כיצד תיפתר הבעיה הגדולה של ה"תל אופן"?

נשלח 20 ביולי 2011, 11:52 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 20 ביולי 2011, 11:55 ]

17/7/2011, אביב לביא

לילדים שלי יש תחביב חדש. רגע לפני שהסתיימה שנת הלימודים טען מישהו בבית הספר שמכוניות צהובות הן נדירות, ומאז הם צועדים ברחובות העיר, דרוכים כמו קפיץ, ועיני הנץ שלהם תרות אחרי מכוניות צהובות. מי שצועק ראשון "ילו קאר" מקבל נקודה.

במקביל, הם מתעדים את מספר הרוכבים על אופני תל אופן הירוקים שחולפים על פנינו. רק שהספירה הזו איבדה מהר מאוד את הטעם: האופניים הירוקים בפעולה הם מחזה נפוץ מדי. יותר ויותר אנשים מתגלגלים עליהם ברחובות, והרשמים שמגיעים אליי, בסך הכול, מאוד חיוביים. רק טרוניה אחת חוזרת על עצמה, והיא נוגעת למגבלת 30 הדקות.

תחנה להשכרת אופניים בתל אביב
תחנה להשכרת אופניים בתל אביב צילום: יהונתן שאול

חצי שעה זה בהחלט פרק זמן שמספיק כדי לדווש ממקום למקום בעיר. אלא שהמונח הגאוגרפי "עיר" כולל רק את העיר עצמה, בלי השכונות הצפוניות, המזרחיות או הדרומיות. מי שמתגורר באפקה או בנווה שרת, ביפו או בקריית שלום, ורוצה להשתמש באופניים הירוקים כדי להגיע ל"עיר" - ייאלץ להיפרד כמעט בכל השכרה מחמישה שקלים נוספים.

זה אולי נשמע כמו סכום זניח, אבל הוא נהיה משמעותי כשלא מדובר ברכיבה חד-פעמית. קחו למשל את א', שמתגורר בתל ברוך צפון ונכנס מדי יום לעיר למשרדו באזור קרליבך. הוא מת לעשות את זה עם האופניים הירוקים, אבל הרכיבה, אבוי, לוקחת לו בדיוק 36 דקות.

עוד עשרה שקלים ליום (חמישה לכל צד), עוד 200 שקל לחודש, כשעלות המינוי הבסיסי היא כזכור 20 שקל לחודש. לא הוגן, לא פרופורציונלי, ובעיקר לא מעודד את תושבי השכונות לנטוש את הרכב הפרטי ולהפחית את עומסי התנועה ואת מספר המכוניות שמשתרכות בכניסות לעיר מדי בוקר.

הפתרון המתבקש הוא להאריך את ההשכרה החינמית ל-40 דקות . בעירייה טוענים שזו תהיה פגיעה קשה באחד מעקרונות הברזל של הפרויקט - תחלופה גבוהה בתחנות.

אולי צריך לבחון רעיון יצירתי - להאריך את משך ההזמנה החופשית רק אם תחנת המוצא או היעד ממוקמות באחת השכונות הפריפריאליות. בעירייה, בכל אופן, אומרים שהם מודעים לבעיה ומחפשים פתרונות. נשמח לשמוע בהקדם על הפתרונות הללו, כי בינתיים ל"תל אופן" יש לקוחות מרוצים ולקוחות סוג ב'.

לכתבה באתר nrg
Comments