ניו יורק – עיר בטון משמרת סביבה וקיימות

פורסם: 19 בספט׳ 2010, 3:12 על ידי: Sustainability Org

גם אם המראה החיצוני לא נראה ידידותי לסביבה, ניו יורק נסחפת בגל הירוק ששוטף את אמריקה – יש מחזור, תחבורה ירוקה ותוכניות להפוך את בנייני הבטון ל"ירוקים" יותר

17/09/2010 מרלן-אביבה גרינפטר - אפוק טיימס

ברודוואי
כיכר הטיים בניו יורק הפכה מכביש סואן למדרחוב, מקום מנוחה להולכי רגל ועורק ראשי לרוכבי אופניים – צילום: אפוק טיימס
העיר ניו יורק, אחת הערים המפורסמות בעולם, לא מציגה חזות חיצונית ירוקה, אך מסתבר שפרנסיה החליטו ללכת בעקבות מדינות אחרות, כמו קליפורניה שעל חופי האוקיאנוס המערבי, ולקדם אג'נדה סביבתית.

ניו יורק היא בירת העסקים, הבידור והפרסום ואכן על קירות בנייני הענק שלה מרצדים תמונות ומילים. באמצעות הכתובות המוארות ניתן ללמוד על כל מה שקורה בעיר ובעולם וגם כמובן על המוני מצרכים ושירותים שסוחרי העיר וספקי הבילוי שבה מציעים. ברחובות עמוסי התנועה ובתחנות הרכבת התחתית עמוק בבטן האדמה, לא ניתן להרגיש שיש התייחסות רצינית לסביבה. זאת למרות שברוב חלקי העיר שומרים על הניקיון וקשה למצוא פסולת מתגלגלת במקומות הציבוריים כפי שצפוי היה, אולי, בשל המוני האדם המסתובבים שם.

במבט מעמיק יותר, העיר כבר היום מתנהלת בהתחשב בסביבה, ויש גם תכניות לעתיד ירוק עוד יותר.


טיילת בשדרת ברודוויי

הפרויקט "אור ירוק במרכז העיר" נועד לשפר את התחבורה וגם "להחזיר את שדרת ברודוויי להולכי הרגל". כל השדרות בניו יורק הן בקו ישר, מקבילות זו לזו וניצבות לרחובות לכל אורכה של מנהטן. כל השדרות חוץ מאחת, ברודוויי, שדרה זו נעה באלכסון וחוצה את שאר השדרות מהדרום ועד לצפון. במחלקה לתחבורה של העיר ניו יורק, DOT (Department of Transportation), גילו כי תנועת כלי רכב בברודוויי לא רק שאינה מסייעת לנסיעה חלקה בעיר, אלא להיפך, מפריעה לתנועות בשדרות האחרות. אחרי תקופת לימוד של התנהגות הנהגים והולכי הרגל הגיעו למסקנה שעדיף לוותר על התנועה בשדרה המפורסמת וחביבת המטיילים בעיר, ולהפוך אותה לטיילת להולכי הרגל ולרוכבי האופניים.

ניו יורק
צובעים את שדרת ברודואי וחוסמים את התנועה לפני שמפזרים שולחנות וכסאות להולכי הרגל למנוחה - צילום: באדיבות עיריית ניו יורק
לפני ההחלטה על השינוי בתחבורה בחנו גם את הישימות וגם את היתרונות של המהלך. כך גילו שסגירת שדרת ברודוויי לתחבורה תשפר את זרם התנועה בשדרות השישית והשביעית וגם תשפר את בטיחות הולכי הרגל בברודווי עצמה. לפני ואחרי ביצוע הפרויקט נעשה איסוף נתונים בקנה מידה גדול על שעות הנסיעה, נפחי כלי הרכב הנוסעים, כמות הולכי הרגל ומספר תאונות הדרכים בתקופת הסקירה.

למגיעים ללבה של ניו יורק ממתינה הפתעה נעימה. לא עוד המתנה ארוכה ברמזור לשם חציית השדרה וצפיפות נוראית על מדרכותיה הצרות, תפוסות בחלקן על ידי מכוניות חונות בניגוד לחוק – אלא מרחב נעים, וברוב שעות היום אפילו מרווח. בשלב הראשון סגרו שני קטעים סביב שתי כיכרות מפורסמות, כיכר הטיימס (טיימס סקוויר) וכיכר הרלד, צבעו את הכביש בכתמים בגוונים שונים של כחול ותכלת ופזרו שולחנות וכסאות-גן על הכביש, שכעת הוא חסום לתנועת כלי רכב. אם הזמנתם משקה באחד מבתי הקפה בשדרה ליד כיכר הטיימס ואין בבית הקפה מקום לשבת, אפשר ליהנות מהמשקה על המדרחוב החדש. בנוסף סימנו שבילי אופניים לאורך השדרה כדי לעודד את חובבי התיאטרון והבילוי הלילי להשאיר את המכונית ליד הבית.

