רוצים לשכור אופניים בת"א? עדיף בצפון העיר

פורסם: 13 בפבר׳ 2012, 5:20 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 13 בפבר׳ 2012, 5:24 ]

שוב הדרום נשאר מאחור? מחקר שערך תושב תל אביב מעלה: תחנות "תל אופן" בדרום העיר פחות מתוחזקות ויש בהן פחות אופניים

חגי מטר | 13/2/2012 7:24 
תגיות: השכרת אופניים, תל אופן,עיריית תל אביב-יפו
האם גם בענייני ה"תל-אופן" דרום תל אביב נשארת מאחור? מחקר שערך תושב העיר מעלה כי תחזוקת התחנות בדרום תל אביב פחות טובה מאלו שבמרכז ובצפונן העיר.
תחנה להשכרת אופניים
תחנה להשכרת אופניים צילום: יהונתן שאול

רן מירום המתגורר באזור רחוב ויצמן וכל יום רוכב אל ומעבודתו ב"גוגל ישראל" שבמגדל לוינשטיין עם אופניים של "תל-אופן". למרות שהשירות נוח לו, הוא גילה שבחלק ניכר מהפעמים שביקש לקחת אופניים, בעיקר מהעבודה (תחנת בגין פינת הרכבת) הביתה, אין זוגות בתחנה והוא נאלץ לחפש תחנות אחרות.

בהיותו איש תוכנה, החליט מירום לפתח קוד שייתן ציון לתחנות בעיר כל רבע שעה על בסיס הנתונים המעודכנים באתר "תל-אופן": מספר אופניים זמינים, מספר עמודי עגינה פנויים והאם התחנה עובדת או לא. משקל גדול יותר ניתן לנתונים המתקבלים בשעות העומס בבוקר ואחר הצהריים.

כשצירף את הנתונים המצטברים למפה – הופתע מהתוצאה. "חשבתי שבאזורי הלחץ, ליד מקומות עבודה ותחנות תחבורה ציבורית, יהיה רוב העומס ולכן גם רוב הבעיות", מספר מירום. "באמת שבאתי בלי שום אג'נדה, ואני לא מאלה שמדברים על דרום מסכן מול צפון עשיר. אני לא יודע אם המצב נגרם בגלל אפליה או ונדליזם, אבל עם הנתונים אי אפשר להתווכח".
התחנות בתל כביר בתחתית הרשימה 

ואכן, מספיק מבט אחד על המפה שהעלתה התוכנה של מירום בשביל להבין את המגמה: כמעט כל התחנות לכל אורך האיילון ממחלף הרכבת ודרומה ובכל השכונות הדרומיות לרחוב הרכבת וללה גווארדיה מסומנות באדום, המייצג ציון שלילי ("בעייתיות בכ-19 אחוזים מהזמן", מדייק מירום).

כמעט כל התחנות במרכז העיר וחצי מהתחנות הצפוניות לירקון מציגות ציון בינוני, לעומת התחנות לאורך החוף וחצי מהצפוניות שמציגות ציון מושלם ("בעיות רק בכחמישה אחוזים מהזמן או פחות").

אם בודקים את רשימת הציונים שמציע מירום אפשר לראות שבתחתית הרשימה, עם ציונים שנעים בין 50 ל-60, נמצאות התחנות בתל כביר, נווה עופר והכניסה לפארק דרום, בעוד שהתחנות במרכז טאגור ושיכון ל' זוכות לציון 99. "ללקוח זה לא משנה אם יש סיבות מעולות למצב הזה", הוא אומר. "אם יש יותר צורך בתחזוקה או בתחנות – שיוסיפו".

"העבודה אינה מחשבת את מרכיב הביקוש"

תושבי דרום העיר ציינו בשיחה עם "זמן תל אביב" כי מניסיונם האישי, הנתונים תואמים את המצב בשטח. "ככל שאתה מתרחק ממרכז העיר דרומה, ככה התקשורת של התחנות יותר איטית ויש להן יותר בעיות", אומר שי זיו, שגר בכפר שלם ולו מינוי ל"תל-אופן".

השכרת אופניים בתל אביב
השכרת אופניים בתל אביב צילום: יהונתן שאול

"התחנה בדרך הטייסים, למשל, היא בפועל רק תחנה לחניית אופניים. ב-80 אחוזים מהמקרים לא הצלחתי להוציא משם זוג, לא משנה כמה חיכיתי".

"זו דוגמה נהדרת לצורה שבה הנגשת מידע לתושבים יכולה לייצר דברים חדשים", אומר מירום. "'תל-אופן' נותנים לציבור את הנתונים שלהם ואז מישהו אחד מפתח אפליקציה למציאת תחנות וגיקים כמוני עושים איזו אנליזה שהם אולי לא חשבו עליה ועכשיו יוכלו להיעזר בה. העברתי את הנתונים ל'תל-אופן' ובינתיים רק אמרו לי שיעבירו את הנתונים לאנשים המתאימים. מה שכן – כבר ביום שני היו בתחנה ליד העבודה שלי המון זוגות אופניים!"

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העבודה שהציג הרוכב אינה מחשבת את המרכיב הכי חשוב במערך כזה והוא רכיב הביקוש. הבדיקה מוכרת לנו ואנו נבחן האם מספר האופניים בתחנות המדוברות עונה על כמות הביקושים בהן. יש לציין כי בדיקתו אינה בודקת שירות אלא את מספר האופניים הזמינים בכל תחנה.

"העובדה כי בתחנה פלונית יש בדרך קבע מספר מועט של זוגות אופניים אין בה כדי לומר שרמת השירות אינה טובה, אלא יתכן כי רמת הביקושים היא נמוכה וכמות האופניים תואמת לרמת הביקושים באזור. ככל שרמת הביקושים תעלה מטבע הדברים מספר האופניים בכל תחנה יגדל. הטענה לגבי התחנה ברחוב הטייסים תיבדק".
 

כתבות קשורות:
לאתר של רן מירון: http://telofast.com/telofun/
 
Comments