה התחתונה על רווח נקי של 9.2 מיליון שקל, קפיצה של 70% לעומת שנת 2013. 



Comments