נטישה המונית: לאן נעלמו מנויי תל אופן?

נשלח 1 באפר׳ 2016, 12:53 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 1 באפר׳ 2016, 12:55 ]

מספר המינויים למיזם האופניים הירוקים צנח -2015 ב-22% - מ-15.5 אלף מנויים ל-12.1 אלף מנויים ■ ההכנסות מהשכרת אופניים נותרו יציבות ברמה של 14.4 מיליון שקל, אף שמספר תחנות העגינה גדל בכ-10%, ומספר זוגות האופניים טיפס ב-17% ל-3,500

מאת ערן אזרן, 22/3/2016

מיזם האופניים הירוקים בתל אביב, "תל אופן", המשיך ב-2015 לאבד מנויים בקצב מהיר. מספר המנויים בסוף 2015 צנח לכ-12.1 אלף, בהשוואה ל-15.5 אלף בסוף 2014 – נפילה של 22%, כך חושפים דו"חותיה הכספיים של פרידנזון  חברת ההובלה והלוגיסטיקה, הנסחרת בבורסת תל אביב ושותפה בפרויקט. נטישת המנויים מיוחסת בעיקר למעבר של לקוחות לשימוש באופניים חשמליים ולבעיות תפעוליות רבות הקיימות במיזם מאז הקמתו – וטרם טופלו.

מיזם "תל אופן" נמצא בבעלות חברת FSM שירותי קרקע. החברה מוחזקת על ידי פרידנזון  (45%), איתן שמיר, בעליה של חברת כוח אדם גדולה (45%); והמנכ"ל הקודם דני שפילמן (10%). ההכנסות מהשכרת אופניים הסתכמו ב-2015 בכ-14.4 מיליון שקל, בדומה להכנסות בשנים 2014 ו-2013. ההכנסות נותרו יציבות למרות שמספר תחנות העגינה גדל ב-2015 בכ-10% לכ-204, ומספר זוגות האופניים עלה ב-17% לכ-3,500.


ראש עיריית תל אביב רון חולדאי רוכב על תל-אופן, לפני כשנתיים. צילום: תומר אפלבאום.

"האופניים החשמליים צמחו באופן דרמטי והביאו לירידה במספר המנויים. עיקר הנטישה נרשמה בחצי השנה הראשונה של 2015", אמר גידי אלטמן, יו"ר פרידנזון. "הרשויות החלו כעת לקדם רגולציה ולבצע אכיפה בשל הסיכון הבטיחותי הגבוה – כך שאני מאמין שהמגמה תיעצר. בכל הערים המרכזיות בעולם, האופניים הירוקים תופסים יותר נפח ומשקל ומקבלים מקום מרכזי. אני מקווה שפרויקט הרכבת הקלה והרחבת שבילי האופניים יתנו תנופה לנושא גם בישראל".

מנגנון ההכנסות של FSM נקבע בהסכם שנחתם ב-2010 עם הרשות לפיתוח כלכלי של תל אביב-יפו. עם השלמת הקמתו של מערך האופניים (150 תחנות עגינה, 2,000 זוגות אופניים, מערך מחשוב, אתר אינטרנט ומוקדי שירות) קיבלה FSM תשלום של כ-38 מיליון שקל. תמורת שירותי התפעול והתחזוקה, מקבלת FSM תשלום שנתי של כ-5 מיליון שקל מהרשות, בתוספת חלק מהתקבולים של המשתמשים: אם התקבולים עולים על 4 מיליון שקל, העודף מחולק באופן שווה בין הרשות לבין FSM; אם התקבולים נמוכים מ-4 מיליון שקל - כל ההכנסות מועברות ל-FSM.

לצד ההשכרה השוטפת, מקור הכנסות שני של FSM הוא הרחבת מערך האופניים. במשך 2015 המשיכה הפריסה של המערך אל מחוץ לעיר תל אביב ובתוכה. במהלך השנה הוקמו 10 תחנות עגינה בגבעתיים, 9 תחנות ברמת גן ו-4 תחנות בתל אביב. במקביל, גם עיריית בת ים בוחנת את הרחבת הפרויקט לשטחה. ההכנסות מהרחבת המערך עמדו ב-2015 על 7.1 מיליון שקל, בהשוואה ל-1.2 מיליון שקל ב-2014 ול-3 מיליון שקל ב-2013. בנובמבר קיבלה FSM הזמנת עבודה נוספת, הכוללת הוספת 500 זוגות אופניים לשירות.

התשלומים החד פעמיים בגין הרחבת מערך האופניים הקפיצו את שורת ההכנסות של "תל אופן" לכ-21.5 מיליון שקל ב-2015, בהשוואה לכ-15.7 מיליון שקל ב-2014 ול-17.5 ב-2013. כתוצאה מכך, הרווח התפעולי של "תל אופן" עלה ל-1.6 מיליון שקל, בהשוואה ל-164 אלף שקל ב-2014 ולהפסד תפעולי של 283 אלף ב-2013.

על רקע הבעיות הרבות, בחודש שעבר חתמה FSM על הסכם עם הרשות לפיתוח כלכלי להחלפת מערכת הנעילה לאופניים. בהסכם – שתמורתו שתקבל FSM כ-7 מיליון שקלים נוספים - נקבע שמערכת הנעילה באופניים תוחלף, כך שהמנעול – שהיה מחובר עד עכשיו לאופניים - יחובר למתקן קבוע חיצוני. "המנעול אמור לשפר משמעותית את חוויית הצרכן. אני מאמין שזה יפתור את כל הבעיות שהיו במיזם – כך שהוא יעלה ויצמח", הדגיש אלטמן.

בשורה התחתונה, תל אופן סיים את 2015 ברווח נקי של כמיליון שקל. במשך השנה חולק דיווידנד של 811 אלף שקל לבעלי המניות. שווי המיזם עומד כעת על כ-8 מיליון שקל.

לכתבה בדהמרקר



Comments