יום התשובה של החילונים

נשלח 19 בספט׳ 2010, 3:25 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 6 באוק׳ 2011, 1:05 ]
הנהגת יום שבתון מקיף והאיסור הלא-כתוב על נהיגה הפכו את יום הכיפורים לבעל תוכן חילוני ייחודי: יום שחוזרים בו אל העולם האיטי והאנלוגי, יום שמגלים בו מחדש את המשפחה והקהילה
איתמר ברתור, 19/9/2010

זר לו היה נוחת באחת מערי הבילויים הטובות בעולם, היה משפשף עיניו כדי להאמין. העיר ללא הפסקה נחה לה ליום אחד מהמירוץ הבלתי פוסק. המוני בית תל-אביב השביתו את הרכבים: ויתרו ליום אחד על הצעקות בברים המעושנים, על המסיבות בבתים, ועל הבילוי בפארקים או בחופים.

 

ואולם, בעוד שההסכם הבלתי-כתוב בתוך החברה החילונית אוסר את כל הבילויים האלו, הוא בהחלט מעודד יציאה אל הרחובות, בהרכב משפחתי וקהילתי, לטיולים בכבישים או לשיחות בחבורה. גם את

דעת הרב:

פתח לנו שער / הרב ישראל מאיר לאו

"מי שמצטייד בקלטות וידאו 'כדי להעביר את הזמן' ביום כיפור או מבלה בדיווש על אופניים מחמיץ הזדמנות פז"
לכתבה המלאה

הדור הצעיר מחנכים על ברכי "ורכבת בחגך", וכל המרבה גלגלים הרי זה משובח. ליום אחד תל אביב הופכת לכפר שליו, ומזכירה את העיר שהוריי היו מספרים לי עליה. בה היו השכנים יוצאים בערב עם כסאות לישיבה משותפת. ואל תקל בעינכם תופעה זו בעיר האוניברסלית והבליינית.

 

להצלחה זו שני טעמים - הסכמה פנימית ויצירת תוכן. בעוד יום הכיפורים החילוני יונק ומתכתב עם מקבילו הדתי, הרי שאת מצוות החג קיימה וקיבלה עליה העדה החילונית מתוך הסכמה פנימית, וללא שום תחושת כפייה. אותם אנשים שמחו, ובצדק, נגד שעון הקיץ בהקשר ליום הכיפורים, הם גם הראשונים לקיים את גרסתו החילונית במלוא דיקדוקיה. אין שום חוק במדינת ישראל שנשמר בקפידה כה רבה כמו האיסור הבלתי-כתוב על נהיגה ביום כיפור. רק שחרור אמיתי זה מאפשר את הדבקות במסורת ואת היצירה העצמית של התוכן.

 

חג עם תוכן מהותי

ישנם הרוטנים על כך ש"יום הכיפורים שהפך לחג האופניים, והמחזור התחלף בסקייטבורד", אך בהסתכלות עמוקה

יותר אפשר לראות שבכוונת מכונן או בלעדיה, לחג החילוני יש תוכן מהותי. זהו יום שחוזרים בו אל העולם האיטי והאנלוגי של פעם. יום שמגלים בו מחדש את הקהילה, כשחבורות חבורות של שכנים משיחות ברחוב אל תוך הלילה.

 

זהו גם יום של חזרה אל המשפחה. בלי התיווך של הטלוויזיה, ובלי הצורך לבלות בעוד אטרקציה, הופכים להם מסעות האופניים למסע משפחתי מחודש. וכמובן, ובאווירת חשבון הנפש הכללית, זהו יום שבו כל אחד מעמיק בנפשו בבחינת "דע מאין באת ולאן אתה הולך", ובפשטות נאמר – יום הכיפורים החילוני הוא יום של חזרה אל עצמנו. או אם תרצו, במונחים של דוסים – "יום תשובה".


לכתבה באתר ynet

Comments