תקנה קטנה לטובת רוכבי האופניים תעזור לישראלים לאמץ אורח חיים ירוק

פורסם: 16 בינו׳ 2010, 21:21 על ידי: Sustainability Org
אביב לביא, תאריך פרסום: 8/10/2010
 
תקנה קטנה של משרד התחבורה, המאפשרת סוף-סוף לעלות לאוטובוס עם אופניים ללא צורך לשלם, תעזור לעוד ישראלים לאמץ אורח חיים ירוק.
 
לפני 3 חודשים פנה אליי בחור ירושלמי בשם טל גדון, אנימטור במקצועו, עם הסיפור המקומם הבא: מדי יום הוא נוסע  מביתו שבירושלים למקום העבודה בתלאביב - הסטודיו שבו יצרו את "ואלס עם בשיר‭."‬ הוא רוכב על אופניו המתקפלים לתחנה המרכזית בירושלים ותוחב אותם בכניסה לתחנה לתוך תיק קטן, שאותו הוא מניח בתא המטען. בירידה מהאוטובוס הוא פורש את האופניים ורוכב לעבודה בהנאה.

מסלול כזה, המשלב בין תחבורה ציבורית לאופניים, הוא חלומה הירוק של המדינה. לכן נדהם גדון לגלות שמערימים עליו קשיים: כשפקחי אגד גילו שהתיק שלו מכיל אופניים, הם הבהירו לו שעליו לשלם. הוא ניסה להתמרד: מדוע תיק בגודל זהה שמכיל קלסרים או בגדים נוסע בחינם, ודווקא תיק עם אופניים כרוך בעלות נוספת? הפקחים התעקשו: אלה תקנות התעבורה, ומי שאחראי לתקנות הוא משרד התחבורה.

לזכותו של שר התחבורה ישראל כץ ייאמר כי הוא מבין את גודל האבסורד. אחרי פנייה משותפת מצד אגד ועמותת "ישראל בשביל אופניים‭,"‬ הורה השבוע משרד התחבורה לחברות האוטובוסים לפטור מתשלום את רוכבי האופניים. מעתה אפשר להטמין אופניים בתא המטען חינם אין כסף. המסלול היומי של טל גדון הוזל משמעותית.


לא מוותרים על הפרייבט

תקנות מסוג זה, שלעתים נראות כמו עיסוק בקטנות, הן אלה שבסופו של דבר מעצבות את פרצופה של המדינה; הן אלה שקובעות עד כמה המדינה מעודדת את הציבור לאמץ אורח חיים ידידותי לסביבה, לבריאות ולכיס.

כשהאדם המודרני בכלל והישראלי בפרט בוחר את אמצעי התחבורה שבו הוא מעדיף לעשות יומיום את דרכו לעבודה, הוא עורך השוואה של המסלול מדלת לדלת. הנסיעה ברכבת נוחה במקרים רבים יותר מנסיעה במכונית הפרטית, בעיקר בצירים פקוקים; אבל לפני ואחרי הרכבת, הישראלי צריך להיטלטל באוטובוסים או באמצעים אחרים של תחבורה ציבורית מסורבלת.

כשזו החלופה - רוב הישראלים עדיין מעדיפים לשבת עצבניים בפקק ולפלוט קילוגרמים של גזים מזהמים.

לכן האפשרות לשלב בנוחות נסיעה בתחבורה הציבורית עם רכיבה על אופניים חשובה כל כך: יחד נוצר מסלול רציף ומהיר מדלת לדלת, שגובר על כל פרייבט. האתגר הבא של שר התחבורה הוא הרכבת: בימים אלה יוצא לדרך פיילוט שיבחן את האפשרות להעלות אופניים לקרון, כפי שכבר מקובל במדינות רבות. צריך לקוות שאנשי הרכבת ניגשים לניסיון הזה בנפש חפצה, ולא כדי להערים מכשולים. זה תלוי במידה רבה באווירה שתנשב לעברם מכיוון לשכת השר.
 
Comments