התכנית רקמה עור וגידים בתחילת שנת 2009 והשלב הראשון שלה החל להתבצע בחודש מאי של אותה שנה. שנה לאחר מכן מרוצים ב-DOT מתוצאות המהלך. התנועה השתפרה בשדרות השישית והשביעית, שכנותיה של ברודוויי בסביבת כיכר הטיימס. בסקר שנעשה בין תושבי ניו יורק, 74 אחוזים מן הנשאלים ענו שכיכר הטיימס השתפרה בצורה דרמטית בשנה שעברה. בסקר נמצא ש-11 אחוז יותר הולכי רגל מטיילים בברודוויי ובשדרה השביעית באזור כיכר הטיימס מאשר לפני השינוי. במקביל לשינוי בברודוויי נעשו גם הסדרי תנועה חדשים בשדרות האחרות שהביאו לשיפור ניכר במהירות התנועה של התחבורה הציבורית וגם, באופן אולי פרדוקסלי של התחבורה הפרטית. מסתבר שבמרכז העיר, התנועה בברודווי האיטה את התנועה בשדרות השישית והשביעית במקומות בהם היא חוצה אותן.

התכנית לא נעצרת כאן, ומתכננים צעדים נוספים ליפות את ברודוויי ולהפוך אותה לנעימה עוד יותר למטיילים בה. כבר נערכה תחרות לעיצוב ובנייה מחדש של כיכר הטיימס. הזוכה בתחרות היא אמנית מברוקלין שקיבלה את השראתה מצילום של מנהטן שנעשה על ידי סוכנות החלל נאס"א. הכיכר בתלבושתה החדשה תהיה מוכנה על פי הוכנית בשנת 2012.

נתיב מיוחד לאוטובוס היברידי

תושבים רבים בניו יורק ובפרבריה נעים ממקום למקום בקווי הרכבת התחתית. למרות זאת ב-DOT נותנים את הדעת לשיפור מהירות האוטובוסים בעיר. השיפור בתנועה חל לאחרונה לא רק במרכז העיר ניו יורק, במספר שדרות ניתן להבחין בנתיב עליו רשום "לאוטובוס בלבד" ואכן נוסעים בו רק אוטובוסים, לא מוניות ולא מכוניות עם נוסעים רבים.

כל האוטובוסים שפגשתי בניו יורק נשאו את הכתובת "אוטובוס היברידי". בעיר ניו יורק נעים כ-1700 אוטובוסים היברידיים של חברת דיימלר (Daimler) שהחלה בייצורם כבר בשנת 1998. אוטובוסים אלה עושים שימוש בסוללה חשמלית מסוג ליתיום, ובמנוע דיזל שמייצר חשמל למלא את הסוללה. מרענן לראות שאוטובוס עוזב את התחנה מבלי להשאיר ענן שחור אחריו כפי שרגילים לראות מאוטובוסים המונעים על דיזל בלבד. שבילי אופניים רבים שנסללו לאחרונה אף הם מביאים לשיפור בתחבורה בעיר הגדולה. ראש העיר מיכאל בלומברג שם דגש חזק על שיפור תנועת האופניים בעיר. לפי סטטיסטיקות של הארגון ללא מטרות רווח "תחבורה אלטרנטיבית", בשנת 2009 מספר רוכבי האופניים היומי הגיע ל-236,000 בממוצע והם נסעו 2.88 מיליון ק"מ. מספר הנוסעים היה בשנת 2009 גבוה ב-28 אחוז מאשר בשנת 2008, ולפי אותו מקור הוא הגבוה ביותר מאשר בכל עיר אחרת בארה"ב.

בשלושת השנים האחרונות הכשירו בניו יורק 320 ק"מ של שבילי אופניים. במקומות רבים שביל האופניים נמצא סמוך למדרכה. מקום לחניית כלי רכב נמצא מימין לשביל ולא בסמוך למדרכה, דבר המגדיל את הבטיחות של רוכבי האופניים.

העיר ניו יורק ללא פסולת

הסיסמה של מחלקת הסניטציה של ניו יורק – DSNY היא "העיר ניו יורק ללא פסולת" - NYCWasteLess והמחלקה מוסיפה לתואר את המשפט: "מניעת פסולת, שימוש חוזר ומחזור", משהו הדומה לשלושת ה"R" המפורסמים "Reduce, Reuse, Recycle" – צמצם, עשה שימוש חוזר, מחזר.

