הטרנד הירוק לא פוסח על מערכת החינוך. בזה אחר זה נחנכים בתי ספר וגנים ירוקים. מה הופך אותם לכאלה ומה מרוויחים הילדים?![]() בית הספר הירוק בראשון לציון. סביבה מגוונת ![]() בית הספר הירוק בכפר סבא. חיבור לאדמה ![]() הילדים בגן של שירלי הגיעו גם בחופשת הקיץ כדי להאכיל את החיות (צילום: דור נבו) ![]() ביה''ס הירוק בראשל''צ. הספרייה הצהובה שוברת את הצורה הנוקשה (צילום: דור נבו) ![]() הירוק של ראשל''צ. חצר היא חצר היא חצר (צילום: דור נבו) ![]() כך ייראה ביה''ס הירוק בקרית ביאליק שייחנך ב-2014 (הדמיה: אב אדריכלות נוף וקנפו כלימור אדריכלים) ![]() בית הספר שנבנה בקרית ביאליק (הדמיה: א.ב. אדריכלות נוף ו- AP Studio 3D)
זהו גן עירייה לכל דבר, שעומד על תילו זה כעשור וצורתו קובייה פשוטה. לכן הוא לא זכה לככב באף מגזין עיצוב או אדריכלות עד היום, והוא גם לא נושא תו תקן ירוק. אלא שהגננת הנמרצת שירלי ברדוגו, שזכתה בפרס מטעם המשרד לאיכות הסביבה, מצליחה להקנות לילדים אורח חיים מקיים, סביבתי, עשיר בתוכן וביצירתיות, אולי יותר מכל מוסד "ירוק" ממותג אחר. אל שירלי, דן והגן נחזור בהמשך.
הטרנד מלבלב
הילה ביניש, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה, מסבירה שבתי הספר החדשים נבנו על פי תקן – רובם לפי תקן leed האמריקאי, ומיעוטם לפי התקן הישראלי החדש - ולדעתה "בית ספר ירוק מאפשר סביבת למידה הרבה יותר נעימה וטובה. השילוב של בניין ירוק וחינוך ירוק מייצר מהות שלמה". מנהלת "בית הספר הירוק" בכפר סבא, עליזה סוקל, שמסכמת שנת בכורה של המוסד החינוכי, מאמינה שהוא "מעניק תחושה של נופש בזכות השילוב בין המרחבים הפתוחים והצמחייה" ובכך גם מסייע לתלמידים להתרכז: "הם לא שומעים את המורה מהכיתה הסמוכה או את רעשי המכוניות מהכביש הראשי, ובנוסף יש מערכת שמחדירה אוויר צח". במסגרת תוכנית הלימודים, המדגישה את החינוך הסביבתי, לכל כיתה יש "שעה ירוקה" בשבוע והצוות החינוכי יזם קבוצה של "מנהיגות ירוקה" שמחויבת להדביק בהתלהבותה את כלל הילדים עד שיהיו ירוקים למשעי.
איך מתכננים בית ספר ירוק
![]() בית הספר הירוק בהוד השרון (צילום: אמית הרמן)
בית הספר בכפר סבא תוכנן כציר קווי (ליניארי), כשאגף הכיתות ממוקם מול שני מבני ההנהלה ומבני-העזר, וחצר נמצאת ביניהם. מנגד, הצורניות של בית הספר בשכונת צוריאל בצפון-מזרח ראשון לציון, נבעה מאופן העמדת המבנים ומיצירת החלל הפנימי ביניהם. המוסד, שמשתרע על פני 2,500 מטרים רבועים ובו 18 כיתות, מחולק לשישה מבנים המוגדרים במצולעים א-סימטריים. בין החללים נשזר ציר תנועה המשלב בין חוץ לפנים, שמורכב ממערכת גשרים. בקרקע מבחינים באסופת חצרות קטנות, שמוגדרות בספסלים שחופו בעץ איפאה. הצירים הפנימיים מובילים לאזורי כינוס ולמידה חיצוניים. את הצורניות הגיאומטרית שוברת הספרייה, שמזכירה אמבה צהבהבה, כמו גם גג החצר הפנימית שעתיד להפוך לסולארי בחלקו.
