מי ירוויח מתוכנית המענקים לפיתוח תחליפי דלק?

פורסם: 26 באוג׳ 2010, 19:40 על ידי: Sustainability Org
למרות הכותרות שמקבלת בטר פלייס כחברה המובילה את המהפכה הירוקה, החברות הישראליות שייהנו מהתוכנית לפיתוח תחליפי דלק יהיו דווקא חברות לא מוכרות המפתחות דלקים אורגניים ומנועים היברידיים
אסף גלעד 22.08.10, 09:34

כשאומרים "חברה ישראלית שמפתחת תחליף לדלק" מתכוונים בדרך כלל ליצרנית הרכב החשמלי בטר פלייס של שי אגסי. אלא שלפי הקריטריונים שמסתמנים מתוכנית המו"פ הממשלתי החדשה למציאת תחליפי נפט, נראה כי בטר פלייס נמצאת מחוץ לתמונה. החברה אינה מוגדרת כחברת מחקר ופיתוח, אלא כחברה שפיתחה מודל עסקי חדשני לתחום הרכבים החשמליים, ולפיכך היא אינה זכאית לקבל את תקציבי הסיוע מהממשלה.

 

המרוויחים הגדולים מהתכנית החדשה הם חברות הסטארט־אפ הישראליות שעוסקות בפיתוח מנועים היברידיים חדשנים, סוללות חשמליות לרכב או דלקים אלטרנטיביים ממקורות כגון פסולת אורגנית או אצות.

 

מי שנשאר מחוץ לתוכנית הן חברות הקלינטק שאינן עוסקות בפיתוח תחליפי אנרגיה להנעה, ובהן נכללות כל חברות הסטארט־אפ המפתחות טכנולוגיות לתחום האנרגיה הסולארית, אנרגית רוח ומים.

 

HCL Cleantech
צילום: חיים צח
מימין: אברהם וערן בניאל צילום: חיים צח

 

מייסדים: ערן בניאל, פרופ' אברהם בניאל ופרופ' ארי אייל

תחום פעילות: דלקים אורגניים

מספר עובדים: 10

מיקום: הרצליה

משקיעים: זוהר גילון, קרן קושלה, קרן בריל

גייסה: 6 מיליון דולר

 

חברת HCL Cleantech פיתחה תהליך כימי לייצור סוכרים מחומרי עץ ופסולת אורגנית, המשמשים לתעשיית הדלק האורגנית, בתהליך שנחשב ליעיל יותר ומזהם פחות מהתהליכים הקיימים כיום בתעשייה. עלות הפקת אתנול באמצעות הסוכרים של HCL היא פחות מדולר אחד לגלון - מה שהופך את הפיתוח שלה לאטרקטיבי בעיני חברות הדלק האורגני ברחבי ארצות הברית.

 

ברבעון הקודם הקימה HCL מפעל נסיוני במרכז לדלקים אורגניים בצפון קרוליינה בהשקעה של 3.5 מיליון דולר. כיום מייצר המפעל סוכרים מעץ המשמשים לייצור דלק אורגני, ליגנין (בסיס העץ) המשמש לתעשיית הפחם, ושמנים שונים לתעשיית הביודיזל.

 

התוצרים יימכרו לחברות ייצור אתנול, דלק ודשן אורגני ברחבי ארה"ב. בשבוע שעבר קיבלה HCL Cleantech מענק מטעם קרן בירד אנרג'י הישראלית־אמריקאית על שיתוף פעולה עם חברת הדלקים Virenet, שתעשה שימוש בסוכרים שתפיק HCL לייצור דלק אורגני.

 

ETV Motors

 

מייסדים: ד"ר אריה מיטב

תחום פעילות: מנוע היברידי

מספר עובדים: 15

מיקום: הרצליה

משקיעים: קרן 21 Ventures, Quercus Trust

גייסה: 12 מיליון דולר

 

חברת ETV מוטורס פיתחה מכלול לרכב היברידי הכולל מאריך טווח, שהוא מעין מנוע סילון ודינמו הטוען מצבר ליתיום משוכלל, שמחליף את מצבר הניקל של רכב הטויוטה פריוס.

 

בעוד שמנוע היברידי הקיים כיום בכלי רכב כגון טויוטה פריוס יכול לנסוע עד 50 ק"מ ללא טעינה, מאריך הטווח של ETV מאפשר לנוע למרחקים ארוכים יותר ולהשתמש בליטר דלק אחד בלבד לכל 70 קמ"ש.

 

את הרעיון הגה ד"ר אריה מיטב, מראשוני תעשיית מצברי הליתיום בישראל ובעולם, יוצא תדיראן בטריות וסופר־כבלים. ב־ETV טוענים שהמכלול שלהם ידידותי יותר לסביבה, רועש פחות ורועד הרבה פחות.

 

My Control

 

מייסדים: פרופ' אילן חת וד"ר עופר קליינפלד

תחום פעילות: דלקים אורגניים

מספר עובדים: 4

מיקום: נתניה

משקיעים: חממת משגב ואפעל אגרי

גייסה: 500 אלף דולר

 

החברה, שנוסדה על ידי בכירי האקדמיה פרופ' אילן חת וד"ר עופר קליינפלד מהאוניברסיטה העברית, פיתחה תכשירים מהדברה ביולוגית של מחלות שוכנות קרקע. התכשיר של מיי קונטרול משחרר נבגים הפעילים בשורשי הצמח ומגינים עליו מפני התפתחויות של מחלות שוכנות קרקע.

 

החברה משתלבת במגמה העולמית להפחתה בהדברה רעילה, המשמשת לגידול צמחים שהם מקורות דלק אורגני.

 

TransBioDiesel

 

מייסדים: ד"ר סובחי בשיר

תחום פעילות: דלקים אורגניים

מספר עובדים: 10

מיקום: שפרעם וקיבוץ דליה

משקיעים: חממת ל.נ וקרן אקווה־אגרו

גייסה: 2 מיליון דולר

 

החברה פיתחה אנזימים שמסוגלים לייצר ביודיזל בתהליך נקי וזול יחסית: החברה מפיקה 250 ליטר ביודיזל ביום במחיר של פחות מעשרה סנט לליטר - כעשירית ממחירי ביודיזל בתהליך אנזימטי רגיל.

 

תוצר הלוואי המרכזי של הפעולה הוא גליצרין, המשמש כחומר בסיס בתעשיות שונות. חברת טרנס ביודיזל מחזיקה בתואר החברה הראשונה בעולם שייצרה ביודיזל בתהליך ביולוגי, במקום בתהליך כימי כפי שנעשה עד היום.

 

Rosetta Green

 

מייסדים: אמיר אבניאל

תחום פעילות: דלקים אורגניים

מספר עובדים: 7

מיקום: רחובות

משקיעים: יואב שלוש, ברברה גולדמן, רוזטה ג'נומיקס, המדען הראשי

גייסה: 2 מיליון דולר

 

חברת רוזטה ג'נומיקס, שמתמחה בפענוח של רצפים גנטיים לבידוד מחלות לצרכים רפואיים, פיצלה מתוכה את רוזטה גרין, המתמחה בשימוש בחומר הגנטי להשבחת יבולים חקלאיים. רוזטה גרין שמה דגש על השבחת יבולים למקורות אנרגיה אלטרנטיביים כגון אצות, וצמחים מדבריים ועמידים כגון הקיקיון והג'נטרופה.

 

Element Cleantech
צילום: עמית שעל
יצחק ברזין צילום: עמית שעל

 

מייסדים: יצחק ברזין

תחום פעילות: דלקים אורגניים

מספר עובדים: לא ידוע

מיקום: לא ידוע

משקיעים: לא ידוע

גייסה: לא ידוע

 

חברת הסטארט־אפ החדשה של ד"ר יצחק ברזין עושה כיום את צעדיה הראשונים ועובדת תחת מעטה חשאיות.

אי אפשר לומר עליה הרבה, מלבד שהיא עוסקת בניצול יעיל יותר של חלבונים מתוך אצות.

 

ברזין זכור כמי שהקים את הסטארט־אפ האמריקאי גרינפיול טכנולוג'יס - אחת מהחלוצות העולמיות בפיתוח דלק מאצות - וכמי שנכלל ברשימת 100 המשפיעים של המגזין "טיים" לשנת 2008 בזכות טכנולוגיות הדלק המהפכנית שיצר.

 

 

Evogene

 

מייסדים: ד"ר חגי קרחי וד"ר רפי מייסנר

תחום פעילות: שיפור תכונות בצמחים לתעשיית החקלאות ולתעשיית הדלקים האלטרנטיביים 

מספר עובדים: 120

מיקום: רחובות

משקיעים: מונסנטו, רקנאטי ליאון ופסגות

גייסה: כ-50 מיליון דולר 

 

אבוג'ן מתמחית בפיתוח תכונות משופרות לצמחים לתעשיית החקלאות והדלקים האלטרנטיביים באמצעות גנומיקה מחשובית. הפלטפורמה הטכנולוגית של החברה מבוססת על טכנולוגית ליבה מיחשובית לגילוי גנים ומערכות ולידציה של גנים. הפיתוח מתמקד בתכונות מפתח בצמחים, כגון רמות יבול, עמידות לעקות סביבתיות וביולוגיות וכן בפיתוח צמחים משופרים כחומר גלם לייצור דלקים ביולוגיים.

 

בתחום הדלקים האלטרנטיביים מפתחת החברה זני קיקיון עם רמת יבול גבוהה, יעיל מבחינה כלכלית באדמות לא חקלאיות. בחברה מעוניינים לאפשר ייצור שמן קיקיון במחיר תחרותי, ללא סובסידיות ממשלתיות, שווה ערך ל-45 דולר לחבית שמן. אבוג'ן מבצעת כיום ניסויי שדה להמשך פיתוח זני הקיקיון ולבחינתם, בדרום ארה"ב ובצפון-מזרח ברזיל. החברה עובדת עם שותפים בינלאומיים כגון NASA, HoneyWell ו-UOP, במטרה לבדוק את התאמת השמן לתעשיית הדלקים האלטרנטיביים.
 

כתבות קשורות:
Comments