אופניים בשביל עצמנו

פורסם: 14 באוג׳ 2010, 11:37 על ידי: Sustainability Org
כתב: ניצן כהן
 
יש לי חלום – לרכב יום אחד על אופניי בארץ בשביל שמיועד ומיוחד רק בשביל אופניים. שרוכבי אופניים לא ירגישו כתקועים בין פטיש לסדן, בין הולכי רגל למכוניות. להשמיע את הקול של כלי הרכב הכי שקט והכי ירוק.
 
יש לי משאלה אחת קטנה. הלוואי שבארץ, בזמן כל שהוא, תהיה קצת יותר מודעות לאופניים. לא פעם בזמן שאני רוכב להנאתי על אופניי, מלבד הסיפוק שאני מרגיש, אני מרגיש גם אכזבה מסוימת מחוסר מקום אידיאלי לרכיבת אופניים בארץ. מצד אחד אפשר לרכב על המדרכות, ולתמרן בין הולכי רגל, ערוגות של עצים, עמודי תמרורים או תאורה, פחי אשפה ושאר הפרעות שקיימות על המדרכה. ומצד שני, האלטרנטיבה האחרת, היא פשוט לרדת לכביש. שם יש מספיק מקום לאופניים. אך הבעיה על הכביש מתבטאת בחוסר בטיחות משווע. מצד שמאל, מפלצות המתכת שעל הכביש טסות צמוד לרוכב. ומצד ימין, קצת יותר שקטים, אך מאיימים לא פחות, נמצאים פתחי הביוב שבצדי הכביש שמאיימים ללכוד את גלגלי האופניים הדקים אם לרגע אחד קטן לא נשים אליהם לב, או שתשומת הלב תתמקד יותר באלה שמשמאל.

יאמר לזכות העיריות והמועצות המקומיות שלאחרונה ישנה עלייה קטנה במודעות לנושא זה, והיום כבר ניתן לראות יותר שבילי אופניים בדרכים לצד שבילי הולכי הרגל. אבל זה עדיין לא מספיק משתי סיבות לפחות. הראשונה היא שאין מספיק שבילי אופניים כאלה, והשנייה היא שגם על אלה שיש אנו יכולים למצוא כמעט תמיד הולכי רגל. כך שבאופן עקרוני עושים שביל אופניים ומציירים עליו יפה ציור של אופניים, כדי שכולם ידעו מה ייעודו של השביל. אך בפועל לא דובים ולא יער. כשרוכב נוסע על שביל האופניים, עדיין אין לו את אותו שקט ובטחון שהוא לא ימצא עליו איזה הולך רגל או אפילו ספסל ציבורי או פח אשפה.

הכל מתחיל ונגמר במילה אחת – מודעות. אבל לא רק. גם בתכנון נכון של השבילים. בביקור שלי לפני כמה שנים בהולנד נפעמתי והתרגשתי מכמות האופניים שמסתובבות שם בערים המרכזיות. אפשר לומר שיש שם יותר אופניים מכלי רכב ממונעים בתוך הערים המרכזיות. דבר נוסף ששמתי לב אליו היה הסדר והארגון. יש שם כל כך הרבה אופניים ביחד עם מכוניות והולכי רגל, אבל כל אחד יודע את מקומו. המדרכה היא ממלכתם של הולכי הרגל, הכביש בלעדי למכוניות, ולאופניים יש מקום מיוחד בצידו הימני של הכביש ולכל אורכו, הצבוע בצבע שונה מן הכביש, ומסומן בסימון בולט לכל עין. ללא כל הפרעה של מכוניות שנצמדות יתר על המידה, או פתחי ביוב שקטים ומאיימים.

יחד עם כל זאת, לא הזכרתי עדיין את כל היתרונות הירוקים שיש לאופניים על-פני עמיתיהם, כלי הרכב הממונעים. אם נסתכל לרגע אחד קטן על אחד הכבישים שמובילים לתל-אביב בשעות הבוקר, נוכל כמובן לראות אלפי מכוניות שיוצרות פקק ענקי ושגרתי באופן יום-יומי. ואם נסתכל כמה נוסעים יש בכל רכב, נגלה כי עם ישראל מפונק. נוסע אחד (הנהג) ברכב שיכול להכיל חמישה! מספיק אם נשנה ונייעל את הנתון הזה כבר נפחית את רמת זיהום האוויר במחוזותינו. מי שגר רחוק מעבודתו ישתמש בתחבורה ציבורית, שלא חסר ממנה, רכבות, אוטובוסים, מוניות שירות. ואלה שגרים קרוב יותר לעבודתם יוציאו מהמחסן את אופניהם, יורידו מהם את האבק, ישמנו את החלקים שכבר הספיקו להחליד, ויפחיתו את זיהום האוויר, ואף יקבלו בונוס נוסף חשוב לא פחות – כושר ובריאות. אפרופו בריאות, זה הוא עוד יתרון משמעותי וחשוב של כלי הרכב המושלם הזה. לדעת רבים רכיבת אופניים היא מהפעילויות הגופניות הבריאות יותר. אפילו יותר מריצה והליכה.

אז קדימה! מתחו איברים, קחו את האופניים וצאו לרכב היכן שנוח לכם. על מדרכה או בשול הכביש בזהירות ובערנות, ובתקווה לשיפור התנאים מצד הרשויות המקומיות. ובכך תתרמו גם לסביבה, וחשוב יותר - לעצמכם.
 
Comments