בוסתן וכרם בחצר
ברוב החצרות הללו ייעשה שימוש בצמחייה חסכונית במים; שילוב של עצים מצלים מהירי-צמיחה, כמו סיגלונים, עם עצים איטיים בצמיחתם כמו אלות וחרובים; טיפול במי-נגר; מערכת מטאורולוגית; שתילת ערוגות; מתקני אופניים ומקלחות למורים; הימנעות מחצרות עישון; הפחתת זיהום תאורה; שימוש בחומרים בהירים כדי להוריד את הטמפרטורה; שימוש בתאורה סולארית וגגות ירוקים, שמסייעים לאיזון תרמי בחללי הכיתות.
שתי אדריכלות הנוף, כמו גם המנהלת סוקל, גאות במיזם "זריעה בהתזה", שצובע את חצר בית הספר בחורף בתורמוסים ובכלניות, מסייע לנצל את מי הגשם לטובת הצומח וגם מחנך את התלמידים לחשיבות הצומח כאמצעי שבולם סחיפת קרקע.
החצר של בית הספר העתידי בקרית ביאליק, שגם בו יהיו 18 כיתות, מעט שונה. כלימור מסבירה שהמעבר המרכזי המקורה מהווה את ציר התנועה הראשית, ואליו מתנקזת התנועה מהמפלס העליון של הכיתות ומהגגות הירוקים. לדברי האדריכלית, החיבור יוצר מעין טיילת, באמצעות מדרגות וגשרים החוצים את חלל המעבר הפתוח ובכך מחזקים את הקשרים בין החללים הציבוריים במפלסים השונים.
אדריכלית הנוף, ארנה בן ציוני, מציינת כי בנוסף לחצרות שנוצרו בין המבנים תוכנן שביל נוסף, כך שהתוכנית כולה מזכירה שיבולת. "כל חצר מיועדת לקבוצת גיל אחרת", היא מסבירה, "וניסינו לייצר סביבות משחק שמאתגרות את הילדים, תוך שאנו משלבים ריצופים מחלחלים, גגות ירוקים והצללות". ואולם, בן ציוני, שמתכננת גם חצרות לבתי ספר חרדי ואנתרופוסופי, מציינת שבסופו של דבר "כל הילדים רוצים לצאת לחצר, לחוץ, לירוק, וההבדלים הם בניואנסים - כאן שטחי חלחול ואלמנטים טכנולוגיים, ובבית הספר החרדי - הפרדות בין בנים ובנות".
הכול מתחיל בגן הילדים
לאחר ששאבו קולאז' רעיונות מהגן הנחמד של שירלי, כתבו המתכננים מסמך קצר על גן הילדים הראשון, שהוקם בגרמניה ב-1837. הגן, שייסד פרידריך וילהלם אוגוסט פרידל, קידם את התפישה שלפיה הילד בא לגן כדי לשחק, לרקוד, לשיר ולטפל בצמחים. בעקבות שני הממצאים – ההיסטורי והעכשווי – גובשו הנחיות (שכללו מרכיבי חובה ומרכיבים מומלצים) ליישום ב-64 גנים ברחבי העיר. מאחר שחצרות מרבית הגנים הוותיקים בתל אביב חופו בחול בלבד, האדריכלים שירטטו את מרחבי החוץ מחדש וביקשו להפוך את הרחבות המונוטוניות לסביבה משולבת: אזור משחקים מחופה גומי, אזור חולי ואזור אדמה שבו ימוקמו ערוגות; פינות מיחזור; נטיעת עצי פרי וכיסוי הגדרות המאיימות בצמחייה מטפסת ומלבלבת. בפרק הלא מחייב, המליצו האדריכלים לבחור ארבעה מרכיבים מתוך רשימה: שילוט פדגוגי (למשל "הערוגה של משפחת צ'צ'יק"); ערוגות ספירלה; תיבות קינון לציפורים; בריכה אקולוגית שתכיל חרקים ודגים; כלים ממוחזרים לשתילה; ריהוט מחומרים ממוחזרים או פינת חי.