על פי אתר האינטרנט של העיר ניו יורק המחזור החל כבר לפני יותר מ-100 שנה. "גם אם היו הפסקות בשל קשיים כספיים מפעם לפעם, העיר ניו יורק נאמנה להתנהגות ידידותית לסביבה", נאמר באתר האינטרנט של עיריית ניו יורק. ההוראות לתושבים ולבתי עסק מדויקות ביותר וכוללות דרישות הרבה יותר מחמירות מאשר בארץ. יחד עם זאת בינתיים דרישות העירייה אינה מרחיקה לכת ואין צורך שהתושבים בין מתקני מחזור שונים.

ברכבת התחתית למשל, ישנו פח אחד בלבד בו מתבקשים הנוסעים לזרוק את כל סוגי הפסולת. על הפח בצבע שחור רשום בצבע ירוק "למען פלנטה ירוקה יותר", באותיות שחורות קטנות יותר מבטיחים כי הפסולת תישלח למחזור אחרי איסופה.

לא נעבור על כל ההוראות לכל סוגי הפסולת אלא על חלק בלבד. התושבים מתבקשים לשטוף את קרטוני המשקאות לפני הנחתם במקום המיועד. העיר ניו יורק גדולה ואין אחידות במתקנים לאיסוף הפסולת. במקומות בהם אין פחים מיוחדים לכל סוג של פסולת, מתבקשים התושבים לרכוש שקיות בצבעים שונים, על פי ההוראות למלא כל שקית בפסולת המתאימה לו. מחלקת הסניטציה מבקשת מבעלי בנייני המגורים להשכרה להסביר לדיירים את מה שנדרש מהם לדעת כדי לעמוד באחריות לפרויקט המחזור העירוני. בנוסף העירייה מעודדים את התושבים לעבור הכשרה מיוחדת בנושא הפרדה ומחזור. הדגש איננו על חוקים ועל הציות לחוק אלא על האחריות של כל אחד להפוך את כדור הארץ לירוק יותר באמצעו התנהגות מתאימה.

תוכניות לבנייה ירוקה

עד היום תקן העיר ניו יורק לבנייה ירוקה היה זהה לתקן מדינת ניו יורק. התקן איננו ה-LEED האמריקאי המקובל, אלא בוחן בעיקר את נושא החיסכון באנרגיה, ועד היום הוא חייב רק את המבנים העוברים בנייה מחדש בהיקף של 50 אחוז ויותר. הכוונה היא להפעיל בעיר ניו יורק קוד בנייה חדש שיהיה מחמיר יותר מזה של המדינה, ויכלול כל שינוי בבנייה ולא רק שינוי של יותר מ-50 אחוז. על פי התקנות החדשות כל בעל בניין גדול בניו יורק יהיה חייב לעבוד מבדק של התאמה לשימור אנרגיה לפחות אחת ל-10 שנים. אם המבדק אינו מספק, יהיה עליו לבצע שינויים בבניין כדי להפכו לשומר אנרגיה.

העיר ניו יורק מתכוונת לנקוט צעדים גם לקדם פיתוח מתקנים להפקת אנרגיה מהשמש. בשלב זה מתכננים את איסוף הנתונים כדי לשרטט "מפה סולרית". טריה קייז (Tria Case) מנהלת הקיימות באוניברסיטת ניו יורק מציינת שהצילומים של גגות העיר ניו יורק מספקים מידע מדויק לצורה, לזווית ולגודל של הגג העליון של הבניינים, וגם מידע על הצל של העצים הסובבים אותם. לדעת קייז המפה תוכל לסייע למתכננים להעריך כמה אנרגיה ניתן לייצר מהתקנת מערכות סולריות על כל גג ובכך לסייע לתכניות היחידתיות ולתכנית הכוללת. בנוסף, המפה תוכל לתת מידע על כמות האנרגיה הסולרית שכבר מופקת כיום בעיר ניו יורק.

בתי עסק מוכרים ירוק

ניו יורק מוכיחה שגם עיר גדולה יכולה לדאוג לכדור הארץ, והסוחרים בעיר הבינו גם הם ש"ירוק" טוב לעסקים. קשה למצוא בית קפה במרכז העיר שיגיש לכם קפה בכוס רב פעמית במחיר סביר. כמעט בכל מקומות האוכל נוצרת פסולת נייר וקרטון למכביר. ובכל זאת החותם הירוק על המוצרים ניכר. לדוגמה בבתי הקפה "סטארבק" על כל כוס משקה מקרטון רשום קטע כתוב המעיד על מאמציה של החברה לשמור על כדור הארץ. בקטע כתוב - "כל כוס עושה את ההבדל. השנה בייצור של כוסות המשקה של סטארבק חסכנו כריתת 100,000 עצים". וההסבר בא מיד, בייצור כוסות המשקה נכללו 10 אחוזים חומרי מחזור. "זאת הסיבה שאנחנו גאים להגיש לכם את הקפה שלנו", נרשם על צדה השני.

לכתבה באפוק טיימס

Comments