חוזרים לבית הספר בירוק

פורסם: 1 בספט׳ 2010, 1:32 על ידי: Sustainability Org

בבתי ספר ירוקים, הישגי התלמידים מעל הממוצע, המורים משקיעים יותר והאלימות פוחתת. מדור חדש - הירוק מתחיל בבית

יעל דורי | 31/8/2010 13:17

במסיבת הסיום של בני בכיתה בבית הספר כולם הרגישו רע. המזגן פעל במלוא עוצמתו, כשהוא מצליח להקפיא רק מי שעמד מולו, בנקודה אחת בחדר. כל יתר ההורים הזיעו והשתוללו על המורה, שהציעה לצאת למסדרון, שם התברר שלא ניתן לפתוח את החלונות ואין מזגן. המנהלת עברה במקום והבטיחה שבקיץ יעשו שיפוץ ויתקינו מזגנים נוספים. בדרך הביתה עוד ראיתי משפחות נכנסות למכוניות לחמש דקות נסיעה עד הבית ואת הפסולת מהחגיגה זורקים בפח "צפרדע" ענקי ומסריח ליד בית הספר.

יש דרך אחרת, וללא קלישאות – השינוי יכול להתחיל בכל כיוון, אבל עדיף מבפנים, על ידי כל הורה וילד שאכפת לו ורוצה לשפר את תנאי החיים שלו. לבתי ספר שנבנו לפי עקרונות של הבניה הירוקה יש "קבלות" – התלמידים שם מגישים להישגים גבוהים יותר, יש פחות העדרויות והמורים נמצאים בהם יותר שעות מבבתי ספר אחרים.

הוכח כי ילדים הלומדים בכיתות בהן קיים אור יום חזק מספיק, מיטיבים את הישגיהם בכ 20%. הוכח כי בתי ספר שנבנו עם הפניות נכונות של המבנים, הקפדה על אוורור טבעי ועל הקלת הנגישות בין חלקי המקום גורמים למורים לשהות בהם שעות רבות יותר ורמת האלימות פוחתת. הסטיגמה שהבנייה הירוקה יקרה או נועדה רק לעשירים הוכחה בשנים האחרונות כמוטעה לחלוטין – ובתי הספר הם המקום להתחיל בו בשיפור איכות החיים של כולנו.
צילום: SXC
לא חייבים קולטים סולארים

בניה ירוקה בבתי ספר מתחילה בראש, בשינוי התנהגות, ויכולה להתבצע באמצעים מינוריים, כמו הפרדת פסולת, הגעה ברגל לבית הספר, התקנת חסכמים – לא חייבים להתקין קולטים סולארים על הגגות או חיישנים לכיבוי מזגנים. להפך – בניה ירוקה יכולה לחסוך לבתי הספר ולרשויות המקומיות הוצאות רבות על חשמל, מים, ציוד מסוגים שונים ועוד.

בעולם קיימות מאות דוגמאות לבתי ספר ירוקים – בארה"ב, בכל רחבי ארופה וכן במזרח הרחוק כמו בהונג קונג. בארצות רבות מתקיימות מדי שנה תחרויות בין בתי הספר לגבי מידת ההטמעה של עקרונות הבניה הירוקה על מנת להעלות עוד את המודעות ואת רמת הפעילות והפיתוח הירוקים.
בארץ שלנו, בה רבים מבתי הספר נבנו לפני עשרות שנים, חייבים להתחיל בשיפוץ של בתי הספר הקיימים, כך שיותאמו הן לדרישות הסביבתיות  והן לדרישות הבטיחותיות, בעיקר בנוגע לחשש מרעידות אדמה.

כדאי שאם כבר משקיעים משאבים בשיפוץ, לעשות זאת באופן ירוק ולחזק כנגד רעידות אדמה – בהינף אחד. כך, בתור הורים, נהיה הרבה יותר שקטים  - יווצרו תנאים בטיחותיים יותר אך גם מבטיחים יותר מבחינת עתיד הילדים.


הפיתוח הירוק אינו מסתיים בבניין עצמו אלא חייב להיות גם בחצרות בתי הספר, בנגישות אליהם ובכלל, במיקום שלהם. הפיתוח הפיסי הוא רק אחד מיסודות החינוך הירוק וחייב להיות מלווה גם בתכנית לימודים מתאימה – ניתן לשלב בלימודים הקיימים תכנים סביבתיים כמעט בשיעורים רבים כמו מולדת, גאוגרפיה, טבע ועוד.

אין צורך לחכות לתקנים ולהוראות מלמעלה בנכל הנוגע ליומיום שלנו – עלינו לספק לדור העתיד תנאי חיים טובים יותר. ככל שהמודעות בקרב הילדים תגדל, כך עקרונות הבניה הירוקה יהפכו חלק מהיומיום של כולנו ונוכל לצפות לעתיד טוב יותר וחסכוני יותר, גם במשאבים שלנו וגם בשל הסביבה.


הכותבת, יעל דורי, היא חברת הנהלה במועצה הישראלית לבניה ירוקה ומנהלת תחום תכנון, אדם טבע ודין.

המועצה הישראלית לבנייה ירוקה היא חלק מהמועצה העולמית המאגדת 60 מועצות מקומיות בכל העולם. המועצה תוביל רגולציה, הכשרה, קידום ופיתוח בנייה ירוקה בארץ. המועצה הוקמה בראשית שנת 2007, כמוסד ללא מטרות רווח ובו חברים עד כה כ- 35 חברות וארגונים מכלל הסקטורים - ממשל, אקדמיה ועסקי. המועצה פועלת למען יצירתה של סביבה בנויה בת קיימא באמצעות הקמת פלטפורמה לשינוי המבוססת על קואליציה רחבה, דמוקרטית, שקופה ותכליתית, של כל השותפים לייזום, תכנון, אישור, בנייה, שימוש ותחזוקה של הסביבה הבנויה והפתוחה.

לכתבה באתר nrg
Comments