בסיור בגנים הללו ערב פתיחת שנת הלימודים, עדיין קשה להתרשם אם המיזם יצליח, משום שהצמחים טרם נקלטו. בגן ברחוב מעפילי אגוז בשכונת כפר שלם, הגדירו מחדש את הסביבה החולית תוך שימור עצי הסיסם, הזית, הפלפלון והמכנף הנאה, בעוד שהשתילים החדשים בערוגות עדיין צעירים. גם בגן ברחוב סומקן ביפו נשמרו עצי האקליפטוס והפיקוס, אבל הצמחייה טרם "תפסה". אך למרות הספקות המכרסמים, אל מול ההזנחה, החול הלוהט והצעצועים המתכלים שניצבו בגנים עד כה, מדובר בכל מקרה בשדרוג.
![]() הגן ביפו. יעילות הפרויקט תיבחן עם הזמן (צילום: נעמה ריבה) "הטרנד הירוק" לא נגמר בתכנון. הוא רק מתחיל בו. הצלחת בתי הספר והגנים טמונה יותר בגננות ובמורות, שחלקן השתלמו לקראת שנת הלימודים וחלקן לא. בסופו של דבר, יישום העקרונות הירוקים תלוי במשתמשים, פחות באדריכלים. הסיור במבני החינוך מעלה כמה שאלות בנוגע למגמה הירוקה: האם הציבור זקוק לחיפויים יקרים ולמכון התקנים כדי לחנך את ילדיו לאורח חיים סביבתי ומקיים? האם המגורים בשכונה מבודדת וממותגת, שבנייניה אולי חוסכים חשמל אבל דייריה מסיעים את ילדיהם למוסדות ברכבם, מבטיחים את עתידה של האנושות? אולי דווקא האזרחים שמתגוררים במרכז העיר, לא חשוב באיזו עיר, שהולכים ברגל, חוסכים בדלק, וממחזרים בקבוקים, הם הירוקים באמת? ביניש, אגב, מציינת שאומנם אין תקן לחצר ירוקה בבתי ספר, אך מציעה להתעלם מהתקן ולהתבונן במציאות: "לא להיתפס לכותרת, אלא לבחון מה המרחב מציע ואלו ערכים הוא מקיים".
![]() אולי
זה מפתיע, אך תקן ירוק הוא לא הרכיב החשוב ביותר. ל''גן הירוק'' בתל ברוך
אין תקן, אך הוא יכול להוות דוגמה וסמל להרבה מוסדות חינוך בישראל (צילום: דור נבו) ![]() הגננת,
שירלי ברדוגו, התקינה אדניות מבקבוקים, ספסלים מצמיגים משומשים, יצירה
מקופסאות קרטון ופלסטיק מהבית, והכל פרי יצירתם של הילדים (צילום: דור נבו) ![]() שטיפת
צבע של פרחים ססגוניים בבית הספר בכפר סבא. המיזם ''זריעה בהתזה'' צובע את
החצר בימי החורף ומסביר לתלמידים על חשיבות הצמחייה במניעת סחף (צילום: יואב הדר) ![]() חצר בית הספר הירוק בכפר סבא. אדריכליות הנוף תיכננו בוסתן, כרם ענבים, גידולי שדה והדרים (צילום: ליאור אביטן) ![]() השבוע
נחנך בראשון לציון בית ספר ירוק. כאן ממחזרים ומטפלים בפסולת, שמים דגש על
כיווני שמש ותאורה חסכונית, אוורור טבעי במקום מיזוג ועוד מרכיבים רבים (צילום: דור נבו) ![]() אך
האדריכלית של בית הספר בראשל''צ וגם של זה שייחנך בקרית ביאליק בשנה הבאה
(בהדמיה למעלה), תגית כלימור, מדגישה: החינוך למודעות סביבתית יותר חשוב
מהאדריכלות (הדמיה: א.ב. אדריכלות נוף ו- AP Studio 3D) ![]() ב-64
גנים בתל אביב-יפו נעשה מהלך מעודד של חשיבה אקולוגית. במקום חצרות החול
הרגילות, יש מרחב יצירתי שכולל עצי פרי, מיחזור, בריכות אקולוגיות של חרקים
ודגים, וכך הלאה (צילום: דור נבו) |