פרידנזון דיווחה על ירידה בהכנסות המיזם, שבו היא שותפה, עקב צוק איתן ■ 80% מהשימוש נעשה בידי מנויים - אבל עיקר הרווח מגיע ממשתמשים מזדמניםמאת ערן אזרן, 23/11/2014אחד המיזמים המעניינים שקמו בישראל בשנים האחרונות הוא תל־אופן של עיריית תל אביב, המאפשר לשכור אופניים על בסיס שעתי או יומי. למרות התקלות הרבות שעמן נאלצים המשתמשים להתמודד, הפרויקט זכה עד כה להצלחה יחסית. עם זאת, המיזם עדיין אינו מצליח להרוויח כמעט. התוצאות הכספיות נחשפות, אף כי באופן חלקי בלבד, באמצעות הדו"חות של אחת השותפות בפרויקט - חברת פרידנזון שירותים לוגיסטיים, שמניותיה נסחרות בבורסה של תל אביב. פרידנזון מחזיקה בפרויקט באמצעות החברה הבת (45%) אף.אס.אם (FSM) שירותי קרקע. מהדו"חות עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2014 רשמה FSM רווח שולי של 144 אלף שקל בלבד. זאת, בהמשך לשנתיים לא פשוטות שבהן הפסיד המיזם - 283 אלף שקל ב–2013, ו–418 אלף שקל ב–2012. בנוסף, מאז ינואר 2012, תום תקופת ההרצה, הכניס המיזם כ–45 מיליון שקל. ב–2012 ההכנסות הסתכמו בכ–15.1 מיליון שקל, וב–2013 ההכנסות גדלו ב–16.5% ל–17.1 מיליון שקל. ואולם, בתשעת החודשים הראשונים של 2014 ההכנסות הגיעו רק ל–10.7 מיליון שקל - ירידה של 15% ביחס לתקופה המקבילה ב–2013. ![]() לפי החברה, כ–80% מהשימושים בתל־אופן נעשים על ידי מנויים, ו–20% על ידי משתמשים מזדמנים. עם זאת, בפועל חלוקת ההכנסות הפוכה - כ–80% מגיעים מלקוחות מזדמנים ו–20% בלבד מתקבלים מהמנויים. הירידה הדרסטית בהכנסות ב–2014 מיוחסת לאירועי צוק איתן, שפגעו באופן מהותי בפעילות, בעיקר בשל הירידה בתיירות לישראל. "צוק איתן פגע באופן משמעותי בשימוש בשירותים של תל אופן", סיפר עפר סלע, מנהל הפעילות, שהדגיש כי עד צוק איתן מספר הנסיעות הממוצע היומי היה 9,000, ולאחריו ירד ל–7,500–8,000. "הרבעון השלישי הוא בדרך כלל הרווחי ביותר. אלה החודשים של החופש הגדול, שבהם מגיע גם גל התיירים. כמו כן, ספטמבר הוא החודש של החגים, שבו ניתן לצפות שרבים ישתמשו באופניים", הוסיף סמנכ"ל הכספים של פרידנזון, אסף טיקוצקי. FSM זכתה בזיכיון להקים ולהפעיל את תל־אופן עד 2021. בהתאם להסכם עם עיריית תל אביב, FSM הקימה ב–2011 מערך הכולל 110 תחנות עגינה, 2,000 זוגות אופניים, מערך מחשוב, אתר אינטרנט ומוקד שירות. בהסכם גם נקבע כי FSM תקבל מהעירייה תשלום שנתי של כ–6 מיליון שקל, ובמקביל תחלוק עם העירייה סכום מסוים מכל הכנסה שמעל 4.5 מיליון שקל. מלבד חברת פרידנזון, בעלי מניות נוספים בפרויקט - ששוויו מוערך בדו"חות הכספיים ב–8.5 מיליון שקל - הם איתן שמיר (45%), המחזיק במקביל בחברת כוח אדם גדולה; והמנכ"ל הקודם דני שפילמן (10%). הקמת פרויקט תל־אופן בתל אביב הוא חלק מגל ירוק השוטף את העולם וישראל. במסגרת זו ערים רבות בעולם - בהן פריז, בריסל, מונטריאול, ניו יורק ולונדון - מקדמות פרויקטים של תחבורה ירוקה, שנועדו להפחית את זיהום האוויר ולהקל על הלחץ בכבישים. ואולם, גם מפעילות האופנים ברחבי העולם מתקשות להרוויח: פרויקט האופניים ביקסי במונטריאול הולאם, סיטי בייק בניו יורק נקלע להפסדים, ובלונדון שירות ברקליס סייקל הייר מפסיד 2,000 דולר בשנה על כל זוג אופניים. ![]() רווח של 9 מיליון שקל לפרידנזון תל־אופן אינו תחום מהותי עבור פרידנזון. עיקר הפעילות של החברה נמצא בתחומים אחרים: הובלה יבשתית, אחסנה ושילוח בינלאומי של מטענים. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה פרידנזון עם שיפור משמעותי בתוצאות. הרווח לפני מס הסתכם בכ–9.1 מיליון שקל - גידול של כ–84% ביחס לתקופה המקבילה. הכנסות החברה הסתכמו בכ–107.4 מיליון שקל, עלייה של כ–6.5%. באחרונה השלימה פירדנזון הקמתו של מרכז לוגיסטי חדש בפארק נמלי ישראל באשדוד, בשטח כולל של 22 אלף מ"ר. המרכז מיועד לאחסנה ושירותים לוגיסטיים, ובחברה רואים בו אחד ממנועי הצמיחה העיקריים בשנים הבאות. מניית פרידנזון - הסובלת מסחריות נמוכה, בדומה לעשרות חברות קטנות בבורסה, עלתה בשנה האחרונה ב–25% וב–289% בשלוש השנים האחרונות. החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ–67 מיליון שקל. לכתבה בדהמרקר |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >